Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030Illustration: Brintbranchen

Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

- Nu gælder det om at komme hurtigt i gang, siger direktøren for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen efter at et bredt flertal i folketinget forleden indgik aftale om statslige lån og driftsstøtte til etablering af brintrør fra Esbjerg til den tyske grænse

Af Lisbeth Petersen

Fra 2030 skal der være dansk produceret grøn brint at hente i rør, der går fra Esbjerg til grænsen.

I torsdags blev et bredt politisk flertal bestående af Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet enige med regeringen om vilkårene for en aftale, der skal sikrer etablering og drift af brintinfrastrukturen.

Med aftalen bidrager staten med et lån på 7,4 mia. kr. og en driftsstøtte på op til 8,3 mia. kr. til etableringen af brintrør. Og bookingkravet sænkes, så producenterne nu skal binde sig for transport af minimum 0,5 GW brint i røret.

-Vi skal have snebolden til at rulle på brint, og det kræver mere hjælp. Som det er nu, kan markedet ikke selv klare det, og den barriere vil vi nu fjerne. For jeg ser frem til den dag, hvor vi har grøn brint i stor skala og kan eksportere til Tyskland og resten af Europa, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M), og fortsætter:

 Lars Aagaard, Klima-, energi- og forsyningsminister (M)

- Det bliver en ny milepæl. Grøn brint kan understøtte dansk produktion af grøn strøm, det kan nedbringe CO2-udledningen og styrke forsyningssikkerheden i Europa.

Ministeren glæder sig over den brede politiske enhed om projektet, og det samme gør direktøren for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen:

- Dagens aftale cementerer en stærk og meget bred opbakning til, at Danmark påtager sig en lederrolle som producent af grøn brint. Det kommer til at blive bemærket rundt om i Europa, siger han.

En stram tidsplan
Aftalen gælder et rør, der skal gå fra Esbjerg over Egtved og ned til grænsen, det såkaldte Syvtal.

For at indgå aftaler om eksport af brint til tyske aftagere hurtigst muligt ønsker aftalepartierne at forsøge at nå, at røret er klart til brint i 2030.

Her har bl.a. den tyske stålindustri meldt om en efterspørgsel af brint. Bygherren Energinet har derfor lagt en stram tidsplan.

Aftalepartierne vil sikre rammerne om projektet gennem vedtagelse af først en projekteringslov og senere en anlægslov. Energinet har allerede igangsat dialog med lodsejere og vil inddrage lokalsamfund og berørte parter.

Tejs Laustsen Jensen understreger også behovet for tempo i arbejdet:

- Fra i morgen gælder det så om at komme hurtigt i gang, og at alle gode kræfter arbejder tæt sammen for at første fase af røret kan stå færdigt til den centrale deadline i 2030.

 Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen

- Det kræver tæt samspil mellem regeringen, Energinet, myndighederne og virksomhederne. I branchen er vi mere end klar til at løfte vores del. Samtidig er det vigtigt, at vi husker de næste faser, og hurtigst muligt får lagt faste planer for de næste faser af udbygningen af infrastrukturen, bl.a. til Fredericia, siger Brintbranchedirektøren.

Den netop indgåede aftale gælder det såkaldte "Syvtal" - et rør, der skal gå fra Esbjerg over Egtved og ned til den tyske grænse.

 Illustration: Brintbranchen

Men også den politiske aftalekreds lægger vægt på, at fokus på første del af røret ikke betyder, at aftalepartierne har forladt ambitionen om, at der kan etableres et fuldt jysk, såkaldt brintbackbone.

Dete består - ud over Syvtallet - af strækninger længere nordpå til Ll. Torup og en strækning østpå til Fredericia. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet nedsætter nu et arbejde, som snarest muligt skal se på de næste særskilte faser.

Fakta om brint og aftalen
Fremstilling af grøn brint kræver meget grøn strøm og også vand.
Brint er et grønt brændstof, der fx kan erstatte gas i industrien.
Aftalen gælder et brintrør fra Esbjerg til den tyske grænse, det såkaldte Syvtal.
Aftalepartierne er enige om at finde hhv. 7,3 mia. kr. til en statslig genudlånsordning samt op til 8,3 mia. kr. i driftsstøtte.
Energinets kapacitetssalg udskydes og forventes afsluttet i ultimo 2026.
Syvtallet skal bl.a. bygges med hjælp fra en anlægslov.
Brintrøret har en diameter på ca. 90 cm. Arealet forventes at vende tilbage til fx landbrugsjord, når røret er gravet ned.
Den præcise linjeføring bliver udarbejdet med inddragelse af berørte parter.

 

10/2 2025
  • Transportmessen klar med sceneprogrammet

    Transportmessen klar med sceneprogrammet

    transport ›Lærerige og udfordrende indlæg og spændende debatter om blandt andet fremtidens transport og drivmidler er i vente, når Transport 2025 samler toneangivende aktører på messens hovedscene
  • Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    transport ›Logistikvirksomheden Logista Freight har analyseret, hvordan handelsstrømmene i lægemiddelsektoren har bevæget sig de seneste ti år, både hvad økonomi og fragtruter angår. Resultaterne er publiceret i en nyligt offentliggjort rapport
  • Lynladepladser skyder i vejret

    Lynladepladser skyder i vejret

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør påbegynder nu arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Ejer Bavnehøj Øst og Ejer Bavnehøj Vest langs E45 Østjyske Motorvej. Ladeparkerne forventes klar til brug i januar 2026
  • Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    transport ›Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan
  • Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    transport ›IVECO fejrer sit 50 års jubilæum på transportmessen i Herning i næste måned. Her præsenterer bilproducenten samtidig sin første fuldelektriske distributionschassis, S-eWAY
  • Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    transport ›Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer
  • dao er parat til at tage over fra PostNord

    dao er parat til at tage over fra PostNord

    transport ›PostNords annoncering om at ville ophøre med brevomdelingen ændrer ikke på muligheden for at sende og modtage breve, magasiner og andre forsendelser i Danmark. Distributionsselskabet dao oplyser, at de har infrastrukturen og kapaciteten på plads til at håndtere opgaven
  • Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    transport ›Fartøjet bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails, og forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent. Det skal sejle på den irske rute mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift