Rekordmange bilreparationer: Nu vil danskerne have mindre miljøskadelige værksteder

Rekordmange bilreparationer: Nu vil danskerne have mindre miljøskadelige værksteder

Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fem år. De mange reparationer er hårde for miljøet, og det er flere danskere blevet bevidste om

Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.

Blandt de mange danskere, der har haft en skade på bilen, er markant flere blevet bevidste om, at når bilen skal på værksted, koster det på miljøkontoen.

Det mærkes tydeligt hos den landsdækkende kæde Buledoktor, der har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt.

Virksomheden er på rekordtid gået fra ganske få værksteder, til nu at være landsdækkende med 12 lokationer, der udfører mere end 300 reparationer om måneden og samarbejder med alle landets forsikringsselskaber.

- Når der skal repareres flere skader, kommer der også en miljømæssig regning. Men vi oplever, at flere kunder går op i, at det skal belaste miljøet så lidt som muligt at reparere bilen.

- Det er faktisk også de miljøvenlige metoder, der er bedst for pengepungen, for det koster selvfølgelig mere for eksempel at få en ny forlygte, end det gør at reparere den gamle, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.

Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen.

Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg, hvis man reparerer i stedet. 

Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.

Gennem SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår man både at svejse og dermed også at skulle spartle og lakere bilen.

- Ved at prikke en bule indefra fremfor at udligne den ved at svejse, undgår man at skulle lakere efterfølgende.

- Det sparer meget på CO2-udledningen – faktisk op mod 99 procent. Samtidig gør de nænsomme teknikker uden lakering også, at man ikke efterfølgende kan se, at bilen har haft en skade, og det er medvirkende til, at bilen bedre kan holde sin værdi, siger Mogens Christiansen.

-hawin

 

24/6 2024
  • Stjerneregn til de lette løsninger

    Stjerneregn til de lette løsninger

    transport ›Paller og samlede transportløsninger af pap eller plastik har imponeret dommerne ved årets ScanStar-uddeling. Emballagekonkurrencen har resulteret i priser til bl.a. Boxon Tech, Eltete TPM, Nefab og Stora Enso
  • Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    transport ›Dækproducenten, Continental har sat et mål om, at koncernens dæk inden 2030 skal bestå af mindst 40% genanvendte materialer. Derfor har man startet et strategisk samarbejde med Pyrum Innovations, der udvikler råstoffet Carbon Black fra udtjente dæk, skal bringe koncernen tættere på klima- og miljømålene
  • Stena bliver eneejer af NTEX

    Stena bliver eneejer af NTEX

    transport ›Stena, som tidligere ejede 75 procent af aktierne i transport- og logistikvirksomheden NTEX, har købt yderligere 25 procent af aktierne og er dermed blevet eneejer af virksomheden
  • Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    transport ›Producent og leverandør af specialolieprodukter og relaterede tjenester, Nynas anvender Descartes cloudbaserede transport management system, TMS til at forenkle kompleks kommunikation gennem hele kundeordreprocessen
  • Private udbydere skal opføre ladeparker til el-lastbiler

    Private udbydere skal opføre ladeparker til el-lastbiler

    transport ›Lastbilerne står for cirka en fjerdedel af al CO2-udledningen fra de danske veje. Derfor skal der etableres 25 nye ladeparker til ellastbiler, og som noget nyt har Vejdirektoratet, med transportministeren i spidsen, valgt tre private operatører til opgaven
  • Gire Mobility i succesfuldt samarbejde med Polestar

    Gire Mobility i succesfuldt samarbejde med Polestar

    transport ›Polestar Danmark og transporttjenesten Gire Mobility indgik i starten af året et nyt samarbejde. Efter en succesfuld prøveperiode, hvor hver fjerde af Polestars kunder gjorde brug af tjenesten, kigger man nu ind i en udvidelse af samarbejdet
  • Ny serie af elektriske palleløftere fra Clark

    Ny serie af elektriske palleløftere fra Clark

    transport ›Clark har udvidet sit sortiment af elektriske palleløftere med fire nye modeller til gående drift. De nye pallevogne er fra WS- og SWX-serierne med lastkapaciteter fra 1,2 til 1,6 ton
  • Smart Construction har gjort en forskel i byggeriet af Ringsted-Femern banen

    Smart Construction har gjort en forskel i byggeriet af Ringsted-Femern banen

    transport ›Ved tilblivelsen af jernbanen Ringsted-Femern har jord- og anlægsentreprenør, M.J. Eriksson sørget for at klargøre jordarbejde til 30 kilometer af jernbanestrækningen på Lolland med anvendelse af Smart Construction. Det har vist sig at være en fordel