Rekordmange bilreparationer: Nu vil danskerne have mindre miljøskadelige værksteder

Rekordmange bilreparationer: Nu vil danskerne have mindre miljøskadelige værksteder

Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fem år. De mange reparationer er hårde for miljøet, og det er flere danskere blevet bevidste om

Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.

Blandt de mange danskere, der har haft en skade på bilen, er markant flere blevet bevidste om, at når bilen skal på værksted, koster det på miljøkontoen.

Det mærkes tydeligt hos den landsdækkende kæde Buledoktor, der har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt.

Virksomheden er på rekordtid gået fra ganske få værksteder, til nu at være landsdækkende med 12 lokationer, der udfører mere end 300 reparationer om måneden og samarbejder med alle landets forsikringsselskaber.

- Når der skal repareres flere skader, kommer der også en miljømæssig regning. Men vi oplever, at flere kunder går op i, at det skal belaste miljøet så lidt som muligt at reparere bilen.

- Det er faktisk også de miljøvenlige metoder, der er bedst for pengepungen, for det koster selvfølgelig mere for eksempel at få en ny forlygte, end det gør at reparere den gamle, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.

Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen.

Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg, hvis man reparerer i stedet. 

Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.

Gennem SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår man både at svejse og dermed også at skulle spartle og lakere bilen.

- Ved at prikke en bule indefra fremfor at udligne den ved at svejse, undgår man at skulle lakere efterfølgende.

- Det sparer meget på CO2-udledningen – faktisk op mod 99 procent. Samtidig gør de nænsomme teknikker uden lakering også, at man ikke efterfølgende kan se, at bilen har haft en skade, og det er medvirkende til, at bilen bedre kan holde sin værdi, siger Mogens Christiansen.

-hawin

 

24/6 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King