Rekordmange bilreparationer: Nu vil danskerne have mindre miljøskadelige værksteder

Rekordmange bilreparationer: Nu vil danskerne have mindre miljøskadelige værksteder

Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fem år. De mange reparationer er hårde for miljøet, og det er flere danskere blevet bevidste om

Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.

Blandt de mange danskere, der har haft en skade på bilen, er markant flere blevet bevidste om, at når bilen skal på værksted, koster det på miljøkontoen.

Det mærkes tydeligt hos den landsdækkende kæde Buledoktor, der har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt.

Virksomheden er på rekordtid gået fra ganske få værksteder, til nu at være landsdækkende med 12 lokationer, der udfører mere end 300 reparationer om måneden og samarbejder med alle landets forsikringsselskaber.

- Når der skal repareres flere skader, kommer der også en miljømæssig regning. Men vi oplever, at flere kunder går op i, at det skal belaste miljøet så lidt som muligt at reparere bilen.

- Det er faktisk også de miljøvenlige metoder, der er bedst for pengepungen, for det koster selvfølgelig mere for eksempel at få en ny forlygte, end det gør at reparere den gamle, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.

Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen.

Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg, hvis man reparerer i stedet. 

Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.

Gennem SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår man både at svejse og dermed også at skulle spartle og lakere bilen.

- Ved at prikke en bule indefra fremfor at udligne den ved at svejse, undgår man at skulle lakere efterfølgende.

- Det sparer meget på CO2-udledningen – faktisk op mod 99 procent. Samtidig gør de nænsomme teknikker uden lakering også, at man ikke efterfølgende kan se, at bilen har haft en skade, og det er medvirkende til, at bilen bedre kan holde sin værdi, siger Mogens Christiansen.

-hawin

 

24/6 2024
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud