Ny lovgivning skaber dækproblemer

Ny lovgivning skaber dækproblemer

Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre

1. juli i år trådte en ny færdselslov i kraft, hvor det nu er påkrævet at køre med egnede dæk til vinterføre.

Det betyder, at man skal sikre sin bil med helårs- eller vinterdæk, når der er sne, is eller sjap på vejene. Hvorfor bekymre sig om dette nu?

Derfor er det en rigtig god idé, at have vinterdæk på bilen, som stadig opfylder deres formål, nemlig at gribe fat i vejbanen, når det er koldt og glat.

Det skriver Dækbranchen i en pressemeddelelse. Her hedder det videre at vinterdæk, der kører hele året, lider i sommervarmen, og koster på sikkerhed, vejgreb og økonomi.

Ifølge brancheforeningen, er der rimelig stor sikkerhed for, at er de dermed mindre værd, når de til vinter skal bruges til det de er udviklet til. Og det er allerede, når vinteren melder sin ankomst i den første eller anden uge i november. 

430.000 bilister med forkerte dæk i sommervarmen
Nye tal fra Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed viser, at især bilisterne i Østdanmark, stadig kører på vinterdæk i sommervarmen.

Vanen tro er der igen foretaget tjek af personbilsbilisternes dækvalg på en række offentlige parkeringspladser i uge 26 og her kunne det konstateres, at hele 430.000 personbiler kørte på vinterdæk i sommervarmen.

Andelen fordelte sig på 17 % i Østdanmark og 14 % vest for Storebælt og samlet set kørte 16 % på helårsdæk.

Færre på sommerdæk i forhold til 2024
Ved dæktællingen i juni 2024 var andelen af biler på vinterdæk som i år, nemlig 15 % på landsplan. En ændring i dækvalget ses dog på andelen af biler på sommerdæk, som er gået tilbage med to procentpoint fra 71 % til 69 % til fordel for helårsdækkene.

- Tendensen til at flere vælger helårsdæk er stigende de senere år, hvilket for nogle bilister kan være et godt valg, hvis man vel at mærke vælger dæk af god kvalitet og kan lade bilen stå, de dage hvor der er rigtig hård vinter.

- Helårsdækkene er blevet bedre de senere år, men det er fortsat et kompromis i forhold til rigtige sommerdæk og rigtige vinterdæk, og helårsdæk kan også komme til kort, når det virkelig gælder, både sommer og vinter, siger Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

Krav til dæk til vinterføre
I modsætning til sommerdæk, som man ikke må køre med i vinterføre ifølge den nye færdselslov, så må helårsdækkene gerne bruges bare de er M+S-mærkede, men man bør sikre sig, at de også e snefnugmærkede (3PMSF) – ligesom det gælder for rigtige vinterdæk.

Dette anbefales i øvrigt af Færdselsstyrelsen på deres hjemmeside i ”Vejledning om dæk”, som giver nogle gode råd med på vejen.

-hawin

13/8 2025
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King
  • InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    transport ›Etiketspecialisterne Herma og cab Produkttechnik præsenterer en ny type etiketter uden bagside til logistik- og transportbranchen. Lancerinen sker på messen Labelexpo 2025 i næste måned
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug