Ny lovgivning skaber dækproblemer

Ny lovgivning skaber dækproblemer

Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre

1. juli i år trådte en ny færdselslov i kraft, hvor det nu er påkrævet at køre med egnede dæk til vinterføre.

Det betyder, at man skal sikre sin bil med helårs- eller vinterdæk, når der er sne, is eller sjap på vejene. Hvorfor bekymre sig om dette nu?

Derfor er det en rigtig god idé, at have vinterdæk på bilen, som stadig opfylder deres formål, nemlig at gribe fat i vejbanen, når det er koldt og glat.

Det skriver Dækbranchen i en pressemeddelelse. Her hedder det videre at vinterdæk, der kører hele året, lider i sommervarmen, og koster på sikkerhed, vejgreb og økonomi.

Ifølge brancheforeningen, er der rimelig stor sikkerhed for, at er de dermed mindre værd, når de til vinter skal bruges til det de er udviklet til. Og det er allerede, når vinteren melder sin ankomst i den første eller anden uge i november. 

430.000 bilister med forkerte dæk i sommervarmen
Nye tal fra Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed viser, at især bilisterne i Østdanmark, stadig kører på vinterdæk i sommervarmen.

Vanen tro er der igen foretaget tjek af personbilsbilisternes dækvalg på en række offentlige parkeringspladser i uge 26 og her kunne det konstateres, at hele 430.000 personbiler kørte på vinterdæk i sommervarmen.

Andelen fordelte sig på 17 % i Østdanmark og 14 % vest for Storebælt og samlet set kørte 16 % på helårsdæk.

Færre på sommerdæk i forhold til 2024
Ved dæktællingen i juni 2024 var andelen af biler på vinterdæk som i år, nemlig 15 % på landsplan. En ændring i dækvalget ses dog på andelen af biler på sommerdæk, som er gået tilbage med to procentpoint fra 71 % til 69 % til fordel for helårsdækkene.

- Tendensen til at flere vælger helårsdæk er stigende de senere år, hvilket for nogle bilister kan være et godt valg, hvis man vel at mærke vælger dæk af god kvalitet og kan lade bilen stå, de dage hvor der er rigtig hård vinter.

- Helårsdækkene er blevet bedre de senere år, men det er fortsat et kompromis i forhold til rigtige sommerdæk og rigtige vinterdæk, og helårsdæk kan også komme til kort, når det virkelig gælder, både sommer og vinter, siger Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

Krav til dæk til vinterføre
I modsætning til sommerdæk, som man ikke må køre med i vinterføre ifølge den nye færdselslov, så må helårsdækkene gerne bruges bare de er M+S-mærkede, men man bør sikre sig, at de også e snefnugmærkede (3PMSF) – ligesom det gælder for rigtige vinterdæk.

Dette anbefales i øvrigt af Færdselsstyrelsen på deres hjemmeside i ”Vejledning om dæk”, som giver nogle gode råd med på vejen.

-hawin

13/8 2025
  • GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.