Salling Group sparer på kilometerne

Salling Group sparer på kilometerne

Da den nyeste del af nonfood-lageret ved Salling Groups hovedkvarter i Årslev ved Brabrand i Aarhus stod færdigbygget i 2018, blev lagerprocessen langt mere effektiv, og samtidig blev der skåret markant i antallet af leverancer til butikkerne, ja, faktisk fra 150.000 til under 20.000 lastbilanløb på et år

Salling Groups nyeste del af nonfood-lageret i Årslev ved Brabrand i Aarhus er på 4.700 kvadratmeter og bliver kaldt Cross Dock.

Hallen blev bygget i 2017 og har været i brug siden 2018, og ikke nok med at det er en super smart og effektiv måde at drive en terminal på, så har det også den gode sidegevinst, at der er sparet en masse kørte kilometer i lastbil og dermed en masse CO2-udslip. Og hvorfor så det? 

Jo, svaret kommer her: Før den nye lagerhal blev opført, kom der hver dag en masse forskellige lastbiler og afleverede varer hos den enkelte føtex eller Bilka i hele landet.  

Det betød også, at de enkelte enheder kunne få besøg af lastbiler flere gange dagligt, men det er der på nonfood-delen reduceret kraftigt i via en konsolidering af leveringerne, inden det når varehusene. Med et smart it-system og nogle utraditionelle løsninger, går det op i en højere enhed nu.  

Nemmere for butikkerne 
Lastbilerne kommer til nonfood-lageret i Årslev og afleverer varerne. Her bliver de pakket til de enkelte butikker. Det betyder, at der på den samme palle kan være for eksempel både tøj, plæneklipper, printer og maling, og det ryger så ud til den enkelte butik på én gang i stedet for med fire forskellige lastbiler.  

- Det er blevet langt nemmere for butikkerne. Medarbejderne skal nu scanne én palle, i stedet for tidligere hvor hver ordre blev modtaget enkeltvis.

- Butikkerne sparer tid. Vi har fået arbejdet på lageret effektiviseret, og samtidig har vi mindsket kørte kilometer på de danske landeveje, fordi der er færre lastbiler, der kører ud til butikkerne. På den måde er det en ret god historie, fortæller terminalchef Joakim Liere Rasmussen.  

Det er cirka 200 leverandører, der nu kører direkte til terminalen i Årslev. På bare de 30 største af dem (målt i antal paller leveret), gik man fra 150.000 anløb (det antal gange en lastbil leverer varer til føtex/Bilka) til under 20.000 på et år.

Hvor mange kilometer, der er sparet på de danske landeveje, er ikke til at sige præcist, men der er ingen tvivl om, at der er reduceret kraftigt i kørte kilometer, oplyser Anders Danielsen Schäfer, Head of Supply Chain In-/Outbound. 

- Foruden at det er blevet nemmere og smartere at modtage varer nu, så ved de også, hvornår de bliver leveret, og at det sker som én samlet levering i modsætning til tidligere, forklarer Anders Danielsen Schäfer. 

Det bakker Joakim Liere Rasmussen op i: 

- Vi har fået meget positive tilbagemeldinger fra butikkerne. De har fået effektiviseret deres varemodtagelse betydeligt. Det er blevet suverænt nemmere for dem, fordi der ikke længere kommer flere lastbiler i løbet af en dag. Det betyder samtidig, at butikkerne nu kan bruge de ressourcer, de tidligere brugte på varemodtagelse, til andre opgaver, siger Joakim Liere Rasmussen og fortsætter:  

- Den nye hal er noget af det bedste, der er sket for os her på lageret. Det hele hænger sammen, og det er blevet en del mere effektivt for os. 

-hawin  

 

FAKTA  

  • Der er 35 medarbejdere i Cross Dock og forsendelsen
  • Der bliver arbejdet 24 timer i døgnet på lageret, så pallerne er klar til at blive kørt ud til butikkerne, når de åbner 
  • Cross Dock-projektet blev påbegyndt i 2016 og blev taget i brug i 2018 
16/11 2022
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt