Salling Group sparer på kilometerne

Salling Group sparer på kilometerne

Da den nyeste del af nonfood-lageret ved Salling Groups hovedkvarter i Årslev ved Brabrand i Aarhus stod færdigbygget i 2018, blev lagerprocessen langt mere effektiv, og samtidig blev der skåret markant i antallet af leverancer til butikkerne, ja, faktisk fra 150.000 til under 20.000 lastbilanløb på et år

Salling Groups nyeste del af nonfood-lageret i Årslev ved Brabrand i Aarhus er på 4.700 kvadratmeter og bliver kaldt Cross Dock.

Hallen blev bygget i 2017 og har været i brug siden 2018, og ikke nok med at det er en super smart og effektiv måde at drive en terminal på, så har det også den gode sidegevinst, at der er sparet en masse kørte kilometer i lastbil og dermed en masse CO2-udslip. Og hvorfor så det? 

Jo, svaret kommer her: Før den nye lagerhal blev opført, kom der hver dag en masse forskellige lastbiler og afleverede varer hos den enkelte føtex eller Bilka i hele landet.  

Det betød også, at de enkelte enheder kunne få besøg af lastbiler flere gange dagligt, men det er der på nonfood-delen reduceret kraftigt i via en konsolidering af leveringerne, inden det når varehusene. Med et smart it-system og nogle utraditionelle løsninger, går det op i en højere enhed nu.  

Nemmere for butikkerne 
Lastbilerne kommer til nonfood-lageret i Årslev og afleverer varerne. Her bliver de pakket til de enkelte butikker. Det betyder, at der på den samme palle kan være for eksempel både tøj, plæneklipper, printer og maling, og det ryger så ud til den enkelte butik på én gang i stedet for med fire forskellige lastbiler.  

- Det er blevet langt nemmere for butikkerne. Medarbejderne skal nu scanne én palle, i stedet for tidligere hvor hver ordre blev modtaget enkeltvis.

- Butikkerne sparer tid. Vi har fået arbejdet på lageret effektiviseret, og samtidig har vi mindsket kørte kilometer på de danske landeveje, fordi der er færre lastbiler, der kører ud til butikkerne. På den måde er det en ret god historie, fortæller terminalchef Joakim Liere Rasmussen.  

Det er cirka 200 leverandører, der nu kører direkte til terminalen i Årslev. På bare de 30 største af dem (målt i antal paller leveret), gik man fra 150.000 anløb (det antal gange en lastbil leverer varer til føtex/Bilka) til under 20.000 på et år.

Hvor mange kilometer, der er sparet på de danske landeveje, er ikke til at sige præcist, men der er ingen tvivl om, at der er reduceret kraftigt i kørte kilometer, oplyser Anders Danielsen Schäfer, Head of Supply Chain In-/Outbound. 

- Foruden at det er blevet nemmere og smartere at modtage varer nu, så ved de også, hvornår de bliver leveret, og at det sker som én samlet levering i modsætning til tidligere, forklarer Anders Danielsen Schäfer. 

Det bakker Joakim Liere Rasmussen op i: 

- Vi har fået meget positive tilbagemeldinger fra butikkerne. De har fået effektiviseret deres varemodtagelse betydeligt. Det er blevet suverænt nemmere for dem, fordi der ikke længere kommer flere lastbiler i løbet af en dag. Det betyder samtidig, at butikkerne nu kan bruge de ressourcer, de tidligere brugte på varemodtagelse, til andre opgaver, siger Joakim Liere Rasmussen og fortsætter:  

- Den nye hal er noget af det bedste, der er sket for os her på lageret. Det hele hænger sammen, og det er blevet en del mere effektivt for os. 

-hawin  

 

FAKTA  

  • Der er 35 medarbejdere i Cross Dock og forsendelsen
  • Der bliver arbejdet 24 timer i døgnet på lageret, så pallerne er klar til at blive kørt ud til butikkerne, når de åbner 
  • Cross Dock-projektet blev påbegyndt i 2016 og blev taget i brug i 2018 
16/11 2022
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud