Scandlines vinder prestigefyldt international miljøpris

Scandlines vinder prestigefyldt international miljøpris

Siden indsættelsen af dobbeltenderfærgerne på Femern Bælt har rederiet reduceret CO2-udledningen med over 50 procent. Ved en stor prisuddeling i London vandt Scandlines en prestigefyldt international ESG-pris (Environmental, Social, Governance) for sit arbejde frem mod emissionsfri færgedrift

IJGlobal ESG Awards hylder organisationer, transaktioner og enkeltpersoner, der har gjort en tydelig forskel på den miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige front inden for international infrastruktur og energi. Aktiviteterne kan omfatte interne ESG-politikker, investeringsbeslutninger eller et engagement i ESG-initiativer fra tredjeparter.

Den 19. oktober 2022 tildelte IJGlobal Scandlines prisen 'Corporate Transition Award-Infrastructure' for rederiets innovationsevne og ledende rolle. Prisen fremhæver Scandlines’ evne til at omsætte miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige tiltag på bedste vis og anerkender rederiets mod på altid at gå forrest med innovative løsninger inden for grøn færgedrift.

I begrundelsen for at udnævne Scandlines til vinder fremhævede den internationale jury blandt andet de forskellige banebrydende projekter, Scandlines har gennemført for løbende at reducere færgedriftens miljøpåvirkning.

-Det er imponerende, at Scandlines har kunnet reducere fodaftrykket fra færgedriften så markant. Rederiet går hver gang forrest med et godt eksempel, sagde en af dommerne.

Tre milliarder kroner i grønne investeringer frem mod 2024
Allerede fra 2013 satsede Scandlines på hybridfærger, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift og dermed reducerer CO2-udledningen med op til 15 procent på ruten Rødby-Puttgarden.

I 2022 afsluttede Scandlines et investeringsprojekt i nye thrustere (fremdriftssystem) til Femern-færgerne på 100 millioner kroner. De nye thrustere reducerer CO2-udledningen med yderligere 15 procent, sikrer et mere homogent flow gennem vandet og giver dermed mindre støj og vibration.

I 2020 og 2022 føjede rederiet miljøvenlig vindkraftteknologi til listen af grønne initiativer med installationen af et rotorsejl på hybridfærgerne Copenhagen og Berlin, der begge sejler på ruten Gedser-Rostock. Med rotorsejlet skruer Scandlines ned for dieselgeneratorerne, op for vindkraften og reducerer dermed CO2-udledningen fra hybridfærgerne med gennemsnitligt 4 procent – og på de gode dage med helt op til 20 procent.

Frem mod 2024 vil Scandlines have investeret DKK 3 milliarder i grøn færgedrift; samme år indsætter rederiet den første zero direct emission færge med verdens største batteripakke på Rødby-Puttgarden. Blot seks år senere, i 2030, skal hele ruten være emissionsfri. Med en målsætning om at gøre hele virksomheden emissionsfri i 2040 sætter Scandlines sig højere mål end Parisaftalen, som sigter mod emissionsfrihed i 2050.

 Scandlines første emissionsfri færge sættes i drift allerede i 2024

-Jeg er stolt af at stå i spidsen for Scandlines’ ESG-initiativer. Vi har siden indsættelsen mere end halveret CO2-udledningen fra dobbeltenderfærgerne på Rødby-Puttgarden – takket være ny teknologi men ikke mindst træning og erfaringsudveksling mellem vores engagerede og nysgerrige medarbejdere, der er fantastiske til at identificere nye, energiforbedrende tiltag. Næste skridt er emissionsfri færgedrift – første færge kommer allerede i 2024, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

-Scandlines er førende inden for grøn færgedrift. Bæredygtighed klarer sig bedst, når det går hånd i hånd med økonomiske mål. Det er netop det, IJGlobal anerkender, siger Scandlines CEO Carsten Nørland.

-lipe

28/10 2022
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind