Scandlines vinder prestigefyldt international miljøpris

Scandlines vinder prestigefyldt international miljøpris

Siden indsættelsen af dobbeltenderfærgerne på Femern Bælt har rederiet reduceret CO2-udledningen med over 50 procent. Ved en stor prisuddeling i London vandt Scandlines en prestigefyldt international ESG-pris (Environmental, Social, Governance) for sit arbejde frem mod emissionsfri færgedrift

IJGlobal ESG Awards hylder organisationer, transaktioner og enkeltpersoner, der har gjort en tydelig forskel på den miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige front inden for international infrastruktur og energi. Aktiviteterne kan omfatte interne ESG-politikker, investeringsbeslutninger eller et engagement i ESG-initiativer fra tredjeparter.

Den 19. oktober 2022 tildelte IJGlobal Scandlines prisen 'Corporate Transition Award-Infrastructure' for rederiets innovationsevne og ledende rolle. Prisen fremhæver Scandlines’ evne til at omsætte miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige tiltag på bedste vis og anerkender rederiets mod på altid at gå forrest med innovative løsninger inden for grøn færgedrift.

I begrundelsen for at udnævne Scandlines til vinder fremhævede den internationale jury blandt andet de forskellige banebrydende projekter, Scandlines har gennemført for løbende at reducere færgedriftens miljøpåvirkning.

-Det er imponerende, at Scandlines har kunnet reducere fodaftrykket fra færgedriften så markant. Rederiet går hver gang forrest med et godt eksempel, sagde en af dommerne.

Tre milliarder kroner i grønne investeringer frem mod 2024
Allerede fra 2013 satsede Scandlines på hybridfærger, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift og dermed reducerer CO2-udledningen med op til 15 procent på ruten Rødby-Puttgarden.

I 2022 afsluttede Scandlines et investeringsprojekt i nye thrustere (fremdriftssystem) til Femern-færgerne på 100 millioner kroner. De nye thrustere reducerer CO2-udledningen med yderligere 15 procent, sikrer et mere homogent flow gennem vandet og giver dermed mindre støj og vibration.

I 2020 og 2022 føjede rederiet miljøvenlig vindkraftteknologi til listen af grønne initiativer med installationen af et rotorsejl på hybridfærgerne Copenhagen og Berlin, der begge sejler på ruten Gedser-Rostock. Med rotorsejlet skruer Scandlines ned for dieselgeneratorerne, op for vindkraften og reducerer dermed CO2-udledningen fra hybridfærgerne med gennemsnitligt 4 procent – og på de gode dage med helt op til 20 procent.

Frem mod 2024 vil Scandlines have investeret DKK 3 milliarder i grøn færgedrift; samme år indsætter rederiet den første zero direct emission færge med verdens største batteripakke på Rødby-Puttgarden. Blot seks år senere, i 2030, skal hele ruten være emissionsfri. Med en målsætning om at gøre hele virksomheden emissionsfri i 2040 sætter Scandlines sig højere mål end Parisaftalen, som sigter mod emissionsfrihed i 2050.

 Scandlines første emissionsfri færge sættes i drift allerede i 2024

-Jeg er stolt af at stå i spidsen for Scandlines’ ESG-initiativer. Vi har siden indsættelsen mere end halveret CO2-udledningen fra dobbeltenderfærgerne på Rødby-Puttgarden – takket være ny teknologi men ikke mindst træning og erfaringsudveksling mellem vores engagerede og nysgerrige medarbejdere, der er fantastiske til at identificere nye, energiforbedrende tiltag. Næste skridt er emissionsfri færgedrift – første færge kommer allerede i 2024, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

-Scandlines er førende inden for grøn færgedrift. Bæredygtighed klarer sig bedst, når det går hånd i hånd med økonomiske mål. Det er netop det, IJGlobal anerkender, siger Scandlines CEO Carsten Nørland.

-lipe

28/10 2022
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt