Scania: Danmark er egnet til eHighways

Scania: Danmark er egnet til eHighways

I Sverige kører de allerede, og Tyskland skal nu i gang med at teste ellastbiler, der får strøm fra køreledninger på udvalgte motorvejsstrækninger

Scania har, som en del bilproducentens ønske om et mere bæredygtigt transportsystem, i flere år arbejdet på at introducere elektrificeringen inden for såvel by-, regional- og langturskørsel.

For nylig havde Danmarks Tekniske Universitet besøg af e-Highway lastbil, som ifølge Scania kan være en af fremtidens transportmuligheder når det gælder tung, energikrævende transport.

- Hvis et køretøj kan få elektrisk kraft fra køreledninger, løser man problematikken med den begrænsede rækkevidde ved batteridrift. En eHighway lastbil kan således enten have supplerende batteri- eller forbrændingsmotor til slutdistributionen eller for den sags skyld både og.

Størstedelen af transporten udføres på eHighway’en, hvor der spares ca. 50 % energi, idet tabet ved el-drift er ekstrem lavt sammenlignet med de ca. 45 % energi, vi er i stand til at trække ud af f.eks. dieselolie. Hertil kommer markant CO2-reduktion forudsat at der er tale om grøn strøm produceret via vandkraft, vindmøller eller tilsvarende. Emissionerne er desuden elimineret 100 % ved selve kørslen, lyder det i en pressemeddelelse fra virksomheden.

Billigere alternativ til jernbane
I Sverige var Scania en del af verdens første projekt med elektrificerede veje tilbage i 2016. Her kører lastbiler i døgndrift med jernmalm til udskibning via en havn på den norske atlanterhavskyst. I en rapport har den svenske parallel til den danske Trafikstyrelsen (Trafikverket) erklæret, at el-drevne lastbiler er et realistisk alternativ, da anlæggelse af en jernbanelinje på hele strækningen vil være alt for kompliceret og dyr. Strømmen leveret via luftledninger er sandsynligvis også den bedste løsning, da vejen er bygget på moser og bevæger sig op og ned.

I Tyskland har Scania nu lanceret sit seneste projekt sammen med den tyske regering, der har besluttet at medfinansiere et forskningsprojekt til testning og udvikling elektrisk vejteknologi til eHighways. Volkswagen Group Forskning vil, sammen med Siemens, udvikle teknologi og elektriske hybrid langdistancevogne, der leveres af Scania til det tyske eHighway-projekt. Projektet er en pre-test før opstart af tre forskellige testområder på tyske offentlige veje med elektrisk strøm forsynet fra køreledninger.

Investering med break-even ved 400 daglige passager
Scania vurderer, Danmark kunne være særligt egnet til eHighways, fordi vi netop har lastbiler, der konstant kører frem og tilbage på den samme kortere motorvejsstrækning.  
- Investeringen er ca. 7,5 mio. kr. pr. kilometer køreledning og dette inkludere udgiften til at få el-kabel lagt i jorden langs motorvejen som tillige kunne anvendes til ladestationer til batteridrevne el-køretøjer. El-forsyningen til køreledningerne sker nemlig løbende over strækningen for at undgå at køreledningerne i sig selv skal kunne bære en meget høj elektrisk effekt, forklarer Scania i sit materiale, og uddyber:

Kort over veje med tung trafik

På motorveje med intens trafik passerer der typisk 2.500 lastbiler i døgnet. eHighway vil have 'break-even ved passage af ca. 400 elektriske lastbiler. Det interessante er, at mange steder kører de samme lastbiler frem og tilbage over en kortere motorvejsstrækning. Man kan således opleve, at bare 50 elektriske lastbiler ville skabe 400 passager i løbet af et døgn over en strækning på f.eks. blot 40 km. Derfor kan det være interessant også at bygge korte eHighway-strækninger, hvilket gør introduktionen langt enklere end hvis man skulle anlægge hundredvis af kilometer eHighways for at komme i gang. I mange lande vil man reducerer 50 % af CO2-udslippet ved blot at elektrificere 2 % af motorvejsnettet, fordi trafikken er yderst intens på særlige strækninger.
-lipe

6/9 2018
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert