Scania: Danmark er egnet til eHighways

Scania: Danmark er egnet til eHighways

I Sverige kører de allerede, og Tyskland skal nu i gang med at teste ellastbiler, der får strøm fra køreledninger på udvalgte motorvejsstrækninger

Scania har, som en del bilproducentens ønske om et mere bæredygtigt transportsystem, i flere år arbejdet på at introducere elektrificeringen inden for såvel by-, regional- og langturskørsel.

For nylig havde Danmarks Tekniske Universitet besøg af e-Highway lastbil, som ifølge Scania kan være en af fremtidens transportmuligheder når det gælder tung, energikrævende transport.

- Hvis et køretøj kan få elektrisk kraft fra køreledninger, løser man problematikken med den begrænsede rækkevidde ved batteridrift. En eHighway lastbil kan således enten have supplerende batteri- eller forbrændingsmotor til slutdistributionen eller for den sags skyld både og.

Størstedelen af transporten udføres på eHighway’en, hvor der spares ca. 50 % energi, idet tabet ved el-drift er ekstrem lavt sammenlignet med de ca. 45 % energi, vi er i stand til at trække ud af f.eks. dieselolie. Hertil kommer markant CO2-reduktion forudsat at der er tale om grøn strøm produceret via vandkraft, vindmøller eller tilsvarende. Emissionerne er desuden elimineret 100 % ved selve kørslen, lyder det i en pressemeddelelse fra virksomheden.

Billigere alternativ til jernbane
I Sverige var Scania en del af verdens første projekt med elektrificerede veje tilbage i 2016. Her kører lastbiler i døgndrift med jernmalm til udskibning via en havn på den norske atlanterhavskyst. I en rapport har den svenske parallel til den danske Trafikstyrelsen (Trafikverket) erklæret, at el-drevne lastbiler er et realistisk alternativ, da anlæggelse af en jernbanelinje på hele strækningen vil være alt for kompliceret og dyr. Strømmen leveret via luftledninger er sandsynligvis også den bedste løsning, da vejen er bygget på moser og bevæger sig op og ned.

I Tyskland har Scania nu lanceret sit seneste projekt sammen med den tyske regering, der har besluttet at medfinansiere et forskningsprojekt til testning og udvikling elektrisk vejteknologi til eHighways. Volkswagen Group Forskning vil, sammen med Siemens, udvikle teknologi og elektriske hybrid langdistancevogne, der leveres af Scania til det tyske eHighway-projekt. Projektet er en pre-test før opstart af tre forskellige testområder på tyske offentlige veje med elektrisk strøm forsynet fra køreledninger.

Investering med break-even ved 400 daglige passager
Scania vurderer, Danmark kunne være særligt egnet til eHighways, fordi vi netop har lastbiler, der konstant kører frem og tilbage på den samme kortere motorvejsstrækning.  
- Investeringen er ca. 7,5 mio. kr. pr. kilometer køreledning og dette inkludere udgiften til at få el-kabel lagt i jorden langs motorvejen som tillige kunne anvendes til ladestationer til batteridrevne el-køretøjer. El-forsyningen til køreledningerne sker nemlig løbende over strækningen for at undgå at køreledningerne i sig selv skal kunne bære en meget høj elektrisk effekt, forklarer Scania i sit materiale, og uddyber:

Kort over veje med tung trafik

På motorveje med intens trafik passerer der typisk 2.500 lastbiler i døgnet. eHighway vil have 'break-even ved passage af ca. 400 elektriske lastbiler. Det interessante er, at mange steder kører de samme lastbiler frem og tilbage over en kortere motorvejsstrækning. Man kan således opleve, at bare 50 elektriske lastbiler ville skabe 400 passager i løbet af et døgn over en strækning på f.eks. blot 40 km. Derfor kan det være interessant også at bygge korte eHighway-strækninger, hvilket gør introduktionen langt enklere end hvis man skulle anlægge hundredvis af kilometer eHighways for at komme i gang. I mange lande vil man reducerer 50 % af CO2-udslippet ved blot at elektrificere 2 % af motorvejsnettet, fordi trafikken er yderst intens på særlige strækninger.
-lipe

6/9 2018
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark