Selvkørende debut på svensk landevej
Nu ruller den første, elektriske føreløse lastbil, T-pod på DB Schenkers terminal i Jönköping. - Det er ikke en lang distance, men det er et første skridt, som vil revolutionere dele af vores industri, siger den nordiske direktør Mats Grundius
T-pod, den selvkørende lastbil, kører ca. 300 meter rundt på DB Schenkers faciliteter i Jönköping. Heraf er 100 meter på offentlige veje.
- Det er vigtigt at bevæge sig langsomt fremad. Det er en mulighed for at få viden om ny teknologi, og er et skridt i retning af vores overgang til et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automatisering er afgjort fremtiden, og vi ønsker at være en del af den teknologiske udvikling og se, hvilke muligheder og udfordringer det bærer med sig, siger Mats Grundius, som er CEO for DB Schenker Cluster Sverige, Danmark, Island.
Da DB Schenker og Einride præsenterede deres planer om at introducere en selvkørende lastbil, blev der rejst nogle bekymringer hos chaufførerne om, hvorvidt deres job ville forsvinde.
- Det er virkelig ikke den måde, jeg ser på det. For det første skal vi have uddannede chauffører, som skal overvåge køretøjerne og kan tage kontrol over dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser de eksterne drivkræfter som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum, som overvåger T-pods og er klar til at overtage styringen, når situationen kræver det. fortæller Mats Grundius.
Planer om flere strækninger
Der er potentiale for de nye T-pods mellem DB Schenkers terminaler, hvor køretøjet lastet i den ene og losses i den anden, dvs. mellem kendte lastnings- og losningspunkter. Der er tillige mulighed for at optimere den interne logistik mellem faciliteterne i Sverige, blandt andet mellem Jönköping og Borås. Desto flere punkter der kan bindes sammen, desto mere effektiv kan man blive.
Ved at T-poden er elektrisk drevet reduceres emissioner og støj. Men ved at den er selvkørende, vil den forhåbentlig også bidrage til øget færdselssikkerhed.
- De fleste trafikulykker, som sker i dag, er forårsaget af den menneskelige faktor. T-Pod har omfattende sikkerhedssystemer, som vil forhindre noget uforudset i at ske, men jeg er ikke så naiv at tro, at alle ulykker vil ende. pointerer Mats Grundius.
Fakta om T-Pod
Lasteevne: 15 paller, svarende til 15 kvadratmeter
Længde: ca. 7 meter
Vægt: 20 ton med fuld belastning
Batteri: Batteriets kapacitet er 200kWh. En ladning er nok til ca. 200 km
-lipe