Selvkørende debut på svensk landevej

Selvkørende debut på svensk landevej

Nu ruller den første, elektriske føreløse lastbil, T-pod på DB Schenkers terminal i Jönköping. - Det er ikke en lang distance, men det er et første skridt, som vil revolutionere dele af vores industri, siger den nordiske direktør Mats Grundius

T-pod, den selvkørende lastbil, kører ca. 300 meter rundt på DB Schenkers faciliteter i Jönköping. Heraf er 100 meter på offentlige veje.

- Det er vigtigt at bevæge sig langsomt fremad. Det er en mulighed for at få viden om ny teknologi, og er et skridt i retning af vores overgang til et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automatisering er afgjort fremtiden, og vi ønsker at være en del af den teknologiske udvikling og se, hvilke muligheder og udfordringer det bærer med sig, siger Mats Grundius, som er CEO for DB Schenker Cluster Sverige, Danmark, Island.

Da DB Schenker og Einride præsenterede deres planer om at introducere en selvkørende lastbil, blev der rejst nogle bekymringer hos chaufførerne om, hvorvidt deres job ville forsvinde.

- Det er virkelig ikke den måde, jeg ser på det. For det første skal vi have uddannede chauffører, som skal overvåge køretøjerne og kan tage kontrol over dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser de eksterne drivkræfter som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum, som overvåger T-pods og er klar til at overtage styringen, når situationen kræver det. fortæller Mats Grundius.

Planer om flere strækninger 
Der er potentiale for de nye T-pods mellem DB Schenkers terminaler, hvor køretøjet lastet i den ene og losses i den anden, dvs. mellem kendte lastnings- og losningspunkter. Der er tillige mulighed for at optimere den interne logistik mellem faciliteterne i Sverige, blandt andet mellem Jönköping og Borås. Desto flere punkter der kan bindes sammen, desto mere effektiv kan man blive.

Ved at T-poden er elektrisk drevet reduceres emissioner og støj. Men ved at den er selvkørende, vil den forhåbentlig også bidrage til øget færdselssikkerhed.
- De fleste trafikulykker, som sker i dag, er forårsaget af den menneskelige faktor. T-Pod har omfattende sikkerhedssystemer, som vil forhindre noget uforudset i at ske, men jeg er ikke så naiv at tro, at alle ulykker vil ende. pointerer Mats Grundius.

Fakta om T-Pod
Lasteevne: 15 paller, svarende til 15 kvadratmeter
Længde: ca. 7 meter
Vægt: 20 ton med fuld belastning
Batteri: Batteriets kapacitet er 200kWh. En ladning er nok til ca. 200 km

-lipe

22/5 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed