Sofalogistik i øjenhøjde

Sofalogistik i øjenhøjde

Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser

Sackit har siden sin start i Aalborg i 2012 været på en kontinuerlig vækstrejse. Med 2025 i sigte og lancering af nye fleksible udendørs sofaer samt nye farver på eksisterende modeller, følger også stigende krav til virksomhedens logistik.

Kombinationen af B2B og B2C – hvor størstedelen af leverancerne går til slutbrugere – kræver en transportpartner, der både kan håndtere små leverancer og skabe overblik i en kompleks forsyningskæde.

Tidligere havde Sackit udfordringer med transportører, der ikke ønskede at håndtere gods som deres voluminøse sækkestole. En særlig udfordring var de høje strafgebyrer, som fulgte med pakkepostløsninger.

Ifølge cfo Christian Thyrrestrup var det netop evnen til at finde konkrete løsninger på disse udfordringer, der førte til samarbejdet med Dachser i foråret 2024.

- Vi har mange mindre leverancer fra flere forskellige lokationer – bl.a. Aalborg, Skødstrup og Toreby. Det kræver en transportpartner, der kan håndtere den kompleksitet, og det fandt vi her. Vi prioriterede en løsning, der kunne rumme både kompleksitet og skalerbarhed – og det kunne Dachser, siger han. 

Et eksempel på denne tilgang er ændringen i håndteringen af sækkestolene. I samarbejde med Dachser blev emballagen tilpasset med pallefødder, så produkterne bedre kunne integreres i transportnettet og dermed reducerede skader og ekstraomkostninger.

Et samarbejde i øjenhøjde
Samarbejdet mellem Sackit og Dachser er ikke kun bygget på løsninger – det er også forankret i lokal nærhed. Dachsers afdeling i Kolding håndterer en stor del af transporten, mens åbningen af en ny Dachser filial i Aalborg har skabt endnu tættere kontakt.

Den fysiske tilstedeværelse tæt på Sackits hovedaktiviteter giver mulighed for mere direkte sparring, hurtigere respons og et samarbejde, hvor begge parter har føling med hinandens hverdag. Sales Manager Monika Kasten har fulgt opstarten tæt og fremhæver vigtigheden af en smidig implementering og løbende dialog.

- Vi lægger vægt på at være i tæt kontakt og justere, når der er behov for det – især i starten, hvor ting som emballage og IT skabte nogle bump på vejen. Vi arbejder hele tiden på at være proaktive og få det til at fungere for kunden i praksis, forklarer Monika Kasten.

Når logistikpartneren fysisk er til stede, giver det desuden en anden form for synlighed og ansvar.

- Vi kan se hinanden i øjnene, når der er noget, der skal løses – og det gør en forskel, siger Christian Thyrrestrup, og kommer ind på at det netop dét, der gør forskellen:

- Når logistikken ikke fylder i min dagligdag, er det et tegn på, at samarbejdet fungerer. 

Med eksport til Sverige og Norge, samt toldhåndtering og statusmøder om nye krav som Digitoll, er logistikken ikke bare en praktisk nødvendighed – den er en vigtig del af Sackits vækststrategi. Samarbejdet skal kunne tilpasse sig nye produkter og strukturelle ændringer, og det stiller krav til både fleksibilitet og stabilitet.

- Man kan ikke bare stille en palle med et spisebord på fortovet. Det handler om at sikre en god kundeoplevelse hele vejen ud, tilføjer han.

Sackit opererer ud fra devisen om kun at sælge produkter, de selv ville eje – og det princip afspejler sig også i kravene til deres logistikpartner.

Med blikket rettet mod en forenklet og effektiv supply chain i 2025, vil partnerskabet med Dachser fortsat blive justeret, så det matcher ambitionerne. Ikke med en perfekt løsning fra dag ét, men med et samarbejde, der udvikler sig i takt med forretningen.

-hawin

 

 

5/5 2025
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King
  • InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    transport ›Etiketspecialisterne Herma og cab Produkttechnik præsenterer en ny type etiketter uden bagside til logistik- og transportbranchen. Lancerinen sker på messen Labelexpo 2025 i næste måned
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug