Sofalogistik i øjenhøjde

Sofalogistik i øjenhøjde

Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser

Sackit har siden sin start i Aalborg i 2012 været på en kontinuerlig vækstrejse. Med 2025 i sigte og lancering af nye fleksible udendørs sofaer samt nye farver på eksisterende modeller, følger også stigende krav til virksomhedens logistik.

Kombinationen af B2B og B2C – hvor størstedelen af leverancerne går til slutbrugere – kræver en transportpartner, der både kan håndtere små leverancer og skabe overblik i en kompleks forsyningskæde.

Tidligere havde Sackit udfordringer med transportører, der ikke ønskede at håndtere gods som deres voluminøse sækkestole. En særlig udfordring var de høje strafgebyrer, som fulgte med pakkepostløsninger.

Ifølge cfo Christian Thyrrestrup var det netop evnen til at finde konkrete løsninger på disse udfordringer, der førte til samarbejdet med Dachser i foråret 2024.

- Vi har mange mindre leverancer fra flere forskellige lokationer – bl.a. Aalborg, Skødstrup og Toreby. Det kræver en transportpartner, der kan håndtere den kompleksitet, og det fandt vi her. Vi prioriterede en løsning, der kunne rumme både kompleksitet og skalerbarhed – og det kunne Dachser, siger han. 

Et eksempel på denne tilgang er ændringen i håndteringen af sækkestolene. I samarbejde med Dachser blev emballagen tilpasset med pallefødder, så produkterne bedre kunne integreres i transportnettet og dermed reducerede skader og ekstraomkostninger.

Et samarbejde i øjenhøjde
Samarbejdet mellem Sackit og Dachser er ikke kun bygget på løsninger – det er også forankret i lokal nærhed. Dachsers afdeling i Kolding håndterer en stor del af transporten, mens åbningen af en ny Dachser filial i Aalborg har skabt endnu tættere kontakt.

Den fysiske tilstedeværelse tæt på Sackits hovedaktiviteter giver mulighed for mere direkte sparring, hurtigere respons og et samarbejde, hvor begge parter har føling med hinandens hverdag. Sales Manager Monika Kasten har fulgt opstarten tæt og fremhæver vigtigheden af en smidig implementering og løbende dialog.

- Vi lægger vægt på at være i tæt kontakt og justere, når der er behov for det – især i starten, hvor ting som emballage og IT skabte nogle bump på vejen. Vi arbejder hele tiden på at være proaktive og få det til at fungere for kunden i praksis, forklarer Monika Kasten.

Når logistikpartneren fysisk er til stede, giver det desuden en anden form for synlighed og ansvar.

- Vi kan se hinanden i øjnene, når der er noget, der skal løses – og det gør en forskel, siger Christian Thyrrestrup, og kommer ind på at det netop dét, der gør forskellen:

- Når logistikken ikke fylder i min dagligdag, er det et tegn på, at samarbejdet fungerer. 

Med eksport til Sverige og Norge, samt toldhåndtering og statusmøder om nye krav som Digitoll, er logistikken ikke bare en praktisk nødvendighed – den er en vigtig del af Sackits vækststrategi. Samarbejdet skal kunne tilpasse sig nye produkter og strukturelle ændringer, og det stiller krav til både fleksibilitet og stabilitet.

- Man kan ikke bare stille en palle med et spisebord på fortovet. Det handler om at sikre en god kundeoplevelse hele vejen ud, tilføjer han.

Sackit opererer ud fra devisen om kun at sælge produkter, de selv ville eje – og det princip afspejler sig også i kravene til deres logistikpartner.

Med blikket rettet mod en forenklet og effektiv supply chain i 2025, vil partnerskabet med Dachser fortsat blive justeret, så det matcher ambitionerne. Ikke med en perfekt løsning fra dag ét, men med et samarbejde, der udvikler sig i takt med forretningen.

-hawin

 

 

5/5 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa