Stark sender elektrisk lastbil med kran på gaden

Stark sender elektrisk lastbil med kran på gaden

Med Danmarks første elektriske lastbil med kran kan byggecenterkæden Stark nu levere byggematerialer til kunderne helt uden emissioner og motorstøj. I første omgang i København - på sigt skal erfaringerne bruges til at udvide flåden af elektriske lastbiler

De fleste forbinder nok en 28 tons tung lastbil med højlydt brummen fra en dieselmotor og røg fra et udstødningsrør, der kradser i halsen.

Men selv om den ligner alle andre lastbiler, er byggecenterkæden STARKs nyeste køretøj anderledes støjsvag og miljøvenlig.

Faktisk aner du kun en svag summen fra motoren og kigger forgæves efter et sodsværtet udstødningsrør. Den hvide DAF er nemlig Danmarks første lastbil med kran, der udelukkende kører på strøm.

- Byggeriet står for en meget stor miljøbelastning. Det ønsker vi at gøre noget ved i STARK, og ikke mindst inden for transport og distribution er det muligt at lave markante miljøforbedringer. Som Danmarks største leverandør af byggematerialer har vi mere end 200 lastbiler i drift i vores logistik, og hver gang vi kan skifte fra diesel til elektriske lastbiler, reducerer vi både CO2-udslippet og forbedrer luftkvaliteten, siger logistikdirektør i STARK Jan Breinholt.

I første omgang skal den elektriske lastbil køre i København. Her imødekommer den også stigende miljøkrav fra store bygherrer som fx Københavns Kommune, der vil gøre deres byggepladser frie for emissioner.

- Elektriske lastbiler giver særligt god mening i en by som København, hvor batterierne har strøm nok til en hel dags kørsel, og hvor rigtigt mange mennesker får glæde af støjsvag og emissionsfri kørsel, fortsætter Jan Breinholt.

Udvikling kun lige begyndt

Elektriske lastbiler er nemlig bedst til nærdistribution. Uden for byerne, hvor der skal køres længere distancer, er elektriske lastbiler udfordret af batterikapaciteten, der typisk rækker til 200 km kørsel.



- Mens de elektriske personbiler er langt fremme, er udviklingen af elektriske lastbiler kun lige begyndt. Og det giver nogle udfordringer. Rækkevidden er behersket, og øger man den ved at gøre de tunge batterier endnu større, kan lastbilen ikke laste så mange kilo. Og det er et problem for os, der kører med tunge byggematerialer, forklarer logistikchef i STARK Brian Patzlaff.

Andre udfordringer har været tilstrækkelig strømforsyning til opladning af batterierne og noget helt simpelt som at finde plads til opbevaring af surringsgrej under ladet, hvor der nu er batterier.

- Fordi vi er først, er der tale om et pilotprojekt, hvor vi har arbejdet sammen med nogle dygtige leverandører om at få det hele – inklusive en eldrevet 20-tons meter kran – til at spille perfekt sammen. Det er faktisk gået over al forventning, og vi har fået nogle værdifulde erfaringer, som vi kan bruge, når vi skal have endnu flere elektriske lastbiler, forklarer Brian Patzlaff.

Kan give håndværkerne fordel

Og STARK vil sætte endnu mere strøm til distributionen. Også selv om der er begyndervanskeligheder: Lastbilproducenterne tager gerne imod ordrer, men teknologien er stadig så ny, at der typisk er 12-18 måneders leveringstid på elektriske lastbiler.

- Sådan er det at være pionerer, og det tager vi med. Nu er vi i gang, og vi er allerede i dialog med flere producenter om forskellige typer af elektriske lastbiler. Vi skal have flere, for der er så mange fordele ved elektriske lastbiler. Først og fremmest for miljøet, men også for chaufføren, der får et rent arbejdsmiljø uden støj, røg og vibrationer fra en dieselmotor.

- Og så glæder vi os selvfølgelig til at vise kunderne, at de nu kan få emissionsfri levering til byggepladsen. Vi er ikke i tvivl om, at det kan give dem en konkurrencefordel og i nogle tilfælde være medvirkende til, at de vinder udbud på byggeprojekter, konkluderer STARKs logistikdirektør Jan Breinholt.

-hawin


Fakta om elektrisk lastbil
• DAF CF Electric, tre aksler, totalvægt 28 ton.
• Første af sin slags i Danmark med hydraulisk og eldrevet 20-tons meter kran.
• Motor med 210 kW (280 hk) og 2.100 Nm, batteri på 350 kWh og rækkevidde op til 220 km.
• Fuld opladning på 6-7 timer.

5/11 2021
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning