Større risiko for rust i elbiler

Større risiko for rust i elbiler

Salget af el- og hybridbiler begynder for alvor at tage fart i Danmark. Meget tyder dog på, at rust har bedre vilkår for at tære på de eldrevne køretøjer end på benzin- og dieselbiler – især i Danmark. Det siger flere eksperter

Efter et langt, sløvt tilløb er salget af elbiler nu endelig kommet op i gear i Danmark, hvor større og bedre batterier gør bilerne interessante for flere forbrugere.

Sandsynligvis trives rust dog endnu bedre i elbiler end i de almindelige benzin- og dieselmodeller, og udfordringen bliver især udtalt i Danmark, hvor kombinationen af luftfugtighed og el danner et sandt slaraffenland for den rødbrune fortærer.

– Det danske vejr er hele året præget af store temperaturudsving, som danner kondens i hulrum og vognbund. Faktisk kan der ophobe sig helt op til 15 liter kondensvand i og på bilen. Når metal, ilt, og fugt så kombineres med salt, speedes processen op, og dette påvirker også el- og hybridbiler, siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.

Spændinger i el- og hybridbiler

Hvor der er fugt, kondens og ilt tilstede, vil elektriske spændinger i bilens karrosseri ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, kunne sætte gang i en katalytisk virkning, som navnligt ved el- og hybridbiler bør tages alvorligt i de kommende år.

– Det er sandsynligt, at der alene som følge af, at der er væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler, vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i benzin- og dieseldrevne. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje, fortæller Jan Ole Helbo.

Stigning i salget

Efter et langt tilløb lader danskernes interesse for el- og hybridbiler nu for alvor til at være vakt. Ifølge Danmarks Statistik steg antallet af nyregistrerede el- og hybridbiler med 280 procent fra 1312 i 2017 til 4671 i 2018. Alene i januar 2019 lyder tallet på 689.

– Det er kun godt for miljøet, at flere og flere tager el- og hybridbilerne til sig, men det er vigtigt for bilejerne at være opmærksomme på, at rusten ikke mindskes i takt med CO2-udledningen. På vores breddegrader er vi særligt udsatte – så snart man kommer syd for Hamborg, ruster bilerne langt mindre, og fra fabrikkernes side er de simpelthen ikke rustbeskyttede til det danske klima, siger Mogens Vestergaard Hansen.

-hawin

3/5 2019
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern