Support-biler i Tour de France rullede på genbrugte plastikflasker

Support-biler i Tour de France rullede på genbrugte plastikflasker

I Tour de France kørte support-bilerne i år på dæk fremstillet af genbrugte flasker af plastik. Cirka 40 plastikflasker får nyt liv i et sæt dæk til en support-bil. Continental har udviklet en ny teknologi, der gør både en mere bæredygtig og effektiv genanvendelse af flaskerne mulig

Plastikflasker, der har været anvendt til f.eks. kildevand, er blevet genbrugt i dæk på support-bilerne i Tour de France.

Dækproducenten Continental har nemlig udviklet teknologien ContiRe.Tex, der gør det muligt helt at erstatte konventionelt fremstillet polyester i dækket med genbrugsflasker.

- Hos Continental har vi i de seneste 150 år arbejdet for at fremme mobilitet. Vores arbejde i de sidste mange år har været centreret om at finde vejen til også at favne bæredygtighedsdagsordenen i vores produkter. Derfor er det ikke kun godt nyt, at vores ContiRe.Tex-teknologi nu er i serieproduktion, men også at vi som stolt hovedsponsor af Tour de France kan sende supportbilerne sikkert fra start – endda på dansk jord - på dæk, der er fremstillet af genbrugte flasker, fortalte administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen i forbindelse med afholdelsen af 'Touren'.

Et hidtil uudnyttet potentiale
En specialudviklet ContiRe.Tex-teknologi anvender polyestergarn, som er fremstillet af genbrugt PET (en form for polyester).

Flaskerne med PET, der bliver genanvendt, kommer udelukkende fra regioner uden et lukket genbrugskredsløb, dvs. det er flasker, som ikke ville blive genbrugt på anden vis.

Faktisk bliver halvdelen af alle plastikflasker i verden i dag ikke genbrugt – men det ændrer ContiRe.Tex-teknologien nu på.

Mindre kemi, mere effektivt
Transformationen fra brugt flaske til nyt dæk sker uden mellemliggende, kemiske trin. Dét gør teknologien meget mere effektiv end andre standardmetoder til forarbejdning af PET-flasker til polyestergarn.

Og polyesteren, der er produceret med denne teknologi, kan fuldt ud erstatte den polyester, man konventionelt har anvendt i dækket.

Et sæt standarddæk til personbiler anvender materialet fra ca. 40 genbrugte PET-flasker; alt afhængig af dækkenes størrelse bliver mellem 9 og 15 PET-flasker genanvendt i ét dæk.

- Med ContiRe.Tex-teknologien har vi fundet måden at genanvende uden unødige kemiske processer, og det er præcis der, vores ambition i vores arbejde med at få mere bæredygtighed ind vores produkter, kommer godt til udtryk. For når vi genanvender, skal det gøres klogt, og ikke skabe andre udfordringer som mere kemi i processen, tilføjer Georg Nielsen.

Mere bæredygtige dæk i hele Europa
I september 2021 præsenterede Continental ContiRe.Tex-teknologien for første gang, og i april 2022 kom den i serieproduktion.

Nu kan Continental-dækkene bestilles af forhandlere og fås i hele Europa. I øjeblikket tilbyder dækproducenten tre modeller i fem dimensioner hver med polyester fremstillet af genbrugte PET-flasker.

De tre modeller, der er skabt med den bæredygtige ContiRe.Tex-teknologi, er: PremiumContact 6, EcoContact 6 og helårsdækket AllSeasonContact.

-hawin

 

FAKTABOKS:
Continental-koncernen Continental udvikler fremtidens teknologi og serviceydelser til en mere bæredygtig og forbundet mobilitet af mennesker og gods. Teknologikoncernen blev grundlagt i 1871 og tilbyder sikre, effektive, intelligente løsninger til køretøjer, maskiner, trafik og transport. I 2021 genererede Continental et foreløbigt salg på €33,8 milliarder og beskæftiger i øjeblikket mere end 190.000 mennesker i 58 lande og markeder. Den 8. oktober 2021 fejrede virksomheden sit 150-års jubilæum.

2/8 2022
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen