Transportchef: Uber er drivkraft for innovation hos transportører
Ifølge Johan Holgersson, der er SVP Marketing and Director e-Labs hos transportkoncernen Bring, der er ejet af det norske postvæsen, baner de mennesker, der er vokset op og ind i den digitaliserede ve
On-demand mobil tjenesten, Uber, har siden sin start i 2009 spredt sig til andre brancher end taxa kørsel. Uber er udskældt, men er også blevet synonym med innovation og bekvemmelighed - og dermed blevet efterlignet af andre. Inden for transport er leveringsservices som for eksempel danske Trunkbird og norske Nimber dukket op.Ved EDI-Softs årlige konference, Nordic Delivery Conference 2015, gav Johan Holgersson, SVP Marketing and Director e-Labs ved Bring, udtryk for åbenhed omkring samarbejde med nye sociale leveringstjenester. EDI-Soft, har efterfølgende talt med Johan Holgersson om hans syn på stigningen af disse innovative leveringsservices.
- Det er især den voksende e-handel samt de digitale indfødtes krav til omverdenen om enkle, fleksible og bekvemmelige leveringsmetoder, som gør, at vi i dag ser flere og flere sociale leveringstjenester. De nye leveringstjenester har sociale platforme som omdrejningspunkt, hvilket er brugervenligt og tiltrækker de digitale indfødte. Disse nye innovative løsninger synliggør over for forbrugerne, hvad der er muligt, og det stiller innovative krav til os som transportører. Forbrugernes magt har aldrig været større, siger Johan Holgersson, som imødekommer den forstyrrelse, Uber bringer til traditionel logistik.
Johan Holgersson mener, at traditionelle transportører kan lære meget af sociale leveringstjenester og er ikke afvisende overfor samarbejder.
Samarbejde kan opfylde forbrugernes behov
At Uber-tankegangen om digital forstyrrelse og innovation er mulig i en så traditionel branche som logistik, mener Johan Holgersson er inspirerende.
- Forstyrrende tjenester, som Uber, Trunkbird og Nimber, er drivkraft for innovation for os. Alle forbedringer i forsyningskæden, som bidrager til en bedre oplevelse for slutbrugerne, er hjerteligt velkommen. Uber kan især lære traditionelle transportører noget om kommunikation, web interfaces, mobil apps og sporbarhed, siger han.
I takt med e-handels eksplosive vækst kan et samarbejde mellem sociale leveringstjenester og traditionelle transportører være nødvendigt for at opfylde forbrugernes behov.
- Jeg tror, at vi alle har et ansvar for i fællesskab at gøre det muligt at få et jævnere vare-flow især med den voksende e-handel. Og det vil være svært for transportører at opfylde forbrugernes vidtrækkende behov og ønsker om levering 100 procent på egen hånd. Derfor kunne jeg sagtens forestille mig et muligt samarbejde for Bring i fremtiden, påpeger Johan Holgersson.
Johan Holgersson deltog i paneldebatten ved Nordic Delivery Conference 2015 sammen med Carsten Dalbo, chef for logistics og e-commerce i PostNord, Dwain McDonald, CEO i DPD UK og Morten Villberg, Managing Director i DHL Parcel Nordic & UK.
Fakta om Bring
- Bring er en del af Posten Norge, en af de største logistik- og postaktører i Norden
- Der er 6.000 medarbejdere hos Bring
- Bring er især kendt for deres mange muligheder for privatleveringer
- Bring introducerede i maj 1-times levering i Stockholm, Oslo og København
Om Nordic Delivery Conference
- Nordic Delivery Conference er en årlig konference, der fokuserer på levering som konkurrenceparameter for folk, som arbejder med forsendelser og levering til dagligt
- Delivery Management software virksomheden EDI-Soft arrangerer Nordic Delivery Conference
Interesserede kan se en opsummering af paneldebatten på Nordic Delivery Conference 2015 her nedenfor:
transportnyhederne.dk
23/9 2015