Transportchef: Uber er drivkraft for innovation hos transportører

Ifølge Johan Holgersson, der er SVP Marketing and Director e-Labs hos transportkoncernen Bring, der er ejet af det norske postvæsen, baner de mennesker, der er vokset op og ind i den digitaliserede ve

On-demand mobil tjenesten, Uber, har siden sin start i 2009 spredt sig til andre brancher end taxa kørsel. Uber er udskældt, men er også blevet synonym med innovation og bekvemmelighed - og dermed blevet efterlignet af andre. Inden for transport er leveringsservices som for eksempel danske Trunkbird og norske Nimber dukket op. 

Ved EDI-Softs årlige konference, Nordic Delivery Conference 2015, gav Johan Holgersson, SVP Marketing and Director e-Labs ved Bring, udtryk for åbenhed omkring samarbejde med nye sociale leveringstjenester. EDI-Soft, har efterfølgende talt med Johan Holgersson om hans syn på stigningen af disse innovative leveringsservices.

- Det er især den voksende e-handel samt de digitale indfødtes krav til omverdenen om enkle, fleksible og bekvemmelige leveringsmetoder, som gør, at vi i dag ser flere og flere sociale leveringstjenester. De nye leveringstjenester har sociale platforme som omdrejningspunkt, hvilket er brugervenligt og tiltrækker de digitale indfødte. Disse nye innovative løsninger synliggør over for forbrugerne, hvad der er muligt, og det stiller innovative krav til os som transportører. Forbrugernes magt har aldrig været større, siger Johan Holgersson, som imødekommer den forstyrrelse, Uber bringer til traditionel logistik.

Johan Holgersson mener, at traditionelle transportører kan lære meget af sociale leveringstjenester og er ikke afvisende overfor samarbejder.

Samarbejde kan opfylde forbrugernes behov
At Uber-tankegangen om digital forstyrrelse og innovation er mulig i en så traditionel branche som logistik, mener Johan Holgersson er inspirerende.

- Forstyrrende tjenester, som Uber, Trunkbird og Nimber, er drivkraft for innovation for os. Alle forbedringer i forsyningskæden, som bidrager til en bedre oplevelse for slutbrugerne, er hjerteligt velkommen. Uber kan især lære traditionelle transportører noget om kommunikation, web interfaces, mobil apps og sporbarhed, siger han.

I takt med e-handels eksplosive vækst kan et samarbejde mellem sociale leveringstjenester og traditionelle transportører være nødvendigt for at opfylde forbrugernes behov.

- Jeg tror, at vi alle har et ansvar for i fællesskab at gøre det muligt at få et jævnere vare-flow især med den voksende e-handel. Og det vil være svært for transportører at opfylde forbrugernes vidtrækkende behov og ønsker om levering 100 procent på egen hånd. Derfor kunne jeg sagtens forestille mig et muligt samarbejde for Bring i fremtiden, påpeger Johan Holgersson.

Johan Holgersson deltog i paneldebatten ved Nordic Delivery Conference 2015 sammen med Carsten Dalbo, chef for logistics og e-commerce i PostNord, Dwain McDonald, CEO i DPD UK og Morten Villberg, Managing Director i DHL Parcel Nordic & UK. 

Fakta om Bring
  • Bring er en del af Posten Norge, en af de største logistik- og postaktører i Norden
  • Der er 6.000 medarbejdere hos Bring
  • Bring er især kendt for deres mange muligheder for privatleveringer
  • Bring introducerede i maj 1-times levering i Stockholm, Oslo og København


Om Nordic Delivery Conference
  • Nordic Delivery Conference er en årlig konference, der fokuserer på levering som konkurrenceparameter for folk, som arbejder med forsendelser og levering til dagligt
  • Delivery Management software virksomheden EDI-Soft arrangerer Nordic Delivery Conference

Interesserede kan læse mere om Nordic Delivery Conference 2016 her:

Interesserede kan se en opsummering af paneldebatten på Nordic Delivery Conference 2015 her nedenfor:




transportnyhederne.dk

23/9 2015
  • Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    transport ›De to samarbejdsparter lancerer 'butikspakket pakkeboks-løsning', hvor Magasin-kunder kan bestille varer online og og afhente dem fra en sikker Instabee pakkeboks direkte i stormagasinet
  • Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    transport ›En 70 km lang motorvej, der forbinder Næstved, Slagelse og Kalundborg er et stort ønske for både kommunerne og Region Sjælland. Analyse viser nu, den også vil have en samfundsøkonomisk gevinst på 1,4 milliarder
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
  • Den bedste - for femte år i træk

    Den bedste - for femte år i træk

    transport ›DHL Express' omkring 45.000 medarbejdere har endnu engang kårets deres arbejdsplads til Europas bedste
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    transport ›I Danmark gælder nye dækregler også for lastbiler og busser til denne vinter – og i Sverige er lovgivningen strammet væsentligt, hvilket kan udfordre den tunge sektor