Tyveri af ladekabler eksploderer

Tyveri af ladekabler eksploderer

OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene

Ladekabeltyve risikerer anholdelse og store erstatningskrav. Alligevel fortsætter tyverierne af ladekabler over hele landet, selvom indholdet af kobber i et enkelt kabel kun er småpenge værd.

Hver gang kriminelle klipper et ladekabel, koster det i snit 25.000 kr. i omkostninger for OK – og andre energiselskaber på lademarkedet, da der er tale om et problem, der rammer hele branchen.

Samtidig er de klippede ladekabler til stor gene for elbilisterne, når ladestandere ikke kan bruges – særligt i yderområder, hvor der kan være lidt længere afstand mellem hurtig- og lynladerne.

I alt har kabeltyverierne kostet OK en betydelig sum – indtil videre mere end tre mio. kr. i 2024 og 2025.

- Kabeltyve risikerer straffe og store erstatningskrav for småpenge. Og selvom det er lykkedes os at hjælpe politiet med at fange to kabelbander, fortsætter tyverierne.

- Det er en stor omkostning for os, men mest af alt går det ud over vores kunder. Det kan vi ikke leve med, siger coo i OK, Søren Kejser.

Øget indsats mod klippede kabler
For at komme kabeltyverierne til livs sætter OK nu ind med en række tiltag, der skal gøre livet langt mere besværligt for tyvene:

  • Øget fokus på overvågning af og belysning på offentlige ladestandere
  • Øget fokus på efterforskning i tæt samarbejde med politiet
  • Afprøvning af en række nye afskrækkende tiltag
  • Intensivering af civile søgsmål mod tyvene
  • Øget samarbejde med branchen
  • Øget fokus på afsætningskanalerne

Det er indtil videre lykkedes OK at hjælpe politiet med at fange to kabelbander. Det har dog ikke betydet et stop for de afklippede ladekabler.

- Vi vil ikke acceptere, at kriminelle gør hverdagen bøvlet for elbilsejere – eller gør det uattraktivt for os at sætte ladestandere op i visse områder af landet.

- Derfor er vi også glade for, at politiet har fokus på denne form for kriminalitet. Jeg håber, at det går op for flere, at det simpelthen ikke er risikoen værd at stjæle et kabel, man kun kan få småpenge for, siger Søren Kejser.

Det er ikke kun energiselskabet OK, der oplever store problemer med stjålne kabler. Kobbertyvene pålægger store omkostninger for ladeoperatører på tværs af branchen.

Det er hverken ufarligt eller nemt at tjene penge på ladekabler. Ud over den markante opdagelsesrisiko ifm. tyverierne er det en besværlig proces at frigøre kobberet i kablerne.

Derudover skal materialet – der er meget lidt kobber i hvert enkelt kabel – afsættes, hvilket også indebærer en betydelig risiko, da der er kommet større fokus på skrothandlere og lignende afsætningskanaler for kobber.

-hawin

1/7 2025
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer
  • Fra 0 til 4.000

    Fra 0 til 4.000

    transport ›På bare otte år har MAN TGE rundet en milepæl med stort antal varebiler på de danske landeveje
  • Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    transport ›Tidligere på måneden indgik MAN Truck & Bus Group en aftale om at sælge sit danske datterselskab, MAN Truck & Bus Danmark til Semler Gruppen i Danmark
  • Viljefast godschauffør er årets transportlærling

    Viljefast godschauffør er årets transportlærling

    transport ›Den nyuddannede godschauffør, Mikkel Gregersen har netop fået Transportens Lærlingepris 2025, der uddeles af Transportens Arbejdsgivere, ATL. Trods store uforudsete udfordringer undervejs fuldførte han sin uddannelse
  • Klar ved tasterne

    Klar ved tasterne

    transport ›Danske virksomheder kan søge tilskud til at elektrificere deres lastbiler og etablere ladeløsninger, når puljen til omstilling af tung transport åbner den 3. september. Meget tyder på, at der bliver rift om midlerne
  • Kurerfirma fortsætter leveringer til USA

    Kurerfirma fortsætter leveringer til USA

    transport ›Selvom flere postselskaber har sat levering til USA på pause på grund af nyt dekret fra Donald Trump, kan DHL Express fortsat levere forsendelser til USA og Puerto Rico
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september