Vi fortsætter med at lette foden fra speederen

Vi fortsætter med at lette foden fra speederen

Nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at de danske trafikanter fortsætter de seneste års tendens med at køre med nedsat fart. I 2024 blev der igen registreret rekordlave hastigheder på en række vejtyper - ikke mindst landeveje

Langsomt, men sikkert – sådan kører danskerne i stigende grad på motorveje og landeveje.

De seneste år har vist, at danskernes spareinstinkt ikke kun gør sig gældende i supermarkedet, men også bag rattet i bilen, hvor mange kører med øjet på speedometeret. Den trend fortsatte i 2024, viser Vejdirektoratets hastighedsbarometer.

På motorvejene er der status quo med gennemsnitshastigheder på 118,3 km/t og 110,8 km/t for henholdsvis motorveje med hastighedsgrænser på 130 og 110 km/t. Det svarer til niveauet fra de foregående år, hvor de lavere hastigheder for alvor begyndte at slå igennem.

-Når vi ser hastighederne stabilisere sig, så skyldes det sandsynligvis en kombination af vaner og økonomiske hensyn. Mange trafikanter har opdaget, at de kan spare penge på brændstof uden at miste nævneværdig tid på turen. De vaner ser ud til at hænge ved – selvom brændstofpriserne ikke længere er lige så høje, siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.

Han uddyber:

-Jeg kan jo give et eksempel. Kører du 110 km/t på en 50 km strækning, tager turen cirka 27 minutter. Skruer du op til 120 km/t, sparer du kun to minutter og når frem på omkring 25 minutter. Det viser, hvor lidt tid der egentlig er at hente ved at køre for hurtigt.

Ny rekord på de jyske landeveje
De lavere hastigheder gør sig også gældende på landevejene, hvor gevinsten ved at sænke farten ellers er mindre markant. Særligt i Jylland blev speederfoden lettet i 2024, hvor den gennemsnitlige hastighed faldt fra 80,8 km/t til 79,8 km/t.

-Det er et fald, der sandsynligvis afspejler den samme økonomiske bevidsthed, vi ser på motorvejene. Selvom gevinsten ved at sænke farten på landeveje ikke er så stor som på motorvejene, kan det tyde på, at flere har fået øjnene op for, at de kan spare penge på brændstof – og samtidig køre mere sikkert. Det viser, at både økonomi og trafiksikkerhed stadig spiller en væsentlig rolle, når folk vælger at køre lidt langsommere, siger Niels Moltved.

El-bilister vil undgå opladning
Andre faktorer kan også spille en rolle. For eksempel gennemførte Vejdirektoratet sidste år en rundspørge, som viste, at elbilister generelt er mere tilbøjelige til at sænke hastigheden. Her svarede 82 pct. af de adspurgte elbilister, at de bevidst har kørt langsommere for at maksimere effektiviteten af bilens batteri og undgå ekstra opladninger undervejs.

Desuden er de fleste nyere biler udstyret med teknologi, der både advarer mod overskridelse af hastighedsgrænser og aktivt hjælper føreren med at holde en passende fart.

Vejdirektoratets hastighedsbarometer er baseret på målinger fra person- og varebiler og inkluderer kun perioder uden kø og trængsel.

-lipe

29/1 2025
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark
  • SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    transport ›Den danske mobilitetsudbyder, SIXT, har indledt et partnerskab med Sortimo Bilindretning, der forhandler udstyr til alle typer af varevogne. En del af SIXTs portefølje af varevogne til udlejning bliver nu indrettet med Sortimos reolsystemer, der understøtter skiftende behov hos håndværkere og erhvervsdrivende
  • Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    transport ›Uffe Borup, Everfuel er genvalgt som formand, lige som Therese Bording Hermann, Topsoe, er genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    transport ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    transport ›Med 28.903 besøgende oplevede Transportmessen en besøgsfremgang på 22% i forhold til 2023-udgaven af messen, og det kunne mærkes hos udstillerne, der beretter om tre særdeles udbytterige dage. Skandinaviens førende transportmesse fandt sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025