16 ton på gaflerne
Der er stadig behov for dieseltruck til de udendørs varehåndteringsopgaver i den tunge industri. Det oplever sønderjyske Sydtruck, som netop har leveret en 16 ton Doosan dieseltruck til Thyssen Stål nær Skærbæk i Sønderjylland
Af Hans Windeløv
SydTruck har for nylig leveret en 16 ton Doosan diesel gaffeltruck i 9-serien til producenten af stålspær og bærende stålkonstruktioner, Thyssen Stål, i Sønderjylland.
Indehaver at Sydtruck, Jens Svejgaard Christensen, fortæller, at gaffeltrucken er modificeret hvad gaffelaggregatet angår.
- Stålvirksomheden skulle bruge en gaffeltruck til håndtering af deres stålspær, når de læsser bilerne. Det var tid til at udskifte den gamle 13 ton Doosan diesel gaffeltruck, som vi også havde leveret til dem i 2007. For at kunne effektivisere håndteringen af spærene har Thyssen Stål endvidere været i dialog med ELM, som er producent af aggregater til gaffeltruck.
- De udviklede et aggregat med to sæt hævesænkegafler, som gør håndteringen af spærene langt mere fleksibel end tidligere. Samtidig med at de har fået en truck med større kapacitet, betyder det, at kundetilpasningen er blevet mere effektiv, og at håndteringen af spærene er sikker, siger Jens S. Christensen.
Effektiv godshåndtering med de tunge truck
Sydtruck er forhandler af hele Doosans Industrial Vehicles program af gaffeltruck og warehousemateriel. Forhandleren leverer rigtig mange elektriske lagertruck med kapacitet fra 1,5 til 3,5 ton. Der bliver dog stadig leveret en del af de større dieseltruck.
- Selvom Doosan har udviklet elektriske truck med kapacitet på 6 til 10 ton, er der stadig efterspørgsel på dieselmodellerne her i det sønderjyske område. Doosan Bobcat har netop lanceret den nye 9-serie af gaffeltruck med modeller fra 6 til 9 ton og de større modeller med kapacitet fra 10 til 16 ton, siger Jens Svejgaard Christensen.
Det er blandt andet, fordi en del af Sydtrucks kunder opererer i stålindustrien, betonindustrien og andre industrisegmenter, hvor det er tunge, lange og ukurante emner, der bliver håndteret udendørs.
- Vi har flere kunder, som kører både el-gaffeltruck og dieseltruck. Operationerne med håndteringen af emnerne udendørs er ofte så omfattende, at det giver bedst mening at køre med dieselmaskiner, fordi de er effektive og klarer opgaverne perfekt. Her har mange også en 10 ton el-truck til at håndtere godset i de mindre krævende operationer indendørs. Det er dog de færreste af vore kunder, som udelukkende benytter de store el-truck for at kunne køre både inde og ude med en og samme truck, siger Jens Svejgaard Christensen.
Han ser frem til, at Doosan Bobcat rebrander Doosan Industrial Vehicles’ produktprogram som Bobcats program i løbet af det næste års tid og håber, at kunderne tager godt imod navneændringen og de nye hvid-gule farver.