NC Nielsen
16 ton på gaflerne

16 ton på gaflerne

Der er stadig behov for dieseltruck til de udendørs varehåndteringsopgaver i den tunge industri. Det oplever sønderjyske Sydtruck, som netop har leveret en 16 ton Doosan dieseltruck til Thyssen Stål nær Skærbæk i Sønderjylland

Af Hans Windeløv

SydTruck har for nylig leveret en 16 ton Doosan diesel gaffeltruck i 9-serien til producenten af stålspær og bærende stålkonstruktioner, Thyssen Stål, i Sønderjylland.

Indehaver at Sydtruck, Jens Svejgaard Christensen, fortæller, at gaffeltrucken er modificeret hvad gaffelaggregatet angår.

- Stålvirksomheden skulle bruge en gaffeltruck til håndtering af deres stålspær, når de læsser bilerne. Det var tid til at udskifte den gamle 13 ton Doosan diesel gaffeltruck, som vi også havde leveret til dem i 2007. For at kunne effektivisere håndteringen af spærene har Thyssen Stål endvidere været i dialog med ELM, som er producent af aggregater til gaffeltruck.

- De udviklede et aggregat med to sæt hævesænkegafler, som gør håndteringen af spærene langt mere fleksibel end tidligere. Samtidig med at de har fået en truck med større kapacitet, betyder det, at kundetilpasningen er blevet mere effektiv, og at håndteringen af spærene er sikker, siger Jens S. Christensen.

Effektiv godshåndtering med de tunge truck
Sydtruck er forhandler af hele Doosans Industrial Vehicles program af gaffeltruck og warehousemateriel. Forhandleren leverer rigtig mange elektriske lagertruck med kapacitet fra 1,5 til 3,5 ton. Der bliver dog stadig leveret en del af de større dieseltruck.

- Selvom Doosan har udviklet elektriske truck med kapacitet på 6 til 10 ton, er der stadig efterspørgsel på dieselmodellerne her i det sønderjyske område. Doosan Bobcat har netop lanceret den nye 9-serie af gaffeltruck med modeller fra 6 til 9 ton og de større modeller med kapacitet fra 10 til 16 ton, siger Jens Svejgaard Christensen.

Det er blandt andet, fordi en del af Sydtrucks kunder opererer i stålindustrien, betonindustrien og andre industrisegmenter, hvor det er tunge, lange og ukurante emner, der bliver håndteret udendørs.

- Vi har flere kunder, som kører både el-gaffeltruck og dieseltruck. Operationerne med håndteringen af emnerne udendørs er ofte så omfattende, at det giver bedst mening at køre med dieselmaskiner, fordi de er effektive og klarer opgaverne perfekt. Her har mange også en 10 ton el-truck til at håndtere godset i de mindre krævende operationer indendørs. Det er dog de færreste af vore kunder, som udelukkende benytter de store el-truck for at kunne køre både inde og ude med en og samme truck, siger Jens Svejgaard Christensen.

Han ser frem til, at Doosan Bobcat rebrander Doosan Industrial Vehicles’ produktprogram som Bobcats program i løbet af det næste års tid og håber, at kunderne tager godt imod navneændringen og de nye hvid-gule farver. 

 

28/6 2023
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år