AF Truck er garant for grønne løsninger
Den Herningbaserede virksomhed A. Flensborg er kendt for sine maskiner under brandet AF Truck. Det er el-truck, som er efterspurgte til en lang række opgaver i logistik, handel, landbrug, hospitaler og industri ikke kun herhjemme, men også i udlandet. Derfor intensiverer producenten jagten på forhandlere
Af Hans Windeløv
Man ser dem rigtig mange steder, de karakteristiske el-truck fra leverandøren og producenten A. Flensborg. Maskinerne går også under navnet AF Truck, og de gør stor gavn på hospitaler, i lufthavne, i detailhandelen, i industrien og på lagre og i logistik- og distributionscentre. Og står det til Bjarne Sørensen, som overtog direktørposten i virksomheden for halvandet års tid siden, vil maskinerne inden længe være at finde hos langt flere kunder. Både i Danmark og i udlandet.
- Vi har ambitioner om, at vores el-truckmodeller kan gøre gavn hos langt flere virksomheder, end det i dag er tilfældet. Vi har undersøgt mulighederne de seneste 18 måneder, og vi mener, der er gode muligheder for, at mange virksomheder med meget forskellige behov kan benytte vores maskiner til at effektivisere deres drift og interne transportprocesser, siger Bjarne Sørensen.
En blandet landhandel
A. Flensborg er en ældre handelsvirksomhed med over 80 år på bagen. Den er forhandler af blandt andet landbrugsprodukter, haveudstyr, el-værktøj, sikkerhedsudstyr og beklædning. Porteføljen af el-truck, der altså går under navnet AF Truck, er virksomhedens eneste eget producerede brand.
Det er over 50 år gammelt, og maskinerne blev oprindeligt udviklet til brug på kvægfarme/kvæglandbrug, hvor de dengang benzindrevne maskiner bl.a. hjalp til med at transportere foder.
Ved overgangen fra 70’erne til 80’erne gennemførte man en omstilling til eldrift, så alle AF Trucks maskiner i dag kører på batterier. Det er faktisk en af de største ændringer i brandets historie.
Kundespecifikke løsninger
Men selvom der ikke er ændret meget på maskinernes grundlæggende design og på de opgaver, de er involveret i hos kunderne, har der altid været tale om en eller anden form for kundespecifikke løsninger.
- Vi har flere parametre, vi kan skrue på. Alt efter kundens ønsker og de opgaver, de skal løse, ændrer vi på længde og bredde på maskinerne og på målene og egenskaberne for de vogne, man kan koble på trækmaskinerne. I disse processer er en stor fordel, at vi selv står for både udvikling, design og produktion.
- Det giver kort reaktionstid. Fra vi har talt med kunderne om, hvordan vi tilpasser løsningerne til deres behov, og til vi rent faktisk kan levere maskinerne, går der ikke lang tid.
Traditionelle logistikopgaver
Det er noget, kunderne tager rigtig godt imod, fortæller Bjarne Sørensen. Som han kommer ind på, er det traditionelle og lavpraktiske logistikopgaver, maskinerne løser.
- Vores maskiner løfter ikke pallegods op i reoler i seks meters højde og er heller ikke designet til kørsel med meget tungt gods, 4-vejskørsel eller andre tekniske discipliner. Det drejer sig hovedsageligt om at flytte varer fra A til B i gulvhøjde på både korte og lange distancer. Det er ret enkelt.
- Hvad enten det handler om at køre med kufferter, trække bagagevogne og hospitalssenge, levere kompotenter til produktionsmiljøer, transportere paller og varepluk, klarer maskinerne opgaverne i et stabilt og effektivt flow. Når kunderne vælger vores maskiner, handler det derfor om, at maskinerne passer præcis til opgaverne, at de er energieffektive, og at de er pålidelige, driftsikre og manøvredygtige, siger Bjarne Sørensen.
AF Truck er også godt med, når det handler om trækkapaciteten. De største maskiner trækker gods på op til otte ton. Derfor har man også kunder blandt både møbel- og stålvirksomheder, betonproducenter og i det hele taget virksomheder, hvor man flytter tunge emner.
Stort driftpotentiale med Lithium-ion
Når AF Truck oplever stor interesse for sine løsninger til intern transport, hænger det da også sammen med både alsidigheden, optimeringen af kapaciteten og de energibesparelser, eldrevet materiel giver. Særligt det sidste oplever AF Truck, at kunderne ofrer mere og mere opmærksomhed.
- Der er stort fokus på miljøet, og mange af vores kunder ønsker at bidrage til at nedbringe CO2-udledningen og leve op til FN’s verdensmål. Derfor har vi også videreudviklet vores løsninger på flere områder. Et af de steder, hvor vi har kunnet skabe ekstra værdi for kunderne, er på batteridelen. Vi benytter Lithium-ion-batterier til alle vores maskiner. Der er simpelt hen større driftpotentiale i disse batterier, som sagtens kan klare at køre i toholdsskift uden opladning.
Færre vibrationer
Direktøren kommer ind på, at Lithium-ion batterier samtidig giver en mulighed for punktopladning i pauserne.
- Det betyder, at man ikke nødvendigvis skal oplade batteriet fuldstændigt, som man skal med bly-syre batterier, som ellers risikerer at blive ødelagt. Det giver en langt større fleksibilitet i flådestyringen.
- Derudover er Lithium-ion-batterierne vedligeholdelsesfri. Dermed er der også tale om ergonomiske og arbejdsmiljømæssige fordele. Samlet set har videreudviklingen af de forskellige modeller og skiftet til Lithium-ion-batterierne spillet en afgørende rolle i, at vi kigger ud over landets grænser med henblik på salget af maskinerne, siger Bjarne Sørensen.
Tysk interesse
Der er blandt andet interesse for AF Trucks danskproducerede maskiner i både Skandinavien og i Tyskland.
- I øjeblikket arbejder vi på at finde forhandlere i Tyskland. Der er mange virksomheder der, som stadig har en traditionel produktion centreret om manuel håndtering af ’paller-ind-paller-ud’ eller af andre slags gods og produkter. Her er vores løsninger interessante, fordi vores el-truck er anvendelige i mange forskellige kundesegmenter.
- Derfor er en forhandler heller ikke bare en forhandler, siger Bjarne Sørensen og fortæller, at virksomheden med jævne mellemrum udstiller på blandt andet logistikmesser, gartnerimesser og Have/Park udstillinger.
- Stort set alle steder oplever vi interesse for maskinerne. Derfor leder vi efter forhandlere, som hver især har specialiseret sig i hvert deres område. Vi har faktisk allerede enkelte forhandlere i Holland, Schweiz og Sverige, men vi er på udkig efter flere. Og vi har da også gang i dialogen med flere konkrete forhandlere i både Tyskland, Sverige og Norge.
Fastlagte kørselsbehov og førerløse eltruck
Som Bjarne Sørensen kommer ind på, er det ingen hemmelighed, at AF Trucks maskiner og løsninger er beregnet til at løse de før omtalte traditionelle opgaver.
Det har dog ikke afholdt AF Truck fra at tænke i mere avancerede fremtidsscenarier. Ind imellem er der nemlig tale om, at kunderne har helt bestemte og fastlagte kørselsbehov.
Derfor følger AF Truck også med interesse udviklingen indenfor førerløse truck og trækkere, de såkaldte Automated Guided Vehicles, AGV.
- Vi kan se, at der er behov for AGV-udstyr, som kører på veldefinerede strækninger med afhentning og aflevering af paller og gods ved bestemte stationer. Der bliver nok tale om en mere lavpraktisk form for førerløs truckkørsel i forhold til de store fuldautomatiske og integrerede logistiksystemer, man ser rundtomkring. Men vi mener, der er grundlag for at følge udviklingen og involvere os mere i samarbejde med andre i en fremtidig større grad automatiseringstrend, både her til lands og i udlandet, siger Bjarne Sørensen.
ALKÉ - El-arbejdskøretøj i sortimentet
Ud over de forskellige eltruck og trækmaskiner har AF Truck fået endnu et elektrisk køretøj i sortimentet.
- ALKÉ ATX er en mindre lastbil. Vi er eneforhandler af ALKÉ el-vognen i Danmark, og store dele af den offentlige sektor viser stor interesse for den.
Igen er det det store fokus på klimaet, som gør udslaget.
- I mange kommuner stiller man endog meget skarpt på de grønne løsninger. Der bliver gjort en stor indsats for at kunne leve op til både de nationale og internationale målsætninger om reducering af CO2-udledningen. Derfor har vi oplevet en del interesse for den elektriske lastbil.
- Det er med til at brande os som leverandør af bæredygtige løsninger. Tilsammen med udviklingen af nye batterityper, som vi følger tæt, og som virkelig har taget fart de seneste år, og med etableringen af en strategisk salgsindsats både herhjemme og i udlandet mener jeg, vi er godt rustet til fremtidens udfordringer på logistikmarkedet, siger Bjarne Sørensen.