AI er fremtidens teknologi i intralogistik(Alle billeder: LogiMAT 2023)

AI er fremtidens teknologi i intralogistik

Kunstig intelligens og dens integration i nutidens produkter og løsninger dominerer på LogiMAT 2024 i Stuttgart. Teknologien er blevet en fast bestanddel af intralogistikken, og slår tonen både på udstillingen og i programmet med foredrag og diskussioner

Kunstig intelligens (AI) blev mainstream med introduktionen af ChatGPT i 2022.

En repræsentativ undersøgelse foretaget i efteråret 2023 af Bitkom, den Berlin-baserede brancheforening for den digitale økonomi, viste, at 68 procent af virksomhederne i Tyskland anser AI for at være den vigtigste teknologi i fremtiden.

AI-baserede apps er allerede veletablerede som et værktøj til analyse, effektivitet og optimering.

Inden for intralogistik er AI blevet et uundværligt værktøj i den hurtigt voksende teknologiske udvikling af systemer og løsninger.

Derfor er det nye teknologibegreb et af tre nøgleord, der er vedtaget som det officielle tema for LogiMAT 2024: SHAPING CHANGE TOGETHER: Sustainability - AI - Ergonomics.

- Som udstillere fra alle segmenter af industrien bekræfter, understøtter Kunstig intelligens automatiseringen af komplekse applikationer, muliggør hurtige og præcise analyser af problemer i realtid og accelererer processer, bemærker Michael Ruchty fra den München-baserede eventarrangør EUROEXPO Messe- und Kongress.

- Det gør virksomhederne mere konkurrencedygtige og optimerer, deres evner til at fordeler og bruger ressourcer.

Fem ekspertfora i LogiMATs ledsagende program undersøger forskellige aspekter af, hvordan AI fungerer som en innovationsdriver inden for intralogistik.

Dr. Michael ten Hompel, administrerende institutdirektør for Fraunhofer IML og formand for materialehåndtering og oplagring ved TU Dortmund, lægger ud på LogiMAT's første dag.

Han introducerer tre startups, der er banebrydende for nye teknologier og definerer fremtiden for intralogistik inden for AI, blockchain og platforms-as-a-service.

Dr. Ronald Müller, medlem af bestyrelsen for European Machine Vision Association (EMVA) og CEO for Vision Markets, fortsætter om eftermiddagen med at moderere en paneldiskussion om ’Machine Vision’ og de nyeste intralogistikteknologiers rolle.

Dr. Robert Schulz, professor og direktør for Institute of Mechanical Handling and Logistics (IFT) ved universitetet i Stuttgart diskuterer om onsdagen, hvordan AI-baseret simulering giver mere robuste processer i planlægningen og driften af produktions- og logistiksystemer.

Dr. Veronika Kretschmer, Senior Scientist for Assistance Systems and Human-Technology Interaction ved Fraunhofer IML, går på scenen om eftermiddagen for at forklare, hvordan AI-baserede analyser af bevægelsesdata kan hjælpe med at optimere ergonomien i intralogistiske processer.

Michael Lickefett, leder af afdelingen for fabriksplanlægning og produktionsstyring på Fraunhofer IPA, afslutter LogiMAT's sidste dag med at bruge Order Management Quick Check til at illustrere, hvordan AI-baseret software understøtter optimeringsanalyser til identifikation af potentielle sårbarheder.

Et gennembrud for lagerstyring
Indholdet af ekspertforaene understreger, at uanset hvordan AI definerer downstream-processer og brugeroplevelser, handler det primært om softwareprocesser.

Bitkoms markedsstatistik afspejler dette og viser, at udgifterne til AI-software, -tjenester og -hardware i Tyskland stiger til 6,3 milliarder euro i 2023, en stigning på hele 32 % i forhold til året før, hvoraf to tredjedele (4,1 milliarder euro) går til AI-software.

AI-applikationer er baseret på specialprogrammerede algoritmer – altså individuelle trin i løsningen af et specifikt problem.

Takket være lynhurtige processorhastigheder og massiv lagerkapacitet kan computerprogrammer med AI-algoritmer udføre beregninger i en rasende fart, identificere mønstre og levere resultater på et øjeblik.

AI udnytter denne kraft til at åbne op for et bredt spektrum af anvendelsesmuligheder til analyse, levering, behandling og visualisering af data for at optimere intralogistiske processer.

AI-algoritmer understøtter automatiseringsmuligheder lige fra autonome pick bots, der kan hente varer fra kasser, til billedgenkendelses- og analyseprogrammer og AI-understøttet kontrol af fulfillment-processer.

Afhængigt af softwarens specifikationer kan sådanne analyser bruges til automatisk at udløse realtidsoperationer, evaluere komplekse datasæt for at generere pålidelige prognoser og meget mere.

Det er fokus for applikationerne fra softwareudviklere, der præsenterer deres nyeste AI-baserede løsninger til banebrydende lager-, transport- og supply chain-styring i hal 8 i Messe Stuttgart kongrescenter.

Udvalget af udstillede applikationer begynder med transport- og dokumentstyringssystemer med integreret ChatGPT, der erstatter besværlige opgaver som oprettelse af skabeloner med AI-applikationer.

Algoritmer og AI-understøttede funktioner muliggør on-the-fly-modifikationer af processer, der bruges til at kontrollere udstyr eller styre lagerbeholdningen i et lagerstyringssystem (WMS).

Styrker lagerydelsen
En adaptiv ordrestart i WMS, som anvender AI-algoritmer til processtyringen for automatisk at balancere forskellige lager-KPI'er baseret på konfigurerbare parametre, bliver præsenteret, og viser,hvordan, det styrker lagerydelsen.

Dynamisk ressourceplanlægning bruger AI til at optimere anvendelse af mennesker, udstyr og systemer. Forskellige justeringer resulterer i løbende forbedringer af, hvordan kapaciteten udnyttes, og ressourcerne fordeles.

En anden nyhed, som, bliver vist, er et WMS, der er blevet omdannet til en AI-baseret logistikplatform med forbedringer, der omfatter integreret ChatGPT til statusanmodninger, lagerstyringsprognoser og ressourceallokering.

Besøgende kan også opleve AI-baseret computer vision-teknologi til modellering og analyse af varebevægelser og lagerbeholdning i realtid.

Et nyt WMS-modul til AI-understøttet dokumenthåndtering, der scanner og behandler alle typer dokumenter, vil også blive udstillet.

Scenarier med AI og mobile robotløsninger
Flere udstillere præsenterer analysemoduler med AI-drevet simulerings- og scenarieteknologi, som kan genkende de faktorer, der påvirker produktionskapacitet, ressourcer, transportruter og materialeflow.

De kan vise, hvor der er et potentiale for optimering og tilbyde et solidt, datadrevet fundament for fremtidige scenarier.

Ud over softwarevirksomheder vil udstyrsproducenter og systemintegratorer også præsentere deres seneste AI-baserede innovationer.

I hal 1 er der innovative software- og automatiseringsteknologier til end-to-end forsyningskæder i scenarier med AI- og robotløsninger.

Besøgende kan også finde en AI-assistent til logistiksystemer, der kan forudsige ordremængder og flaskehalse i materialeflowet.

Assistenten anvender data fra logistiksoftwaren for at generere forslag til optimal placering af varer på lageret, til at identificere kilden til problemer og give anbefalinger til forebyggende vedligeholdelse.

AI-baseret software og de seneste gennembrud inden for tilstødende teknologier såsom sensorsystemer slår også tonen an i de nye produkter og innovationer, der udstilles af producenterne af automatiserede styrede køretøjer (AGV'er), shuttles og autonome mobile robotter (AMR'er) i hal 6.

AI-algoritmer og maskinlæring anvendt på navigations- og maskinsynsteknologi er også et dominerende tema i de nye flådestyrings- og navigationssystemer til mobilt lager- og transportudstyr.

Fordele ved machine vision
Nogle af de udstillede produkter i hal 2 vil også demonstrere, hvordan fordelene ved machine vision kan udnyttes til robotassisterede automatiseringsprojekter inden for intralogistik.

- Der er ingen tvivl om, at generiske AI-applikationer i sidste ende skal være underlagt specifikke regler.

- Men generelt er kunstig intelligens en nøgleteknologi og en integreret del af udviklingen af aktuelle produkter og løsninger til effektiv intralogistik, konkluderer Ruchty, og fortsætter:

- De nye produkter og innovationer, som udstillerne præsenterer på dette års LogiMAT, vidner om den brede vifte af anvendelser, som AI har fået.

- I betragtning af de rosenrøde skøn for vækst og fordelene ved sådanne løsninger vil denne tendens fortsætte og fremme AI's tilstedeværelse på markedet.

- LogiMAT har som branchebarometer og udstillingsvindue for den internationale intralogistikbranche en vigtig rolle at spille her for at hjælpe virksomheder med at foretage strategiske, fremtidsorienterede investeringer.

14/2 2024
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen