NC Nielsen
AI er fremtidens teknologi i intralogistik(Alle billeder: LogiMAT 2023)

AI er fremtidens teknologi i intralogistik

Kunstig intelligens og dens integration i nutidens produkter og løsninger dominerer på LogiMAT 2024 i Stuttgart. Teknologien er blevet en fast bestanddel af intralogistikken, og slår tonen både på udstillingen og i programmet med foredrag og diskussioner

Kunstig intelligens (AI) blev mainstream med introduktionen af ChatGPT i 2022.

En repræsentativ undersøgelse foretaget i efteråret 2023 af Bitkom, den Berlin-baserede brancheforening for den digitale økonomi, viste, at 68 procent af virksomhederne i Tyskland anser AI for at være den vigtigste teknologi i fremtiden.

AI-baserede apps er allerede veletablerede som et værktøj til analyse, effektivitet og optimering.

Inden for intralogistik er AI blevet et uundværligt værktøj i den hurtigt voksende teknologiske udvikling af systemer og løsninger.

Derfor er det nye teknologibegreb et af tre nøgleord, der er vedtaget som det officielle tema for LogiMAT 2024: SHAPING CHANGE TOGETHER: Sustainability - AI - Ergonomics.

- Som udstillere fra alle segmenter af industrien bekræfter, understøtter Kunstig intelligens automatiseringen af komplekse applikationer, muliggør hurtige og præcise analyser af problemer i realtid og accelererer processer, bemærker Michael Ruchty fra den München-baserede eventarrangør EUROEXPO Messe- und Kongress.

- Det gør virksomhederne mere konkurrencedygtige og optimerer, deres evner til at fordeler og bruger ressourcer.

Fem ekspertfora i LogiMATs ledsagende program undersøger forskellige aspekter af, hvordan AI fungerer som en innovationsdriver inden for intralogistik.

Dr. Michael ten Hompel, administrerende institutdirektør for Fraunhofer IML og formand for materialehåndtering og oplagring ved TU Dortmund, lægger ud på LogiMAT's første dag.

Han introducerer tre startups, der er banebrydende for nye teknologier og definerer fremtiden for intralogistik inden for AI, blockchain og platforms-as-a-service.

Dr. Ronald Müller, medlem af bestyrelsen for European Machine Vision Association (EMVA) og CEO for Vision Markets, fortsætter om eftermiddagen med at moderere en paneldiskussion om ’Machine Vision’ og de nyeste intralogistikteknologiers rolle.

Dr. Robert Schulz, professor og direktør for Institute of Mechanical Handling and Logistics (IFT) ved universitetet i Stuttgart diskuterer om onsdagen, hvordan AI-baseret simulering giver mere robuste processer i planlægningen og driften af produktions- og logistiksystemer.

Dr. Veronika Kretschmer, Senior Scientist for Assistance Systems and Human-Technology Interaction ved Fraunhofer IML, går på scenen om eftermiddagen for at forklare, hvordan AI-baserede analyser af bevægelsesdata kan hjælpe med at optimere ergonomien i intralogistiske processer.

Michael Lickefett, leder af afdelingen for fabriksplanlægning og produktionsstyring på Fraunhofer IPA, afslutter LogiMAT's sidste dag med at bruge Order Management Quick Check til at illustrere, hvordan AI-baseret software understøtter optimeringsanalyser til identifikation af potentielle sårbarheder.

Et gennembrud for lagerstyring
Indholdet af ekspertforaene understreger, at uanset hvordan AI definerer downstream-processer og brugeroplevelser, handler det primært om softwareprocesser.

Bitkoms markedsstatistik afspejler dette og viser, at udgifterne til AI-software, -tjenester og -hardware i Tyskland stiger til 6,3 milliarder euro i 2023, en stigning på hele 32 % i forhold til året før, hvoraf to tredjedele (4,1 milliarder euro) går til AI-software.

AI-applikationer er baseret på specialprogrammerede algoritmer – altså individuelle trin i løsningen af et specifikt problem.

Takket være lynhurtige processorhastigheder og massiv lagerkapacitet kan computerprogrammer med AI-algoritmer udføre beregninger i en rasende fart, identificere mønstre og levere resultater på et øjeblik.

AI udnytter denne kraft til at åbne op for et bredt spektrum af anvendelsesmuligheder til analyse, levering, behandling og visualisering af data for at optimere intralogistiske processer.

AI-algoritmer understøtter automatiseringsmuligheder lige fra autonome pick bots, der kan hente varer fra kasser, til billedgenkendelses- og analyseprogrammer og AI-understøttet kontrol af fulfillment-processer.

Afhængigt af softwarens specifikationer kan sådanne analyser bruges til automatisk at udløse realtidsoperationer, evaluere komplekse datasæt for at generere pålidelige prognoser og meget mere.

Det er fokus for applikationerne fra softwareudviklere, der præsenterer deres nyeste AI-baserede løsninger til banebrydende lager-, transport- og supply chain-styring i hal 8 i Messe Stuttgart kongrescenter.

Udvalget af udstillede applikationer begynder med transport- og dokumentstyringssystemer med integreret ChatGPT, der erstatter besværlige opgaver som oprettelse af skabeloner med AI-applikationer.

Algoritmer og AI-understøttede funktioner muliggør on-the-fly-modifikationer af processer, der bruges til at kontrollere udstyr eller styre lagerbeholdningen i et lagerstyringssystem (WMS).

Styrker lagerydelsen
En adaptiv ordrestart i WMS, som anvender AI-algoritmer til processtyringen for automatisk at balancere forskellige lager-KPI'er baseret på konfigurerbare parametre, bliver præsenteret, og viser,hvordan, det styrker lagerydelsen.

Dynamisk ressourceplanlægning bruger AI til at optimere anvendelse af mennesker, udstyr og systemer. Forskellige justeringer resulterer i løbende forbedringer af, hvordan kapaciteten udnyttes, og ressourcerne fordeles.

En anden nyhed, som, bliver vist, er et WMS, der er blevet omdannet til en AI-baseret logistikplatform med forbedringer, der omfatter integreret ChatGPT til statusanmodninger, lagerstyringsprognoser og ressourceallokering.

Besøgende kan også opleve AI-baseret computer vision-teknologi til modellering og analyse af varebevægelser og lagerbeholdning i realtid.

Et nyt WMS-modul til AI-understøttet dokumenthåndtering, der scanner og behandler alle typer dokumenter, vil også blive udstillet.

Scenarier med AI og mobile robotløsninger
Flere udstillere præsenterer analysemoduler med AI-drevet simulerings- og scenarieteknologi, som kan genkende de faktorer, der påvirker produktionskapacitet, ressourcer, transportruter og materialeflow.

De kan vise, hvor der er et potentiale for optimering og tilbyde et solidt, datadrevet fundament for fremtidige scenarier.

Ud over softwarevirksomheder vil udstyrsproducenter og systemintegratorer også præsentere deres seneste AI-baserede innovationer.

I hal 1 er der innovative software- og automatiseringsteknologier til end-to-end forsyningskæder i scenarier med AI- og robotløsninger.

Besøgende kan også finde en AI-assistent til logistiksystemer, der kan forudsige ordremængder og flaskehalse i materialeflowet.

Assistenten anvender data fra logistiksoftwaren for at generere forslag til optimal placering af varer på lageret, til at identificere kilden til problemer og give anbefalinger til forebyggende vedligeholdelse.

AI-baseret software og de seneste gennembrud inden for tilstødende teknologier såsom sensorsystemer slår også tonen an i de nye produkter og innovationer, der udstilles af producenterne af automatiserede styrede køretøjer (AGV'er), shuttles og autonome mobile robotter (AMR'er) i hal 6.

AI-algoritmer og maskinlæring anvendt på navigations- og maskinsynsteknologi er også et dominerende tema i de nye flådestyrings- og navigationssystemer til mobilt lager- og transportudstyr.

Fordele ved machine vision
Nogle af de udstillede produkter i hal 2 vil også demonstrere, hvordan fordelene ved machine vision kan udnyttes til robotassisterede automatiseringsprojekter inden for intralogistik.

- Der er ingen tvivl om, at generiske AI-applikationer i sidste ende skal være underlagt specifikke regler.

- Men generelt er kunstig intelligens en nøgleteknologi og en integreret del af udviklingen af aktuelle produkter og løsninger til effektiv intralogistik, konkluderer Ruchty, og fortsætter:

- De nye produkter og innovationer, som udstillerne præsenterer på dette års LogiMAT, vidner om den brede vifte af anvendelser, som AI har fået.

- I betragtning af de rosenrøde skøn for vækst og fordelene ved sådanne løsninger vil denne tendens fortsætte og fremme AI's tilstedeværelse på markedet.

- LogiMAT har som branchebarometer og udstillingsvindue for den internationale intralogistikbranche en vigtig rolle at spille her for at hjælpe virksomheder med at foretage strategiske, fremtidsorienterede investeringer.

14/2 2024
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år