NC Nielsen
AI er fremtidens teknologi i intralogistik(Alle billeder: LogiMAT 2023)

AI er fremtidens teknologi i intralogistik

Kunstig intelligens og dens integration i nutidens produkter og løsninger dominerer på LogiMAT 2024 i Stuttgart. Teknologien er blevet en fast bestanddel af intralogistikken, og slår tonen både på udstillingen og i programmet med foredrag og diskussioner

Kunstig intelligens (AI) blev mainstream med introduktionen af ChatGPT i 2022.

En repræsentativ undersøgelse foretaget i efteråret 2023 af Bitkom, den Berlin-baserede brancheforening for den digitale økonomi, viste, at 68 procent af virksomhederne i Tyskland anser AI for at være den vigtigste teknologi i fremtiden.

AI-baserede apps er allerede veletablerede som et værktøj til analyse, effektivitet og optimering.

Inden for intralogistik er AI blevet et uundværligt værktøj i den hurtigt voksende teknologiske udvikling af systemer og løsninger.

Derfor er det nye teknologibegreb et af tre nøgleord, der er vedtaget som det officielle tema for LogiMAT 2024: SHAPING CHANGE TOGETHER: Sustainability - AI - Ergonomics.

- Som udstillere fra alle segmenter af industrien bekræfter, understøtter Kunstig intelligens automatiseringen af komplekse applikationer, muliggør hurtige og præcise analyser af problemer i realtid og accelererer processer, bemærker Michael Ruchty fra den München-baserede eventarrangør EUROEXPO Messe- und Kongress.

- Det gør virksomhederne mere konkurrencedygtige og optimerer, deres evner til at fordeler og bruger ressourcer.

Fem ekspertfora i LogiMATs ledsagende program undersøger forskellige aspekter af, hvordan AI fungerer som en innovationsdriver inden for intralogistik.

Dr. Michael ten Hompel, administrerende institutdirektør for Fraunhofer IML og formand for materialehåndtering og oplagring ved TU Dortmund, lægger ud på LogiMAT's første dag.

Han introducerer tre startups, der er banebrydende for nye teknologier og definerer fremtiden for intralogistik inden for AI, blockchain og platforms-as-a-service.

Dr. Ronald Müller, medlem af bestyrelsen for European Machine Vision Association (EMVA) og CEO for Vision Markets, fortsætter om eftermiddagen med at moderere en paneldiskussion om ’Machine Vision’ og de nyeste intralogistikteknologiers rolle.

Dr. Robert Schulz, professor og direktør for Institute of Mechanical Handling and Logistics (IFT) ved universitetet i Stuttgart diskuterer om onsdagen, hvordan AI-baseret simulering giver mere robuste processer i planlægningen og driften af produktions- og logistiksystemer.

Dr. Veronika Kretschmer, Senior Scientist for Assistance Systems and Human-Technology Interaction ved Fraunhofer IML, går på scenen om eftermiddagen for at forklare, hvordan AI-baserede analyser af bevægelsesdata kan hjælpe med at optimere ergonomien i intralogistiske processer.

Michael Lickefett, leder af afdelingen for fabriksplanlægning og produktionsstyring på Fraunhofer IPA, afslutter LogiMAT's sidste dag med at bruge Order Management Quick Check til at illustrere, hvordan AI-baseret software understøtter optimeringsanalyser til identifikation af potentielle sårbarheder.

Et gennembrud for lagerstyring
Indholdet af ekspertforaene understreger, at uanset hvordan AI definerer downstream-processer og brugeroplevelser, handler det primært om softwareprocesser.

Bitkoms markedsstatistik afspejler dette og viser, at udgifterne til AI-software, -tjenester og -hardware i Tyskland stiger til 6,3 milliarder euro i 2023, en stigning på hele 32 % i forhold til året før, hvoraf to tredjedele (4,1 milliarder euro) går til AI-software.

AI-applikationer er baseret på specialprogrammerede algoritmer – altså individuelle trin i løsningen af et specifikt problem.

Takket være lynhurtige processorhastigheder og massiv lagerkapacitet kan computerprogrammer med AI-algoritmer udføre beregninger i en rasende fart, identificere mønstre og levere resultater på et øjeblik.

AI udnytter denne kraft til at åbne op for et bredt spektrum af anvendelsesmuligheder til analyse, levering, behandling og visualisering af data for at optimere intralogistiske processer.

AI-algoritmer understøtter automatiseringsmuligheder lige fra autonome pick bots, der kan hente varer fra kasser, til billedgenkendelses- og analyseprogrammer og AI-understøttet kontrol af fulfillment-processer.

Afhængigt af softwarens specifikationer kan sådanne analyser bruges til automatisk at udløse realtidsoperationer, evaluere komplekse datasæt for at generere pålidelige prognoser og meget mere.

Det er fokus for applikationerne fra softwareudviklere, der præsenterer deres nyeste AI-baserede løsninger til banebrydende lager-, transport- og supply chain-styring i hal 8 i Messe Stuttgart kongrescenter.

Udvalget af udstillede applikationer begynder med transport- og dokumentstyringssystemer med integreret ChatGPT, der erstatter besværlige opgaver som oprettelse af skabeloner med AI-applikationer.

Algoritmer og AI-understøttede funktioner muliggør on-the-fly-modifikationer af processer, der bruges til at kontrollere udstyr eller styre lagerbeholdningen i et lagerstyringssystem (WMS).

Styrker lagerydelsen
En adaptiv ordrestart i WMS, som anvender AI-algoritmer til processtyringen for automatisk at balancere forskellige lager-KPI'er baseret på konfigurerbare parametre, bliver præsenteret, og viser,hvordan, det styrker lagerydelsen.

Dynamisk ressourceplanlægning bruger AI til at optimere anvendelse af mennesker, udstyr og systemer. Forskellige justeringer resulterer i løbende forbedringer af, hvordan kapaciteten udnyttes, og ressourcerne fordeles.

En anden nyhed, som, bliver vist, er et WMS, der er blevet omdannet til en AI-baseret logistikplatform med forbedringer, der omfatter integreret ChatGPT til statusanmodninger, lagerstyringsprognoser og ressourceallokering.

Besøgende kan også opleve AI-baseret computer vision-teknologi til modellering og analyse af varebevægelser og lagerbeholdning i realtid.

Et nyt WMS-modul til AI-understøttet dokumenthåndtering, der scanner og behandler alle typer dokumenter, vil også blive udstillet.

Scenarier med AI og mobile robotløsninger
Flere udstillere præsenterer analysemoduler med AI-drevet simulerings- og scenarieteknologi, som kan genkende de faktorer, der påvirker produktionskapacitet, ressourcer, transportruter og materialeflow.

De kan vise, hvor der er et potentiale for optimering og tilbyde et solidt, datadrevet fundament for fremtidige scenarier.

Ud over softwarevirksomheder vil udstyrsproducenter og systemintegratorer også præsentere deres seneste AI-baserede innovationer.

I hal 1 er der innovative software- og automatiseringsteknologier til end-to-end forsyningskæder i scenarier med AI- og robotløsninger.

Besøgende kan også finde en AI-assistent til logistiksystemer, der kan forudsige ordremængder og flaskehalse i materialeflowet.

Assistenten anvender data fra logistiksoftwaren for at generere forslag til optimal placering af varer på lageret, til at identificere kilden til problemer og give anbefalinger til forebyggende vedligeholdelse.

AI-baseret software og de seneste gennembrud inden for tilstødende teknologier såsom sensorsystemer slår også tonen an i de nye produkter og innovationer, der udstilles af producenterne af automatiserede styrede køretøjer (AGV'er), shuttles og autonome mobile robotter (AMR'er) i hal 6.

AI-algoritmer og maskinlæring anvendt på navigations- og maskinsynsteknologi er også et dominerende tema i de nye flådestyrings- og navigationssystemer til mobilt lager- og transportudstyr.

Fordele ved machine vision
Nogle af de udstillede produkter i hal 2 vil også demonstrere, hvordan fordelene ved machine vision kan udnyttes til robotassisterede automatiseringsprojekter inden for intralogistik.

- Der er ingen tvivl om, at generiske AI-applikationer i sidste ende skal være underlagt specifikke regler.

- Men generelt er kunstig intelligens en nøgleteknologi og en integreret del af udviklingen af aktuelle produkter og løsninger til effektiv intralogistik, konkluderer Ruchty, og fortsætter:

- De nye produkter og innovationer, som udstillerne præsenterer på dette års LogiMAT, vidner om den brede vifte af anvendelser, som AI har fået.

- I betragtning af de rosenrøde skøn for vækst og fordelene ved sådanne løsninger vil denne tendens fortsætte og fremme AI's tilstedeværelse på markedet.

- LogiMAT har som branchebarometer og udstillingsvindue for den internationale intralogistikbranche en vigtig rolle at spille her for at hjælpe virksomheder med at foretage strategiske, fremtidsorienterede investeringer.

14/2 2024
  • Fleksibel lagerhåndtering med elektrisk Terberg

    Fleksibel lagerhåndtering med elektrisk Terberg

    truck ›Pauligs distributionscenter i Kungsbacka, Sverige, distribuerer Santa Marias krydderier og smagsgivere til hele Europa. Sidste år investerede man i en elektrisk Terberg YT203-EV terminaltraktor
  • Stykgodscentrets medbringertrucks holder aldrig stille

    Stykgodscentrets medbringertrucks holder aldrig stille

    truck ›Gennem de seneste år har Stykgodscentret i Skive fået flere og flere opgaver for kunderne, hvor medbringertrucks spiller en afgørende rolle.
  • Mød de grønne giganter

    Mød de grønne giganter

    truck ›Mitsubishi Forklifts Trucks lancerer en ny serie af kraftfulde elektriske gaffeltrucks. Maskinerne i serien er støjsvage, er forsynet med rummelig kabine og avancerede betjeningsfunktioner, hvilket sørger for godt arbejdsmiljø og optimal brugertilpasning  
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering