NC Nielsen
APS-guidesystemet forhindrer uheld og kollisioner

APS-guidesystemet forhindrer uheld og kollisioner

Skader, der opstår under bugseringen af fly på jorden, resulterer i omkostninger på flere milliarder USD årligt og store erstatninger fra forsikringsselskaberne. Sicks laserscannere kan forhindre skaderne

Lufthansa LEOS GmbH satser på Sicks erfaringer med laserscannere for at forhindre skader under bugseringen af fly og afprøver Sicks APS-førerassistentsystem i forbindelse med deres bugseringsflåde. 
 
LEOS driver en flåde på i alt 38 bugseringskøretøjer i Frankfurt og München. Hvert bugseringskøretøj når dagligt op på gennemsnitligt otte til femten bugseringer eller pushbacks. Her kan der forekomme kollisioner med objekter eller andre køretøjer, der befinder sig på start- og landingsområdet eller i hangaren.
 
Kollisionsadvarsel og førerassistentsystem til flybugseringskøretøjer

For at hjælpe førerne af flybugseringskøretøjer med sikker bugsering af fly har Sick udviklet førerassistentsystemet APS (Aircraft Protection System) i samarbejde med LEOS.

Det aflaster føreren, reducerer risikoen for kollisioner og uheld og kan dermed forhindre store reparationsomkostninger og omkostninger på grund af driftsafbrydelser og stilstandstider. Kort sagt muliggør brugen af APS effektiv og problemfri pushback, flytning og bugsering i terminalen.
 
Bestemmelse af flytype

Bugseringskøretøjet uden trækbom griber fat i næsehjulet og løfter det. Næsehjulets vægt er nu placeret midt i bugseringskøretøjet, og føreren overtager kontrollen over flyet. 2D-LiDAR-sensoren (også 2D-laserscanner) LMS511 er fastgjort bag på bugseringskøretøjet og overvåger hele arealet under flyet parallelt til jorden.

- Laserscanneren detekterer hjulene på skroget; førerassistentsystemet APS bestemmer derpå flytypen på basis af skrogets udformning. APS'et omfatter en database over de forskellige flytyper og foreslår føreren af bugseringskøretøjet alle flytyper, der passer til skrogets geometri, via en udvælgelsesliste på displayet. Føreren vælger den korrekte flytype og bekræfter valget, forklarer Michael Doll, projektingeniør hos Lufthansa LEOS GmbH.

Usynligt tæppe under flyet

APS-førerassistentsystemet overvåger bugseringsstrækningen, viser føreren alle forhindringer og advarer ham på et tidligt tidspunkt mod potentielle kollisioner. Systemet består af en 2D-LiDAR-sensor LMS511 og et touchdisplay med integreret computerenhed inklusive applikationssoftware. Den integrerede installationsassistent muliggør nem idriftsættelse og konfiguration af APS'et.

LiDAR-sensoren detekterer stort set alt, hvad der befinder sig unter, til venstre og til højre for flyet. Advarselszonerne kan fastlægges individuelt. Scanningsfladen ligger som et usynligt tæppe under flyet, beskriver Thomas Killmaier, COO hos Lufthansa LEOS GmbH, princippet.

- Alt hvad der kommer ind i dette område, flyets køretunnel, vises som en rød markering på displayet. I henhold til en fastlagt advarselsstrategi informeres føreren, som så kan se, at et objekt risikerer at kollidere med flyet.

Bugseringen af fly stiller bugseringskøretøjets fører over for store udfordringer. Fly kan ganske vist skubbes eller trækkes, men så spærrer de bl.a. for førerens udsyn. Dertil kommer vejrafhængige påvirkninger, for fly skal kunne flyttes under alle vejrforhold.

- Førerne af bugseringskøretøjet har en kompleks opgave. De har nok andre opgaver, der skal klares. Førerassistentsystemet støtter, men griber ikke ind i systemet. Føreren kan straks se, om systemet fungerer, og sensorerne registrerer ethvert objekt. Han skal kunne sige: I dag har det hjulpet mig. Men føreren skal kunne håndtere det, udtaler Michael Doll.

Udviklerne hos Sick konfigurerer sammen med førerne af bugseringskøretøjerne den optimale akustiske advarselsfrekvens, så fører og førerassistentsystem supplerer hinanden perfekt.
 
Udover i lufthavne anvendes Sick-sensorer desuden med succes til forskellige andre opgaver, f.eks. til kollisionsafværgelse på udendørs arealer. LiDAR-sensorer fra Sick sikrer f.eks. verden over, at kraner og containere kan arbejde og håndteres uden fare for kollisioner.
 
Lufthansa LEOS (Lufthansa Engineering and Operational Services GmbH) er et hundrede procent datterselskab af Lufthansa Technik AG, som har specialiseret sig i lufthavnstjenester i store tyske lufthavne. Blandt LEOS' kernekompetencer er bugsering af fly, transport af flybesætninger og vedligeholdelse af enheder og køretøjer på området lufthavnstjenester.

-hawin

13/6 2018