APS-guidesystemet forhindrer uheld og kollisioner

APS-guidesystemet forhindrer uheld og kollisioner

Skader, der opstår under bugseringen af fly på jorden, resulterer i omkostninger på flere milliarder USD årligt og store erstatninger fra forsikringsselskaberne. Sicks laserscannere kan forhindre skaderne

Lufthansa LEOS GmbH satser på Sicks erfaringer med laserscannere for at forhindre skader under bugseringen af fly og afprøver Sicks APS-førerassistentsystem i forbindelse med deres bugseringsflåde. 
 
LEOS driver en flåde på i alt 38 bugseringskøretøjer i Frankfurt og München. Hvert bugseringskøretøj når dagligt op på gennemsnitligt otte til femten bugseringer eller pushbacks. Her kan der forekomme kollisioner med objekter eller andre køretøjer, der befinder sig på start- og landingsområdet eller i hangaren.
 
Kollisionsadvarsel og førerassistentsystem til flybugseringskøretøjer

For at hjælpe førerne af flybugseringskøretøjer med sikker bugsering af fly har Sick udviklet førerassistentsystemet APS (Aircraft Protection System) i samarbejde med LEOS.

Det aflaster føreren, reducerer risikoen for kollisioner og uheld og kan dermed forhindre store reparationsomkostninger og omkostninger på grund af driftsafbrydelser og stilstandstider. Kort sagt muliggør brugen af APS effektiv og problemfri pushback, flytning og bugsering i terminalen.
 
Bestemmelse af flytype

Bugseringskøretøjet uden trækbom griber fat i næsehjulet og løfter det. Næsehjulets vægt er nu placeret midt i bugseringskøretøjet, og føreren overtager kontrollen over flyet. 2D-LiDAR-sensoren (også 2D-laserscanner) LMS511 er fastgjort bag på bugseringskøretøjet og overvåger hele arealet under flyet parallelt til jorden.

- Laserscanneren detekterer hjulene på skroget; førerassistentsystemet APS bestemmer derpå flytypen på basis af skrogets udformning. APS'et omfatter en database over de forskellige flytyper og foreslår føreren af bugseringskøretøjet alle flytyper, der passer til skrogets geometri, via en udvælgelsesliste på displayet. Føreren vælger den korrekte flytype og bekræfter valget, forklarer Michael Doll, projektingeniør hos Lufthansa LEOS GmbH.

Usynligt tæppe under flyet

APS-førerassistentsystemet overvåger bugseringsstrækningen, viser føreren alle forhindringer og advarer ham på et tidligt tidspunkt mod potentielle kollisioner. Systemet består af en 2D-LiDAR-sensor LMS511 og et touchdisplay med integreret computerenhed inklusive applikationssoftware. Den integrerede installationsassistent muliggør nem idriftsættelse og konfiguration af APS'et.

LiDAR-sensoren detekterer stort set alt, hvad der befinder sig unter, til venstre og til højre for flyet. Advarselszonerne kan fastlægges individuelt. Scanningsfladen ligger som et usynligt tæppe under flyet, beskriver Thomas Killmaier, COO hos Lufthansa LEOS GmbH, princippet.

- Alt hvad der kommer ind i dette område, flyets køretunnel, vises som en rød markering på displayet. I henhold til en fastlagt advarselsstrategi informeres føreren, som så kan se, at et objekt risikerer at kollidere med flyet.

Bugseringen af fly stiller bugseringskøretøjets fører over for store udfordringer. Fly kan ganske vist skubbes eller trækkes, men så spærrer de bl.a. for førerens udsyn. Dertil kommer vejrafhængige påvirkninger, for fly skal kunne flyttes under alle vejrforhold.

- Førerne af bugseringskøretøjet har en kompleks opgave. De har nok andre opgaver, der skal klares. Førerassistentsystemet støtter, men griber ikke ind i systemet. Føreren kan straks se, om systemet fungerer, og sensorerne registrerer ethvert objekt. Han skal kunne sige: I dag har det hjulpet mig. Men føreren skal kunne håndtere det, udtaler Michael Doll.

Udviklerne hos Sick konfigurerer sammen med førerne af bugseringskøretøjerne den optimale akustiske advarselsfrekvens, så fører og førerassistentsystem supplerer hinanden perfekt.
 
Udover i lufthavne anvendes Sick-sensorer desuden med succes til forskellige andre opgaver, f.eks. til kollisionsafværgelse på udendørs arealer. LiDAR-sensorer fra Sick sikrer f.eks. verden over, at kraner og containere kan arbejde og håndteres uden fare for kollisioner.
 
Lufthansa LEOS (Lufthansa Engineering and Operational Services GmbH) er et hundrede procent datterselskab af Lufthansa Technik AG, som har specialiseret sig i lufthavnstjenester i store tyske lufthavne. Blandt LEOS' kernekompetencer er bugsering af fly, transport af flybesætninger og vedligeholdelse af enheder og køretøjer på området lufthavnstjenester.

-hawin

13/6 2018
  • Hyster er tilbage i Danmark

    Hyster er tilbage i Danmark

    truck ›Tektra blev i sommeren 2025 udnævnt til officiel Hyster-forhandler. Hos Hyster ser man frem til samarbejdet, der skal styrke material handling-brandet i Danmark
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk