Automatiseringens glæder og mangler

Automatiseringens glæder og mangler

Virksomhederne er glade for deres robotter. Men der er stadig plads til forbedringer på eksempelvis brugergrænsefladerne. Det er nogle af budskaberne fra Novo Nordisk og Grundfos, som sammen med Universal Robots også gav gode råd til nye robotbrugere på årets Automatikmesse

Af Lisbeth Petersen

- Er det så nemt? spurgte to kvinder, da de havde været på oplæring i robot- og automatiseringsprocesser på Grundfos. Så ifølge den tekniske projektleder i virksomhedens udviklingslaboratorium, Mads Eskelund Kristensen, er det hverken medarbejdernes modvilje eller vanskeligheder ved at programmere robotterne til at udføre en opgave, som
kan bremse udbredelsen af automatisering i Bjerringbro.

På Automatik 2018 messens sidste dag i Brøndby i september, var han på podiet foran en fyldt konferencesal sammen med senior manager i Novo Nordisk, Thomas Bach Nielsen, produktionsteknisk chef i Universal Robots, Said H. Hussein og ordstyrer, Søren Peter Johansen, som er faglig leder i Teknologisk Institut afdeling for robotteknologi.

Under overskriften ’Robotter i produktionen’ fortalte de om deres egne automatiseringserfaringer og gav gode råd videre til både virksomheder, som skal i gang med automatisering, og til dem, som udvikler robotteknologien.

For selv om både Novo Nordisk og Grundfos har været i gang i årevis og har automatiseret store dele af arbejdet fra formontering til pakning, palletering og intern transport, er der stadig anledning til overvejelser og plads til forbedring, når det gælder nye investeringer.

Thomas Bach Nielsen

- Vi har f.eks. AGV’er, som kører ad linjer i gulvet i produktionen, men hvis et arbejdshold lige stiller sig op og holder et møde på den linje, blokerer de for robotten, og hele produktionen går i stå. Derfor har nogle af vores fabrikker faktisk ønsket et lavere niveau af automatisering, men måske er det et problem, vi fremover kan undgå med den nyeste teknologi, fortalte Thomas Bach Nielsen fra Novo Nordisk.

Målinger af sammenstød forhindrer ulykker
I Grundfos’ produktion er der installeret 151 robotter, og her har begrænsningen handlet om samarbejdsrobotter uden afskærmning.

- Vores CEO har udtrykt det meget firkantet: Det skal være sikkert! For vi har en politik, der siger ’ 0 arbejdsulykker’, og når det gælder kollaborative robotter, er der mange parametre at måle på, sagde Mads Eskelund Kristensen.

Han forklarede, hvordan Grundfos selv har udviklet et særligt måleudstyr, der viser, hvornår et sammenstød mellem en robot og et menneske, målt på 28 forskellige punkter på kroppen, vil gøre ondt. Og han understregede også, at det, for en stor del af virksomhedens produktions vedkommende, giver mest mening med standardrobotter, som kan arbejde i afspærrede områder.

Programmering i børnehaven
Said H. Hussein understregede vigtigheden af, at indførelse af robotter kræver en god forberedelse med et grundigt og detaljeret kendskab til de manuelle arbejdsgange, som skal automatiseres.

Hans arbejdsplads, Universal Robots – som hvert år vokser med 70 procent – udvikler først og fremmest arme til samarbejdsrobotter i alle størrelser. For nylig så han sin to årige datter og hendes venner i børnehaven programmere en lille robot til at flytte en blyant fra A til B, og han er helt enig med Mads Eskelund Kristensen i, at det ikke er på slutbrugerniveau, der er problemer med programmering og samarbejde.
Derimod kunne han følge både Thomas Bach Nielsen og Mads Eskelund Kristensens ønske om større fleksibilitet og nemmere integration mellem robotterne og virksomhedernes øvrige systemer.

-  Jeg kan godt savne en bedre brugergrænseflade, lød det fra Novo Nordisks repræsentant, mens Grundfos’ havde specifikke ønsker til fremtidens robotter:

- Jeg vil gerne se flere målinger af tryk, som dem vi selv foretager, som del af risikovurderingen, mere mobilitet og mere vision teknologi, konstaterede Mads Eskelund Kristensen.


15/10 2018
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser