Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år

Af Lisbeth Petersen

I den amerikanske lufthavn, Spartanburg testkører en EZTow nu gods på en 1,6 km lang strækning med blandet trafik for at laste og losse fragtfly.

I Changi Airport i Singapore og i Narita International Airport i Japan arbejder EZTow allerede sammen med en flåde af køretøjer fra TractEasy.

Virksomheden er en joint venture mellem den amerikanske TLD Logistic Servicesog franske EasyMile, og tilbyder avanceret, førerløs teknologi til luftfarts- og industrikunder.

I lufthavne kan autonome køretøjer blive fremtiden, da de løser flere af de udfordringer, der er med effektiv håndtering af bagage og gods.

-Mens traditionelle bugseringstraktorer er meget udbredte i lufthavne, giver EZTow større ensartethed og sikkerhed, idet den konsekvent håndterer fragt- og bagagetransport selv under barske vejrforhold og i non-stop-operationer, fortæller TractEasy selv om løsningerne, og fortsætter:

-Ved at strømline transporten af bagage og varer mellem terminalbygninger og fly reducerer EZTow afhængigheden af den stadig mere knappe arbejdskraft og øger produktiviteten ved at optimere ruteføring og planlægning, hvilket er afgørende for at opfylde de strenge krav til pålidelighed og ydeevne i realtid i lufthavnsoperationer.

Til det tyske magasin, Logistics Innovation Dave Edwards, fortæller pdirektøren for for Greenville-Spartanburg Airport District om forsøget med de autonome køretøjer:

-Fragten opsamles fra de ankommende fly lugerne og transporteres autonomt til aflæsningsbåndet. Vi tror, at fremtiden er lys for automatiserede køretøjer i lufthavnsmiljøet, og vi ser frem til at gennemgå resultaterne af vores demo-projekt for at afgøre, om de er egnet til lufthavnen.

Større løsning på markedet næste år
Mens de mindre EZTow-traktorer ruller rundt på stadigt flere lufthavnsarealer, har TractEasy allerede en ny løsning på vej: EZDolly, som er verdens første, selvkørende lastbil til luftfragtsanlæg. Se videoen:

Den er bygget på det gennemprøvede udvalg af sensorer og kameraer med realtidsbehandling, som allerede bruges på EZTow bugseringstraktor, og som sikrer, at køretøjet kan navigere i komplekse indendørs og udendørs lufthavnsmiljøer med præcision på centimeterniveau.

- EZDolly er designet til at øge effektiviteten, sikkerheden og pålideligheden af rampeoperationer. Med kapacitet til at overføre og transportere en ULD (Unit Loader Device) eller paller i fuld bredde vil den reducere laste- og lossetiderne for bagage og gods, gøre manøvrer og ruter på jorden mere effektive og reducere driftsomkostningerne, fortæller producenten, og tilføjer:

-Produktionen starter i 2025 med ordrer på de første to enheder bekræftet i maj 2025, og flere ordrer er på vej.

 

21/10 2024
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen