NC Nielsen
Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år

Af Lisbeth Petersen

I den amerikanske lufthavn, Spartanburg testkører en EZTow nu gods på en 1,6 km lang strækning med blandet trafik for at laste og losse fragtfly.

I Changi Airport i Singapore og i Narita International Airport i Japan arbejder EZTow allerede sammen med en flåde af køretøjer fra TractEasy.

Virksomheden er en joint venture mellem den amerikanske TLD Logistic Servicesog franske EasyMile, og tilbyder avanceret, førerløs teknologi til luftfarts- og industrikunder.

I lufthavne kan autonome køretøjer blive fremtiden, da de løser flere af de udfordringer, der er med effektiv håndtering af bagage og gods.

-Mens traditionelle bugseringstraktorer er meget udbredte i lufthavne, giver EZTow større ensartethed og sikkerhed, idet den konsekvent håndterer fragt- og bagagetransport selv under barske vejrforhold og i non-stop-operationer, fortæller TractEasy selv om løsningerne, og fortsætter:

-Ved at strømline transporten af bagage og varer mellem terminalbygninger og fly reducerer EZTow afhængigheden af den stadig mere knappe arbejdskraft og øger produktiviteten ved at optimere ruteføring og planlægning, hvilket er afgørende for at opfylde de strenge krav til pålidelighed og ydeevne i realtid i lufthavnsoperationer.

Til det tyske magasin, Logistics Innovation Dave Edwards, fortæller pdirektøren for for Greenville-Spartanburg Airport District om forsøget med de autonome køretøjer:

-Fragten opsamles fra de ankommende fly lugerne og transporteres autonomt til aflæsningsbåndet. Vi tror, at fremtiden er lys for automatiserede køretøjer i lufthavnsmiljøet, og vi ser frem til at gennemgå resultaterne af vores demo-projekt for at afgøre, om de er egnet til lufthavnen.

Større løsning på markedet næste år
Mens de mindre EZTow-traktorer ruller rundt på stadigt flere lufthavnsarealer, har TractEasy allerede en ny løsning på vej: EZDolly, som er verdens første, selvkørende lastbil til luftfragtsanlæg. Se videoen:

Den er bygget på det gennemprøvede udvalg af sensorer og kameraer med realtidsbehandling, som allerede bruges på EZTow bugseringstraktor, og som sikrer, at køretøjet kan navigere i komplekse indendørs og udendørs lufthavnsmiljøer med præcision på centimeterniveau.

- EZDolly er designet til at øge effektiviteten, sikkerheden og pålideligheden af rampeoperationer. Med kapacitet til at overføre og transportere en ULD (Unit Loader Device) eller paller i fuld bredde vil den reducere laste- og lossetiderne for bagage og gods, gøre manøvrer og ruter på jorden mere effektive og reducere driftsomkostningerne, fortæller producenten, og tilføjer:

-Produktionen starter i 2025 med ordrer på de første to enheder bekræftet i maj 2025, og flere ordrer er på vej.

 

21/10 2024
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Andrea Stach er ny salgsdirektør hos Baoli Emea

    Andrea Stach er ny salgsdirektør hos Baoli Emea

    truck ›Leverandøren af gaffeltruck og lagerhåndterings maskinel, Baoli EMEA, har netop udnævnt af Andrea Stach som ny salgsdirektør