Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år

Af Lisbeth Petersen

I den amerikanske lufthavn, Spartanburg testkører en EZTow nu gods på en 1,6 km lang strækning med blandet trafik for at laste og losse fragtfly.

I Changi Airport i Singapore og i Narita International Airport i Japan arbejder EZTow allerede sammen med en flåde af køretøjer fra TractEasy.

Virksomheden er en joint venture mellem den amerikanske TLD Logistic Servicesog franske EasyMile, og tilbyder avanceret, førerløs teknologi til luftfarts- og industrikunder.

I lufthavne kan autonome køretøjer blive fremtiden, da de løser flere af de udfordringer, der er med effektiv håndtering af bagage og gods.

-Mens traditionelle bugseringstraktorer er meget udbredte i lufthavne, giver EZTow større ensartethed og sikkerhed, idet den konsekvent håndterer fragt- og bagagetransport selv under barske vejrforhold og i non-stop-operationer, fortæller TractEasy selv om løsningerne, og fortsætter:

-Ved at strømline transporten af bagage og varer mellem terminalbygninger og fly reducerer EZTow afhængigheden af den stadig mere knappe arbejdskraft og øger produktiviteten ved at optimere ruteføring og planlægning, hvilket er afgørende for at opfylde de strenge krav til pålidelighed og ydeevne i realtid i lufthavnsoperationer.

Til det tyske magasin, Logistics Innovation Dave Edwards, fortæller pdirektøren for for Greenville-Spartanburg Airport District om forsøget med de autonome køretøjer:

-Fragten opsamles fra de ankommende fly lugerne og transporteres autonomt til aflæsningsbåndet. Vi tror, at fremtiden er lys for automatiserede køretøjer i lufthavnsmiljøet, og vi ser frem til at gennemgå resultaterne af vores demo-projekt for at afgøre, om de er egnet til lufthavnen.

Større løsning på markedet næste år
Mens de mindre EZTow-traktorer ruller rundt på stadigt flere lufthavnsarealer, har TractEasy allerede en ny løsning på vej: EZDolly, som er verdens første, selvkørende lastbil til luftfragtsanlæg. Se videoen:

Den er bygget på det gennemprøvede udvalg af sensorer og kameraer med realtidsbehandling, som allerede bruges på EZTow bugseringstraktor, og som sikrer, at køretøjet kan navigere i komplekse indendørs og udendørs lufthavnsmiljøer med præcision på centimeterniveau.

- EZDolly er designet til at øge effektiviteten, sikkerheden og pålideligheden af rampeoperationer. Med kapacitet til at overføre og transportere en ULD (Unit Loader Device) eller paller i fuld bredde vil den reducere laste- og lossetiderne for bagage og gods, gøre manøvrer og ruter på jorden mere effektive og reducere driftsomkostningerne, fortæller producenten, og tilføjer:

-Produktionen starter i 2025 med ordrer på de første to enheder bekræftet i maj 2025, og flere ordrer er på vej.

 

21/10 2024
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft