NC Nielsen
Balyo gør Hyster førerløs

Balyo gør Hyster førerløs

Samarbejdet mellem udvikleren af robotteknologi, Balyo, og truckproducenten, Hyster, gør det nu muligt for ProTruck at levere automatiske truckløsninger

Af Hans Windeløv

Balyo udvikler robotteknologi og i samarbejde med Hyster designer og konstruerer partnerne førerløse truckløsninger som imødekommer kundernes behov for optimering af varehåndteringen. Løsningerne fra samarbejdet med den amerikanske truckproducent finder nu vej til det danske marked via ProTruck og René Bertelsen, salgs- og marketing direktør i ProTruck, ser da også et behov for løsningerne.

- Fremtidens behov for førerløse truck stiger og stiger i visse segmenter. Derfor er Hysters strategi om at blive blandt de førende inden for føreløse truck sammen med Balyo utrolig vigtig for ProTruck. I princippet kan man kombinere en eksisterende stabler fra Hyster med Balyos robotteknologi. Robotudvikleren og Hyster har dog valgt at indgå et et partnerskab for at kunne samarbejde tæt, så de udviklede løsninger til førerløs varehåndtering bliver så effektive og optimale som muligt.

Kortlæg lageret
Balyos robotteknologi handler om intelligent navigation og handler dels om genkendelse af et eksisterende miljø, hvor vægge, søjler, reoler udgør en del af inventaret. Enhver løsning med førerløse truck fra Balyo og Hyster har indbygget WI-FI kommunikation, hvor hver enkelt førerløse truck er i kontakt med en central server, så ordrer og trafikkontrol bliver styret. De førerløse truck navigerer med et GPS-system efter fastlagte køremønstre. På ruten i terminalen, på lageret eller i produktionsvirksomheden der bliver en laser reflekteret af omgivelserne og modtages igen, så trucken konstant manøvrerer efter de tilrettelagte ruter, hvad enten de kører varer til afsendelsen, skal plukke paller eller er på vej til ladestationen.

Overvinder forhindringer

- Ved hjælp af et kamera som tager rigtig mange billeder i sekundet bliver trucken imidlertid også i stand til at opfange de ændringer som opstår i forbindelse med driften og den øvrige trafik på et lager eller på en terminal. Her kan robotten så korrigere trucken, så den finder en vej uden om forhindringerne. På den måde forbliver trucken i drift og undgår for mange stop, hvilket havde været tilfældet, hvis den kun kunne køre efter en fastlagt rute eller efter sensortape i gulvet. Balyos robotteknologi optimerer dermed de interne processer og reducerer omkostningerne til intern varehåndtering, konstaterer René Bertelsen. 

Enkle og komplekse løsninger

Samarbejdspartnernes løsninger spænder fra opgaver hvor der er brug for fuld automatisering til opgaver af mere enkel karakter.

De automatiske truck kan anvendes til håndtering af paller uanset om det er traditionel afhentning af dem, simpel placering af dem ved maskiner, på transportbånd, ved indpakningsmaskiner, på lastbiler eller andre steder. Og varehåndteringen kan udføres fra gulvniveau og til medium- og fuld reolhøjde.

- Robot og AGV-teknologien har udviklet sig med stormskridt i de seneste år og Hyster og Balyos nyudviklede robotløsninger til førerløse truck bidrager til øget effektivitet og sund forretningsudvikling i virksomheder hvor der er et konkret behov for fremtidens nye ’medarbejder’. Med en tilbagebetalingstid på under to år giver det altså rigtig god mening at gå ind i seriøse overvejelser om anskaffelse af førerløse truck, udtaler René Bertelsen.

All inclusive

Han kommer ind på at en førerløs truckløsning rent teknologisk er sammensat af en række hovedelementer, der kan skaleres i forhold til virksomhedens størrelse, behov og vækststrategi.

- En skræddersyet portefølje af førerløse trucks på et optimalt indrettet lager vil sammen med komplet kortlægning af lagerområdets reoler, rullebånd, køreveje og andet udstyr, skabe optimale forudsætninger for en effektiv varehåndtering og styrke brugernes konkurrenceevne. Ladestationer i forhold til den valgte automatiseringsløsning og en fuldgyldig servicepakke med døgnservice af dygtige robotteknikere hører med i de løsninger vi leverer, uddyber René Bertelsen.

Bundlinjen lyver ikke

En automatisk truckløsning rummer masser af forretningsmæssige fordele for brugeren. Færre lønomkostninger, en attraktiv tilbagebetalingstid, reducerede omkostninger til vedligeholdelse, og færre påkørsler og ulykker, hvilket også er med til at mindske omkostninger til reparationer og ødelagte varer.

- Er potentialet til stede for brug af førerløse truck, kan effektiviteten aflæses direkte på bundlinjen. Det bliver tydeligt ved en direkte sammenligning mellem de førerbetjente og de førerløse løsninger. Vi hjælper med at lave beregningerne, så brugerne kan få et overblik over effektiviseringsgevinster og reducerede omkostninger, konkluderer René Bertelsen.  

 

24/9 2018
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren