Balyo gør Hyster førerløs

Balyo gør Hyster førerløs

Samarbejdet mellem udvikleren af robotteknologi, Balyo, og truckproducenten, Hyster, gør det nu muligt for ProTruck at levere automatiske truckløsninger

Af Hans Windeløv

Balyo udvikler robotteknologi og i samarbejde med Hyster designer og konstruerer partnerne førerløse truckløsninger som imødekommer kundernes behov for optimering af varehåndteringen. Løsningerne fra samarbejdet med den amerikanske truckproducent finder nu vej til det danske marked via ProTruck og René Bertelsen, salgs- og marketing direktør i ProTruck, ser da også et behov for løsningerne.

- Fremtidens behov for førerløse truck stiger og stiger i visse segmenter. Derfor er Hysters strategi om at blive blandt de førende inden for føreløse truck sammen med Balyo utrolig vigtig for ProTruck. I princippet kan man kombinere en eksisterende stabler fra Hyster med Balyos robotteknologi. Robotudvikleren og Hyster har dog valgt at indgå et et partnerskab for at kunne samarbejde tæt, så de udviklede løsninger til førerløs varehåndtering bliver så effektive og optimale som muligt.

Kortlæg lageret
Balyos robotteknologi handler om intelligent navigation og handler dels om genkendelse af et eksisterende miljø, hvor vægge, søjler, reoler udgør en del af inventaret. Enhver løsning med førerløse truck fra Balyo og Hyster har indbygget WI-FI kommunikation, hvor hver enkelt førerløse truck er i kontakt med en central server, så ordrer og trafikkontrol bliver styret. De førerløse truck navigerer med et GPS-system efter fastlagte køremønstre. På ruten i terminalen, på lageret eller i produktionsvirksomheden der bliver en laser reflekteret af omgivelserne og modtages igen, så trucken konstant manøvrerer efter de tilrettelagte ruter, hvad enten de kører varer til afsendelsen, skal plukke paller eller er på vej til ladestationen.

Overvinder forhindringer

- Ved hjælp af et kamera som tager rigtig mange billeder i sekundet bliver trucken imidlertid også i stand til at opfange de ændringer som opstår i forbindelse med driften og den øvrige trafik på et lager eller på en terminal. Her kan robotten så korrigere trucken, så den finder en vej uden om forhindringerne. På den måde forbliver trucken i drift og undgår for mange stop, hvilket havde været tilfældet, hvis den kun kunne køre efter en fastlagt rute eller efter sensortape i gulvet. Balyos robotteknologi optimerer dermed de interne processer og reducerer omkostningerne til intern varehåndtering, konstaterer René Bertelsen. 

Enkle og komplekse løsninger

Samarbejdspartnernes løsninger spænder fra opgaver hvor der er brug for fuld automatisering til opgaver af mere enkel karakter.

De automatiske truck kan anvendes til håndtering af paller uanset om det er traditionel afhentning af dem, simpel placering af dem ved maskiner, på transportbånd, ved indpakningsmaskiner, på lastbiler eller andre steder. Og varehåndteringen kan udføres fra gulvniveau og til medium- og fuld reolhøjde.

- Robot og AGV-teknologien har udviklet sig med stormskridt i de seneste år og Hyster og Balyos nyudviklede robotløsninger til førerløse truck bidrager til øget effektivitet og sund forretningsudvikling i virksomheder hvor der er et konkret behov for fremtidens nye ’medarbejder’. Med en tilbagebetalingstid på under to år giver det altså rigtig god mening at gå ind i seriøse overvejelser om anskaffelse af førerløse truck, udtaler René Bertelsen.

All inclusive

Han kommer ind på at en førerløs truckløsning rent teknologisk er sammensat af en række hovedelementer, der kan skaleres i forhold til virksomhedens størrelse, behov og vækststrategi.

- En skræddersyet portefølje af førerløse trucks på et optimalt indrettet lager vil sammen med komplet kortlægning af lagerområdets reoler, rullebånd, køreveje og andet udstyr, skabe optimale forudsætninger for en effektiv varehåndtering og styrke brugernes konkurrenceevne. Ladestationer i forhold til den valgte automatiseringsløsning og en fuldgyldig servicepakke med døgnservice af dygtige robotteknikere hører med i de løsninger vi leverer, uddyber René Bertelsen.

Bundlinjen lyver ikke

En automatisk truckløsning rummer masser af forretningsmæssige fordele for brugeren. Færre lønomkostninger, en attraktiv tilbagebetalingstid, reducerede omkostninger til vedligeholdelse, og færre påkørsler og ulykker, hvilket også er med til at mindske omkostninger til reparationer og ødelagte varer.

- Er potentialet til stede for brug af førerløse truck, kan effektiviteten aflæses direkte på bundlinjen. Det bliver tydeligt ved en direkte sammenligning mellem de førerbetjente og de førerløse løsninger. Vi hjælper med at lave beregningerne, så brugerne kan få et overblik over effektiviseringsgevinster og reducerede omkostninger, konkluderer René Bertelsen.  

 

24/9 2018
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter