Brüggen skifter til Lithium-IonStill har med succes leveret en komplet truckflåde på 66 enheder til Lithium-Ion drift til müslivirksomheden, Brüggen i Lübeck.

Brüggen skifter til Lithium-Ion

Fødevareproducenten Brüggen i Lübeck har konverteret sin truckflåde til Stills Lithium-Ion teknologi. Still har leveret i alt 66 nye truck af forskellige modeller fra modvægtsgaffeltrucks til lavløftende og højløftende stablere

Still beviser med den vellykkede gennemførelse af det store Li-Ion projekt for industritruck sine ambitioner om systematisk at tackle emnet ’Elektrisk mobilitet’ og tilbyde 90 % af sine trucks med Li-Ion teknologi i 2017.

Still planlægger at præsentere nye trucks udstyret med Li-lon teknologi løbende. For nylig lancerede man plukketruck, trækkere, lavtløftende og højtløftende truck, EXU-S og EXD-S samt en modvægtstruck RX 20.

En første evaluering efter afsluttet implementering viser, at virksomheden Brüggen har udnyttet fordelene ved Li-lon truck uden at gå på kompromis. Og altså på en måde hvor driftsudgifterne er mindsket markant.

Øget effektivitet og minskede driftsudgifter

H. & J. Brüggen KG er en af Europas markedsførende inden for müesliblandinger og müeslibarer. Virksomheden i Lübeck producerer også cornflakes og leverer råvarer og halvfabrikata til fødevareindustrien.

Produkter som müesli, müeslibarer, cornflakes og flager producerer man under tyske og internationale detailkæders varemærker samtidig med, at man også markedsfører produkterne under eget navn.

Krav på høj produktkvalitet og avancerede logistiske processer er blandt de afgørende faktorer for at forblive konkurrencedygtige i denne branche.

Forrige år besluttede Brüggen at erstatte sin eksisterende truckflåde. De vigtigste hensigter for det omfattende projekt var reducerede leasingomkostninger, høj tilgængelighed kombineret med fleksibel udnyttelse, kortere batteriladetid og et online flådestyringsværktøj.

I udbudsrunden overbeviste Still Brüggen om fordelene ved sine Lithium-Ion truck, premium service fra én leverandør og leasingtilbud. Maskinerne vil blive erstattet af nye maskiner hvert sjette år, og reparation og vedligeholdelse er inkluderet i leasingsaftalen.

Øget tilgængelighed og reducerede driftsomkostninger

Den nye truckflåde reduceres med omkring 23,8 % ved overgangen til Li-Ion teknologi.

- Alt på Brüggen, der kan bruges til at flytte paller, er blevet analyseret siden maj, forklarer Marek Schröder, logistik- og indkøbschef.

En omhyggelig analyse blev foretaget i hver afdeling for at kortlægge, hvilke krav de nye maskiner skulle opfylde. Still leverede forskellige truckmodeller til hvert specifikt anvendelsesområde. 39 forskellige modeller med forskellige løftehøjder, gaffellængder og batterikapaciteter er i øjeblikket i brug.

Det særlige ved projektet er overgangen fra traditionelle blysyrebatterier til lithium-ion batterier. Det nye batterisystem giver Brüggen mange fordele. På grund af Lithium-Ion batteriets højere driftsevne er det specielt velegnet til at øge truckens driftseffektivitet og minimere batteriskift ved flerholdskift.

Li-Ion batterier indeholder dobbelt så meget energi i det samme fysiske volumen, hvilket eliminerer al vedligeholdelsesarbejde med batterisyre.

For medarbejderne betyder overgangen fremfor alt en reduceret arbejdsbyrde og mere komfort og bekvemmelighed. I stedet for at udskifte batterier, tilslutte dem til ladestationerne, oplade dem i mindst seks timer samt efterfylde med destilleret vand kan alt arbejde nu foregå via en ekstern ladestation. Disse faktorer øger truckenes driftseffektivitet og har en markant effekt på Brüggens driftsomkostninger.

Højere sikkerhed med STILL Fleet Manager

I modsætning til blysyrebatterier kan de nye batterier oplades alle vegne. Hos Brüggen kører mange af truckene i døgndrift, men virksomheden kan alligevel stole på, at de gør deres arbejde i logistik- og produktionsenhederne. 60 % af Li-Ion batteriets kapacitet er allerede tilgængelig efter 40 minutter, og det har igen sin fulde kapacitet inden for en time.

Med ca. 2.500 cyklusser kan Li-Ion batteriet lades dobbelt så mange gange som et klassisk blysyrebatteri. Den nye teknologi sætter nye standarder i form af sikkerhed. Hver battericelle overvåges i realtid, hvilket muliggør meget præcist overblik over ladestilstand samt resterende levetid.

De nye trucks er også forbundet med et moderne flådestyringsværktøj. Til dette formål er de udstyret med SIM-kort. Før idriftsættelse skal de ansatte logge ind og kontrollere, at trucken ikke har skader eller mangler.

- Tidligere havde vi store problemer med skader på truckene, forklarer Mark Schröder.

Udgifterne til reparationer var høje. Servicekontrakten omfatter ikke skader på truckene, heller ikke for de nye maskiner. Dermed kan en individuel adgangstilladelse sikre, at kun uddannet personale arbejder med truckene.

Et spørgsmål om sikkerhed

Hvis der skulle opstå en påkørselsskade, bliver truckenes hastighed reduceret. Først når hændelsen om den beskadigede maskine rapporteres, bliver trucken låst op igen. Systemet tæller ikke ’skadepoint’, og Stills Fleetmanager er heller ikke udstyret med overvågningssystem. Det er et spørgsmål om sikkerhed.

Når det kommer til stykket, kan truckene køre temmelig hurtigt. Den klare opdeling af truckene på afdelinger eller individer sikrer også, at truckene er til rådighed, når det er nødvendigt. I tillfælde af fejl kan overførte data indlæses direkte af serviceafdelingen for at muliggøre hurtig reparation.

Holger Brandt, administrerende direktør i Still GmbH, forklarer:

- Det vellykkede projekt og det faktum at Brüggen er så tilfredse med vores Li-Ion-teknologi, viser os vejen frem. For os er det altid vigtigt, at vi altid finder den bedste løsning for kunden.

-hawin

 

 

 

 

25/10 2016
  • Hyster er tilbage i Danmark

    Hyster er tilbage i Danmark

    truck ›Tektra blev i sommeren 2025 udnævnt til officiel Hyster-forhandler. Hos Hyster ser man frem til samarbejdet, der skal styrke material handling-brandet i Danmark
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk