NC Nielsen
Brüggen skifter til Lithium-Ion
Still har med succes leveret en komplet truckflåde på 66 enheder til Lithium-Ion drift til müslivirksomheden, Brüggen i Lübeck.

Brüggen skifter til Lithium-Ion

Fødevareproducenten Brüggen i Lübeck har konverteret sin truckflåde til Stills Lithium-Ion teknologi. Still har leveret i alt 66 nye truck af forskellige modeller fra modvægtsgaffeltrucks til lavløftende og højløftende stablere

Still beviser med den vellykkede gennemførelse af det store Li-Ion projekt for industritruck sine ambitioner om systematisk at tackle emnet ’Elektrisk mobilitet’ og tilbyde 90 % af sine trucks med Li-Ion teknologi i 2017.

Still planlægger at præsentere nye trucks udstyret med Li-lon teknologi løbende. For nylig lancerede man plukketruck, trækkere, lavtløftende og højtløftende truck, EXU-S og EXD-S samt en modvægtstruck RX 20.

En første evaluering efter afsluttet implementering viser, at virksomheden Brüggen har udnyttet fordelene ved Li-lon truck uden at gå på kompromis. Og altså på en måde hvor driftsudgifterne er mindsket markant.

Øget effektivitet og minskede driftsudgifter

H. & J. Brüggen KG er en af Europas markedsførende inden for müesliblandinger og müeslibarer. Virksomheden i Lübeck producerer også cornflakes og leverer råvarer og halvfabrikata til fødevareindustrien.

Produkter som müesli, müeslibarer, cornflakes og flager producerer man under tyske og internationale detailkæders varemærker samtidig med, at man også markedsfører produkterne under eget navn.

Krav på høj produktkvalitet og avancerede logistiske processer er blandt de afgørende faktorer for at forblive konkurrencedygtige i denne branche.

Forrige år besluttede Brüggen at erstatte sin eksisterende truckflåde. De vigtigste hensigter for det omfattende projekt var reducerede leasingomkostninger, høj tilgængelighed kombineret med fleksibel udnyttelse, kortere batteriladetid og et online flådestyringsværktøj.

I udbudsrunden overbeviste Still Brüggen om fordelene ved sine Lithium-Ion truck, premium service fra én leverandør og leasingtilbud. Maskinerne vil blive erstattet af nye maskiner hvert sjette år, og reparation og vedligeholdelse er inkluderet i leasingsaftalen.

Øget tilgængelighed og reducerede driftsomkostninger

Den nye truckflåde reduceres med omkring 23,8 % ved overgangen til Li-Ion teknologi.

- Alt på Brüggen, der kan bruges til at flytte paller, er blevet analyseret siden maj, forklarer Marek Schröder, logistik- og indkøbschef.

En omhyggelig analyse blev foretaget i hver afdeling for at kortlægge, hvilke krav de nye maskiner skulle opfylde. Still leverede forskellige truckmodeller til hvert specifikt anvendelsesområde. 39 forskellige modeller med forskellige løftehøjder, gaffellængder og batterikapaciteter er i øjeblikket i brug.

Det særlige ved projektet er overgangen fra traditionelle blysyrebatterier til lithium-ion batterier. Det nye batterisystem giver Brüggen mange fordele. På grund af Lithium-Ion batteriets højere driftsevne er det specielt velegnet til at øge truckens driftseffektivitet og minimere batteriskift ved flerholdskift.

Li-Ion batterier indeholder dobbelt så meget energi i det samme fysiske volumen, hvilket eliminerer al vedligeholdelsesarbejde med batterisyre.

For medarbejderne betyder overgangen fremfor alt en reduceret arbejdsbyrde og mere komfort og bekvemmelighed. I stedet for at udskifte batterier, tilslutte dem til ladestationerne, oplade dem i mindst seks timer samt efterfylde med destilleret vand kan alt arbejde nu foregå via en ekstern ladestation. Disse faktorer øger truckenes driftseffektivitet og har en markant effekt på Brüggens driftsomkostninger.

Højere sikkerhed med STILL Fleet Manager

I modsætning til blysyrebatterier kan de nye batterier oplades alle vegne. Hos Brüggen kører mange af truckene i døgndrift, men virksomheden kan alligevel stole på, at de gør deres arbejde i logistik- og produktionsenhederne. 60 % af Li-Ion batteriets kapacitet er allerede tilgængelig efter 40 minutter, og det har igen sin fulde kapacitet inden for en time.

Med ca. 2.500 cyklusser kan Li-Ion batteriet lades dobbelt så mange gange som et klassisk blysyrebatteri. Den nye teknologi sætter nye standarder i form af sikkerhed. Hver battericelle overvåges i realtid, hvilket muliggør meget præcist overblik over ladestilstand samt resterende levetid.

De nye trucks er også forbundet med et moderne flådestyringsværktøj. Til dette formål er de udstyret med SIM-kort. Før idriftsættelse skal de ansatte logge ind og kontrollere, at trucken ikke har skader eller mangler.

- Tidligere havde vi store problemer med skader på truckene, forklarer Mark Schröder.

Udgifterne til reparationer var høje. Servicekontrakten omfatter ikke skader på truckene, heller ikke for de nye maskiner. Dermed kan en individuel adgangstilladelse sikre, at kun uddannet personale arbejder med truckene.

Et spørgsmål om sikkerhed

Hvis der skulle opstå en påkørselsskade, bliver truckenes hastighed reduceret. Først når hændelsen om den beskadigede maskine rapporteres, bliver trucken låst op igen. Systemet tæller ikke ’skadepoint’, og Stills Fleetmanager er heller ikke udstyret med overvågningssystem. Det er et spørgsmål om sikkerhed.

Når det kommer til stykket, kan truckene køre temmelig hurtigt. Den klare opdeling af truckene på afdelinger eller individer sikrer også, at truckene er til rådighed, når det er nødvendigt. I tillfælde af fejl kan overførte data indlæses direkte af serviceafdelingen for at muliggøre hurtig reparation.

Holger Brandt, administrerende direktør i Still GmbH, forklarer:

- Det vellykkede projekt og det faktum at Brüggen er så tilfredse med vores Li-Ion-teknologi, viser os vejen frem. For os er det altid vigtigt, at vi altid finder den bedste løsning for kunden.

-hawin

 

 

 

 

25/10 2016
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene