Brugte truck er Still going strong
Still etablerer showroom og salgskontor for nyt koncept med opdaterede og klargjorte brugte truck i Løsning, lige ved motorvejen. Det er truck, som med det samme kan gå ind i kundernes eksisterende flåder
Af Hans Windeløv
Man bakker til rampen og tager trucken med i lastbilen med det samme. Så simpelt skal det være at handle ’nye’ brugte truck på Stills nye adresse i Løsning ved Hedensted. Lige ud til motorvejen er leverandøren af gaffeltruck flyttet ind i 750 m2 klargjorte lokaler, som tydeligt signalerer ’brugte’ truck.
Markedet for brugte warehouse- og gaffeltruck, der har fået en totalrenovering, opdatering og nærmest er som nye, vokser. Det har Still Danmark gjort noget ved, og 1. januar 2021 åbnede man dørene på adressen i Løsning, hvor en stor flåde af brugte gennemrenoverede og klargjorte maskiner har base.
- Når Still leverer truck og truckflåder til kunderne, tager vi de brugte leasede Still-truck med retur. De bliver herefter sendt til et af Stills klargøringssteder i Europa. Her bliver de gennemrenoveret og får en omfattende klargøring.
- De får skiftet slidte dele og komponenter, bliver justeret, og testet. Både chassis og gafler bliver malet og lakeret. Når de kommer retur, leaser vi dem på kontrakter af ligeså lang løbetid som nye truck. Man får i princippet en truck, som ofte kan præcis det samme, som nye truck. Dog er prisen noget lavere.
Sådan siger Mathias Henningsen, som er chef for Stills nye afdeling for brugte truck.
Samme garanti som på nye truck
Tidligere tog Still brugte maskiner retur, reparerede og klargjorde dem på værkstedet i Kolding, når de var solgt.
El-truck og batteriopladere er klargjorte og klar til afhentning.
- Herefter røg de ofte afsted til kunder, som lige manglede en enkelt billig truck til nogle få opgaver på lageret.
I det nye koncept kan maskinerne købes eller leases på samme hvilkår som nye maskiner. Mathias Henningsen mener i det hele taget, at det giver rigtig god mening at tilbyde de brugte truck, som, han altså påpeger, nærmest er som nye.
- Vi har en løbende dialog med vore kunder, som eksempelvis har truckflåder på femårige leasingaftaler. Kunderne både vækster og udvikler sig og får indimellem behov for truck med andre egenskaber end det, nogle af maskinerne i deres flåde har.
- Her bliver det en mulighed at udskifte truck fra deres flåder med modeller i vores nye brugtflåde, som lever op til de ændrede krav. På den måde får kunderne de maskiner, der kan løse opgaverne sikkert og effektivt, uden at de altså skal investere i helt nye truck.
Brugte truck afhjælper leveringsproblemer
Maskinerne i brugtflåden består af truck med helt klare specifikationer og egenskaber. Maskinerne bliver ikke, som ved leverancer af nye truck, modificeret til kundernes specifikke behov. Til gengæld kan man altså hente maskinerne med det samme.
Mathias Henningsen, er chef for Stills nye afdeling for brugte truck.
Netop det ser Mathias Henningsen da også som en stor fordel netop i disse tider.
- Både i logistikindustrien og andre industrier ser vi lange ventetider på materialer og komponenter. Samtidig har corona-pandemien nedsat kapaciteten i rigtig mange sektorer og har medvirket til lange ventetider og stor efterspørgsel.
- Det gælder også for udstyr til varehåndtering, hvor der godt kan være leveringsvanskeligheder på enkelte modeller. Her kan vi bidrage med maskiner fra vores nye brugtflåde, hvor maskinerne hovedsageligt er fem til syv år gamle.