Cobot Lift-investor overtager direktørstolen

Cobot Lift-investor overtager direktørstolen

Tidligere leder i olieindustrien, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO for virksomheden bag den automatiserede vakuumløfter, så stifter og medejer, Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere på teknologiudvikling. Samtidig fordobles robotfirmaets stab

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift.

Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.

Henrik Elm Gulløv er håndplukket til at styre Slagelsevirksomheden sikkert gennem vækstfasen, nu hvor garagefirmaet for længst er forvandlet til en gazelle. Den nye CEO forlader Shell og dermed brændstofbranchen til fordel for robotindustrien:

Olie er ikke fremtiden. Det er robotter til gengæld. Automatisering ligger lige for som en vigtig del af løsningen på f.eks. arbejdsmiljøproblemer. Derfor investerer jeg mine ressourcer i Cobot Lift; Det giver stor mening for mig at præge en samfundsudvikling, hvor vi fjerner masser af tons løftet ude på arbejdspladserne, hvor man stadig ser ansatte slæbe på 25 kilos sække. Rundt omkring i verden ser vi medarbejdere, der løfter helt op til 10 tons om dagen, siger CEO Henrik Elm Gulløv.

Cobot Lift er netop blevet udpeget af Erhvervshus Sjælland som en af de 20 danske virksomheder, der kanopnå en milliardomsætning inden for de næste 10 år.Selskabets automatiserede vakuumløfter oplever nemlig et veritabelt gennembrud for sin alsidige teknologi både i industri og logistikbranchen.

Pandemi øger behov for effektiv logistik
Cobot Lift er blandt andet i dialog med en række post- og logistikvirksomheder, som er udfordret på effektivitet og arbejdsmiljø, fordi coronapandemien markant har øget pakkemængden til et niveau, der gør hver dag til Black Friday. Her rammer Cobot Lift plet med sin løfteløsning, fordi den modsat andre robotløsninger fleksibelt kan håndtere ikke-standardiserede emner.

Det særlige ved Cobot Lifts produkter er, at de giver en cobot superkræfter: En UR10 robot fra Universal Robots får øget sin løfteevne fra 10 til 45 kilo. Cobot Lift kombinerer intelligensen fra en UR robot med styrken fra en vakuumløfter, så løsningen stadig er kollaborativ og ikke behøver afskærmning. Løsningen fylder så lige så lidt, som hvis den blev løst manuelt. Det giver industrien den store fordel, at der skal ændres meget lidt i deres produktionslinie for at automatisere nogle tunge løft.

Opbakning fra Danmarks robot-flagskib
Den globale interesse for Cobot Lifts løsning bliver stimuleret af selskabets partnerskab med Universal Robots i Odense via producentens platform UR+. Når brugere af UR's cobots rammer loftet for løfteevne, rækker de ud efter Cobot Lift.

Henrik Elm Gulløv og hans team ser frem til at møde industrien i Skandinavien på Automatikmessen, der afholdes 8.-10. september i Brøndbyhallen. Cobot Lift er at finde på stand B1414.

Fra september 2020 tæller firmaet 10 medarbejdere. Det er mere end dobbelt så mange som i august 2020.

-lipe

27/8 2020
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning