Coldstar går Lithium-Ion vejen
Med en slags ‘plug and play’-løsning er det blevet let at genoplade Lithium-ION batteriet ved ladestationen. Batteriet kan oven i købet klatlades ved kaffepauser og lignende.

Coldstar går Lithium-Ion vejen

Efter få måneders drift med Lindes batteriteknologi, ser frysevirksomheden besparelser på både økonomi, tid og vedligeholdelse

Lithium-Ion batterier er vejen frem hos distributionscentret Coldstar i Vejle.

Fire nyindkøbte Linde-maskiner fra N.C. Nielsen er forsynet med den nye batteriteknologi og efter få måneders drift er Coldstar klar i mælet: Lithium-Ion er fremtidens effektive batterier, der slår de traditionelle blysyrebatterier på alle parametre.

Frysevirksomheden forsyner dagligvarekæder som Coop og Dansk Supermarked med frostvarer. Centret håndterer over tusind varenumre i sæsonen, der på daglig basis indleveres, opbevares på højlager ved -23 grader Celsius, plukkes ved køleskabstemperatur og udleveres færdigpakkede fra det ‘nedfrosne’ udleveringsområde direkte ud i det ventende kølebiler.

Let opladning
I den interne proces spiller Coldstars truckflåde en nøglerolle. Centret skal fungere i døgndrift det meste af året, og er derfor afhængig af effektivitet og høj oppetid på det interne transportmateriel – uanset om det gælder en Linde el-truck med varme i kabinen, Linde dobbeltstablere til stående fører, de mange Linde el-palleløftere eller manuelle palleløftere.

– Vi er meget tilfredse med de nye Lithium-Ion batterier i Linde-maskinerne. Det er let for vores truckførere at lade op, da de blot skal sætte stikket i, når maskinen holder stille. Vi sparer mange mandetimer og dermed en betragtelig sum penge hvert år, hvis vi sammenligner med blysyrebatterierne. Samtidig har vi stort set ingen vedligeholdelse ved Lithium-Ion batterierne, fortæller formand Svend Jørgensen fra Coldstar.

På besøg i democenter
Lithium-Ion batterierne blev præsenteret for Coldstar, da de skulle udskifte en større del af truckflåden i efteråret 2017.

Batterierne blev fremvist ved et møde i Balling, hvor der samtidig skulle ses nærmere på Linde el-truck med ekstra udskydning af gaflerne, ordreplukkere med lav løftehøjde, dobbeltstablere og el-palleløftervogne.

– Efter mødet hos N.C. Nielsen var vi ikke i tvivl. Vi skulle naturligvis afprøve de nye batterier, der blev skræddersyet præcist til vores behov. Vi har valgt en fleksibel leasingaftale på det hele, hvilket skaber stor værdi for os. Jeg er overbevidst om, at Lithium-ION er fremtidens batteriteknologi, og at vi også løbende vil udskifte de gamle blysyrebatterier i vores maskinpark, når de er udtjente, fortæller Svend Jørgensen fra Coldstar.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over, at flere og flere kunder har fået øjnene op for Lithium-ION batterierne. I skrivende stund har N.C. Nielsen over 200 el-truck kørende med egenudviklede Lithium-ION batterier til alle typer truck. Alt tyder på, at udviklingen vil fortsætte ad samme spor i de kommende år:

– Vi har oplevet et markant gennembrud for Lithium-ION batterierne. Vi har skarpt fokus på at videreudvikle teknologien, har bygget en særlig batteriafdeling her i Balling og kan tilbyde denne bæredygtige teknologi til både el-truck, terminaltraktorer og andre el-drevne produkter. Vi ser rigtigt mange fremtidsperspektiver i netop denne batteriteknologi, fortæller teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.

-lipe

 

 

 

 

 

 

9/3 2018
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen