Coldstar går Lithium-Ion vejenMed en slags ‘plug and play’-løsning er det blevet let at genoplade Lithium-ION batteriet ved ladestationen. Batteriet kan oven i købet klatlades ved kaffepauser og lignende.

Coldstar går Lithium-Ion vejen

Efter få måneders drift med Lindes batteriteknologi, ser frysevirksomheden besparelser på både økonomi, tid og vedligeholdelse

Lithium-Ion batterier er vejen frem hos distributionscentret Coldstar i Vejle.

Fire nyindkøbte Linde-maskiner fra N.C. Nielsen er forsynet med den nye batteriteknologi og efter få måneders drift er Coldstar klar i mælet: Lithium-Ion er fremtidens effektive batterier, der slår de traditionelle blysyrebatterier på alle parametre.

Frysevirksomheden forsyner dagligvarekæder som Coop og Dansk Supermarked med frostvarer. Centret håndterer over tusind varenumre i sæsonen, der på daglig basis indleveres, opbevares på højlager ved -23 grader Celsius, plukkes ved køleskabstemperatur og udleveres færdigpakkede fra det ‘nedfrosne’ udleveringsområde direkte ud i det ventende kølebiler.

Let opladning
I den interne proces spiller Coldstars truckflåde en nøglerolle. Centret skal fungere i døgndrift det meste af året, og er derfor afhængig af effektivitet og høj oppetid på det interne transportmateriel – uanset om det gælder en Linde el-truck med varme i kabinen, Linde dobbeltstablere til stående fører, de mange Linde el-palleløftere eller manuelle palleløftere.

– Vi er meget tilfredse med de nye Lithium-Ion batterier i Linde-maskinerne. Det er let for vores truckførere at lade op, da de blot skal sætte stikket i, når maskinen holder stille. Vi sparer mange mandetimer og dermed en betragtelig sum penge hvert år, hvis vi sammenligner med blysyrebatterierne. Samtidig har vi stort set ingen vedligeholdelse ved Lithium-Ion batterierne, fortæller formand Svend Jørgensen fra Coldstar.

På besøg i democenter
Lithium-Ion batterierne blev præsenteret for Coldstar, da de skulle udskifte en større del af truckflåden i efteråret 2017.

Batterierne blev fremvist ved et møde i Balling, hvor der samtidig skulle ses nærmere på Linde el-truck med ekstra udskydning af gaflerne, ordreplukkere med lav løftehøjde, dobbeltstablere og el-palleløftervogne.

– Efter mødet hos N.C. Nielsen var vi ikke i tvivl. Vi skulle naturligvis afprøve de nye batterier, der blev skræddersyet præcist til vores behov. Vi har valgt en fleksibel leasingaftale på det hele, hvilket skaber stor værdi for os. Jeg er overbevidst om, at Lithium-ION er fremtidens batteriteknologi, og at vi også løbende vil udskifte de gamle blysyrebatterier i vores maskinpark, når de er udtjente, fortæller Svend Jørgensen fra Coldstar.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over, at flere og flere kunder har fået øjnene op for Lithium-ION batterierne. I skrivende stund har N.C. Nielsen over 200 el-truck kørende med egenudviklede Lithium-ION batterier til alle typer truck. Alt tyder på, at udviklingen vil fortsætte ad samme spor i de kommende år:

– Vi har oplevet et markant gennembrud for Lithium-ION batterierne. Vi har skarpt fokus på at videreudvikle teknologien, har bygget en særlig batteriafdeling her i Balling og kan tilbyde denne bæredygtige teknologi til både el-truck, terminaltraktorer og andre el-drevne produkter. Vi ser rigtigt mange fremtidsperspektiver i netop denne batteriteknologi, fortæller teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.

-lipe

 

 

 

 

 

 

9/3 2018
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser