Danmark halter bagefter med robotinvestering

Danmark halter bagefter med robotinvestering

Efter flere år med vækst i salget, stagnerer de danske tal. Manglende tid og viden er begrundelsen, men det er vigtigere end nogensinde, at produktionsvirksomhederne prioriterer netop det, siger Teknologisk Institut

Danske produktionsvirksomheder investerer mindre i automations- og robotløsninger, viser de nyeste tal i den årlige rapport fra the International Federation of Robotics (IFR).

Dansk Robot Netværk (DIRA) har indsamlet de danske tal, som viser, at Danmark halter bagud i det globale robotkapløb. Kigger man på væksten i robottætheden målt over de seneste fem år, ender Danmark på en 30. plads med en gennemsnitlig vækst på 6%. Robottætheden er et direkte mål for, hvor mange robotter, der er installeret per industriarbejder.

- Det er desværre ikke så overraskende, at vi oplever en nedgang nu. En række undersøgelser viser, at danske virksomheder ikke har tiden - eller prioriterer tiden - til, at få den viden der skal til for at lykkes med implementering af robotteknologi, siger centerchef Kurt Nielsen fra Teknologisk Institut.

Han henviser blandt andet til en undersøgelse lavet af ingeniørforeningen IDA fra 2018 'Potentialer og barrierer for automatisering og digitalisering i industrien', der vurderer, at de væsentligste barrierer for automatisering blandt andet er mangel på tid til at gennemføre investeringer og ikke mindst mangel på viden og teknisk indsigt blandt både ledere og medarbejdere.

Strategisk indsats fra virksomhederne er nødvendig
Prioritering af tid og anskaffelse af viden om robotteknologi er vigtigere end nogensinde før, siger Kurt Nielsen.

 Kurt Nielsen, centerchef på Teknologisk Institut

- Potentialet og mulighederne for at anvende robotter i fremstillingsvirksomheder forbedres hver eneste dag, og automatisering er en enorm drivkraft for produktiviteten i samfundet. Derfor er danske virksomheder nødt til at arbejde strategisk med automation og digitalisering for at følge med udviklingen, så Danmark ikke kommer bagud i kapløbet, og vi ikke mister danske arbejdspladser, siger han.

Et mættet marked
Kurt Nielsen peger også på manglen på nye løsninger på markedet som en mulig årsag til nedgangen i salget af robotter.

- Udviklingen kan også hænge sammen med, at markedet er en smule mættet, og at virksomhederne har nået loftet for, hvad robotter kan bruges til i dag hos dem. Der mangler helt konkret nye løsninger. Blandt andet derfor har vi gjort en stor indsats ift. iværksætte ny robotteknologi, der ikke kun tilgodeser gevinster i dag, men også om tre år, siger han.

For at de danske virksomheder kan investere klogt i automation og robotteknologi kræver det, at de har viden på området. Derfor opfordrer Kurt Nielsen virksomheder til at prioritere at indhente viden.

- Det kræver, at virksomhederne får en bedre indsigt i mulighederne og ikke mindst forretningspotentialet forbundet med anvendelsen af robotter. Selv om det kan virke som en tidskrævende investering nu, så vil den på sigt sikre en forbedret konkurrenceevne mange år ud i fremtiden, siger han.

-lipe

 

 

18/9 2019
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning