Dansk virksomhed knækker koden til alverdens robotterMobile transportrobotter fra Safelog optimerer palleflowet hos Dresselhaus. Safelog er en af de mobile robotter, som Palomat AMR 2.0 kan kommunikere med.

Dansk virksomhed knækker koden til alverdens robotter

Danske Palomat har udviklet en standardløsning til industrien, så det bliver nemmere, hurtigere og billigere at flytte paller i samarbejde med mobile robotter

Hvorfor spilde virksomhedernes dyrebare tid og risikere ondt i ryggen hos medarbejdere, der flytter paller med hænderne, når det hele kan ske automatisk?

Det er filosofien hos Palomat, der siden 1992 har udviklet og designet maskiner til at udføre netop dén opgave.

Nu lancerer Palomat en banebrydende nyudvikling, Palomat AMR 2.0, som vækker interesse hos virksomheder langt ud over landets grænser.  

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse, hvori man kalder løsningen for "en lille revolution".

- På internationalt plan er vi først med lanceringen af en maskine til at håndtere paller, som uden en masse store tilpasninger kan samarbejde med størstedelen af mobile robotter i alt fra fødevarevirksomheder, medicinalindustrien til logistikvirksomheder, fortæller Majbritt Svane, som er Area Manager hos Palomat.

Og det er vigtigt, og det har store perspektiver. Alene i virksomheder i Danmark er der ca. 10.000 robotter på arbejde hver dag, og antallet stiger årligt med 12 %.

Samme udvikling ses i en række andre lande. Europa er verdens næststørste marked for robotter (efter Asien) med knap 71.000 nye robotter.

Akkurat som forbrugere verden over ønsker sig én oplader, der passer til alt fra mobiltelefonen til uret og computeren, så ønsker virksomheder verden over, at de ikke behøver at tænke i en lang række dyre tilretninger og specialløsninger, når de skal have virksomhedens mobile robotter til at snakke sammen med en maskine, der kan løfte og levere paller.

En modulær og kompatibel standardløsning
Palomat er lykkedes med at udvikle en ny standardløsning, når mobile robotter og maskiner til at håndtere paller skal arbejde sammen.

Virksomheden har udviklet en mere modulær og kompatibel løsning, som gør, at de gængse mobile robotter rundt om i virksomhederne og maskinen til at håndtere paller nemt kommunikerer med hinanden og derfor supernemt kan arbejde sammen – uanset hvilken mobil robot, der er tale om.

Majbritt Svane, area manager hos Palomat.

Tidligere skulle der, ifølge Palomat, specialløsninger til, som krævede en produktudvikling ved hver mobile robot – en proces som både var tidskrævende og ikke mindst omkostningsfuld.

At kunne håndtere paller automatisk er vigtigt for virksomhederne. Manuel håndtering af paller koster nemlig ikke ’bare’ dyr tid, men belaster ofte medarbejderne med ensidigt, gentaget arbejde og øger risikoen for arbejdsskader.

- Vores nyudviklede Palomat bidrager både til et bedre fysisk arbejdsmiljø og til at booste produktionen rundt i Europas virksomheder, fordi den gør det både nemmere, billigere og mere effektivt for virksomhederne at kunne håndtere de tusindvis af paller, som skal flyttes i en moderne produktionsvirksomhed.

- Netop standardløsninger er det, virksomhederne higer efter. Et succeskriterium er en høj grad af ’plug and play’ i forbindelse med at automatisere og effektivisere arbejdet, forklarer Majbritt Svane.

Udviklet i tæt samarbejde med robotproducenter
Den nye Palomat er udviklet i tæt samarbejde med producenter af mobile robotter på verdensplan.

Resultatet er, at virksomhederne bliver stillet frit i valget af mobile robotter, da alle de gængse mobile robotter let kan passe sammen med det nye pallemagasin.

Maskinen er opbygget i moduler. Toppen af maskinen bestemmer, hvilken størrelse paller, maskinen kan håndtere, mens bunddelen bestemmer, hvilken robotmodel, maskinen kan tale med.

Hermed kan den enkelte maskine nemt tilpasses den enkelte virksomheds maskinpark og behov.

Milliarder investeres i konkurrencemuskler
I disse år investerer europæiske virksomheder milliarder af kroner i at automatisere deres produktion, fordi det er den direkte vej til at være konkurrencedygtig med Østen, som konkurrerer på billig arbejdskraft. 

- Vores fornemste mål er at hjælpe virksomhederne med at blive så effektive gennem automatisering som muligt.

- Det handler om konkurrenceevnen – altså at kunne holde fast i at producere i Danmark og hele den europæiske verden, når der er lave lønninger i store dele af verdenen.

- Automatisering skal være billigt og let. Derfor er den nye Palomat et godt eksempel på vores ambitioner om at gøre det muligt for selv mindre virksomheder at stå stærkt i konkurrencen, siger Majbritt Svane.

-hawin

 

24/1 2025
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid