DB Schenker indfører AGV'er på terminalen i Borås
Seks automated guided vehicles, AGV'er fra Jungheinrich skal effektivisere produktiviteten, forbedre sikkerheden og reducere produktionsskader hos DB Schenker i Borås i Sverige
Effektiv håndtering af gods inden for stramme tidsrammer er blevet lidt nemmere på DB Schenkers terminal i Borås i Sverige.
Man har nemlig implementeret Jungheinrich automated guided vehicles (AGV) med softwareleverandøren, Kollmorgens teknologi.
Det er faktisk den første terminal inden for DB Schenker Land, der anvender automatiserede trucks i terminaldriften.
Hos landtransportleverandøren, DB Schenker ser man da også automatiseringen af intralogistikken som en vigtig milepæl i bestræbelserne på at effektivisere håndteringen af både gods og pakker.
- Den største udfordring på dette anlæg er at flytte meget gods på meget kort tid. Vi har også et mål i SE/DK Landtransport om at øge automatiseringen i vores terminaler.
- Dette er et godt skridt fremad i den retning, siger Fredrik Ottosson, Terminal & CoDi Manager hos DB Schenker Land i Borås.
Ifølge DB Schenker er det de dokumenterede ydeevner og skræddersyede løsninger i både Jungheinrichs førerløse trucks og Kollmorgens teknologi, som gjorde udslaget, da man valgte AGV-teknologien og dens potentiale til at forbedre effektiviteten og optimere terminaldriften.
- Vi har seks AGV'er, der arbejder i to skift. De kører pakker til og fra sorteringsanlægget og forbereder driften til det nye skift, forklarer Fredrik Ottosson.
Jungheinrich, der er kendt for sin ekspertise inden for intralogistik, leverede et omfattende systemdesign, der omfattede AGV trucks udstyret med Kollmorgens automationskit.
Bardia Emad, Head of Automation Units Nordic hos Jungheinrich, er da også glad for løsningen som blandt andet omfatter integration af Kollmorgens it-systemer, som muliggør problemfri driftskontrol via tablets.
- Vi er stolte af at arbejde på denne innovative måde, og at dette er en af de første AGV trucks i DB Schenker Land, kommenterer Bardia Emad.
Kollmorgen, som er en vigtig partner i projektet, leverer systemsoftware og truckhardware til fleet management, ruteplanlægning og navigationsløsninger.
Mikael Ekman, Key Account Manager hos Kollmorgen, fremhæver alsidigheden i Kollmorgens NDC-løsninger, som muliggør automatisering af forskellige køretøjstyper og navigationsmetoder.
Mikael fremhæver især den vellykkede overgang fra manuel til automatiseret drift, med fokus på den omhyggelige forandringsstyring og involveringen af alle involverede parter, som DB Schenker Land i Borås har haft stor succes med.
-hawin