DB Schenker indfører AGV'er på terminalen i Borås

DB Schenker indfører AGV'er på terminalen i Borås

Seks automated guided vehicles, AGV'er fra Jungheinrich skal effektivisere produktiviteten, forbedre sikkerheden og reducere produktionsskader hos DB Schenker i Borås i Sverige

Effektiv håndtering af gods inden for stramme tidsrammer er blevet lidt nemmere på DB Schenkers terminal i Borås i Sverige. 

Man har nemlig implementeret Jungheinrich automated guided vehicles (AGV) med softwareleverandøren, Kollmorgens teknologi. 

Det er faktisk den første terminal inden for DB Schenker Land, der anvender automatiserede trucks i terminaldriften.

Hos landtransportleverandøren, DB Schenker ser man da også automatiseringen af intralogistikken som en vigtig milepæl i  bestræbelserne på at effektivisere håndteringen af både gods og pakker.

- Den største udfordring på dette anlæg er at flytte meget gods på meget kort tid. Vi har også et mål i SE/DK Landtransport om at øge automatiseringen i vores terminaler.

- Dette er et godt skridt fremad i den retning, siger Fredrik Ottosson, Terminal & CoDi Manager hos DB Schenker Land i Borås.

Ifølge DB Schenker er det de dokumenterede ydeevner og skræddersyede løsninger i både Jungheinrichs førerløse trucks og Kollmorgens teknologi, som gjorde udslaget, da man valgte  AGV-teknologien og dens potentiale til at forbedre effektiviteten og optimere terminaldriften. 

- Vi har seks AGV'er, der arbejder i to skift. De kører pakker til og fra sorteringsanlægget og forbereder driften til det nye skift, forklarer Fredrik Ottosson.

Jungheinrich, der er kendt for sin ekspertise inden for intralogistik, leverede et omfattende systemdesign, der omfattede AGV trucks udstyret med Kollmorgens automationskit.

Bardia Emad, Head of Automation Units Nordic hos Jungheinrich, er da også glad for løsningen som blandt andet omfatter integration af Kollmorgens it-systemer, som muliggør problemfri driftskontrol via tablets.

- Vi er stolte af at arbejde på denne innovative måde, og at dette er en af de første AGV trucks i DB Schenker Land, kommenterer Bardia Emad.

Kollmorgen, som er en vigtig partner i projektet, leverer systemsoftware og truckhardware til fleet management, ruteplanlægning og navigationsløsninger.

Mikael Ekman, Key Account Manager hos Kollmorgen, fremhæver alsidigheden i Kollmorgens NDC-løsninger, som muliggør automatisering af forskellige køretøjstyper og navigationsmetoder.

Mikael fremhæver især den vellykkede overgang fra manuel til automatiseret drift, med fokus på den omhyggelige forandringsstyring og involveringen af alle involverede parter, som DB Schenker Land i Borås har haft stor succes med.

-hawin

5/9 2024
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen