Den intuitive logistikpartner
STILL viser den nye truck, iGo neo CX 20, på årets CeMAT-messe. Den er klar i handelen fra juli måned.

Den intuitive logistikpartner

Med den innovative udvikling af iGo neo CX 20 introducerer STILL serieproduceret robotteknologi inden for intralogistik. Oplev alle STILLs nyheder på CeMAT

Den intuitive, seriefremstillede ordreplukkeløsning byder på en hidtil ukendt grad af processikkerhed og effektivitet inden for intralogistik. Den nye iGo neo CX 20 interagerer med føreren som en teamkollega og følger føreren i hver eneste fase af ordreplukningen.

Brugeren kan dermed udelukkende koncentrere sig om ordreplukningen og arbejde uhindret og fejlfrit. Test viser, at den uafhængige hjælper sikrer en tidsmæssig besparelse på op til 30 % og en væsentligt højere plukkeydelse, idet ind- og udstigning af maskinen bortfalder.

Basis for iGo neo CX 20 er STILLs plukketruck CX 20, som allerede er velgennemprøvet til mange anvendelser, og som har en løftekapacitet på to tons. STILLs ingeniører har givet ordrepluktrucken kognitive egenskaber ved hjælp af intelligent robotteknologi. Resultatet er et automatisk system, som er optimalt skræddersyet til plukkeopgaver.

Den intelligente maskine tilpasser sig efter førerens arbejdsrytme, lader ham gå forrest – og holder en behørig sikkerhedsafstand, så føreren frit kan bevæge sig rundt om maskinen. iGo neo CX 20 bevæger sig selvstændigt på lageret, uafhængig af de individuelle lokale forhold, og indgår som en intelligent trafikant i det aktuelle materialeflow.

Den overholder færdselsreglerne ved kryds, ved forhindringer og overfor andre trucks, så der for første gang er mulighed for en sikker køresituation for uafhængige og konventionelle trucks.

Trækker på korttidshukommelse

Det interaktive samspil mellem menneske og maskine er muligt ved hjælp af det integrerede Motion Tracking System, hvis sensorbaserede synsfelt gør det muligt for maskinen at reagere på sine omgivelser 360 grader rundt.

Systemet sørger for, at trucken ved hjælp af førerens bevægelser kan identificere hans hensigter og interagere med føreren. Med den laserbaserede identifikation af omgivelserne kan trucken varetage hele lagertopologien og identificere føreren og andre personer blandt reoler og andre forhindringer.

Personbeskyttelsesanlægget (PSA), som er integreret nederst på forsiden af maskinen, garanterer samtidig, at såvel omgivelser som personer i nærheden af køretøjet er fuldt ud beskyttet. Den integrerede laserscanners panoramavinkel på 180 grader forudser kørslen. Fokus er tidlig identifikation og intelligent vurdering af forhindringer, der forhindrer beskadigelser på trucken og godset.

Scanneren registrerer omgivelserne 84.000 gange i sekundet, og den aktuelle lagertopologi bliver dermed læst og anvendt af computeren i realtid. Maskinen trækker på en form for korttidshukommelse og husker, hvilke forhindringer den har passeret og skelner i den forbindelse mellem statiske og dynamiske forhindringer.

Skift til manuelt system

Trucken klarer skridtet fra den klassiske automatisering til den uafhængige kørsel og transport uden nogen standardindstilling eller ekstern fjernstyring. Føreren bringer ved udgangsstedet maskinen i startposition ved at trykke på en knap, og allerede der er iGo neo CX 20 driftsklar.

Hvis der skal tilbagelægges længere strækninger eller gennemføres kursændringer, kan føreren skifte til det manuelle system ved at trykke på en knap eller ganske enkelt træde op på maskinens platform og køre af sted. Så snart den har nået den næste reolgang, kan det automatiske system igen vælges ved at trykke på en knap, og maskinen følger igen sin fører automatisk.

Ved hjælp af sit sensorbaserede synsfelt navigerer maskinen i lagergangen i en afstand, som vælges frit - dog med en afstand til reolen på minimum 50 cm.

iGo neo CX 20 er kun 80 centimeter i bredden og er dermed et fleksibelt og smidigt transportmiddel i ethvert miljø. Takket være denne innovative, nonverbale brugerflade er det muligt at anvende iGo neo CX 20 på tværs af sproglige, kulturelle og aldersmæssige grænser uden tidskrævende forudgående træning. STILL iGo neo CX 20 gør brugere og plukkere til intuitive partnere.

STILL udstiller den automatiske truck sammen med mange andre løsninger på årets CeMAT–messe i Hannover. Under mottoet ’Simply Smart’ præsenterer truckleverandøren masser af nyheder og viser endvidere, hvordan mennesker og maskiner arbejder sammen i perfekte lager set-ups. Derudover deltager STILL i konkurrencen om årets gaffeltruck, IFOY, hvor man er nomineret i tre kategorier.

-hawin

 

 

 

 

 

27/5 2016
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere