NC Nielsen
Der står stadig Still på trucken

Der står stadig Still på trucken

22 timer i døgnet, seks dage om ugen summer lagerhotellet hos Dansk Transport Kompagni i Padborg af aktivitet. Det kræver pålideligt grej, når mange lastbiler dagligt skal læsses og losses. Derfor satser DTK på Still som hovedleverandør af gaffeltrucks, reachtrucks, dobbeltstablere og andet lagerlogistikudstyr på sit lagerhotel

Dansk Transport Kompagni, i daglig tale DTK, er en transport- og logistikvirksomhed, der kan levere både transport-, logistik-, 3 PL- samt lagerhotelydelser i høj kvalitet til egne kunder samt til andre logistikvirksomheder og speditører.

Netop fokus på egne kunder førte for en halv snes år siden til, at DTK blev totalleverandør af lager- og logistikydelser til en dansk koncern, der er blandt verdens førende producenter af elektriske aktuatorer, dvs. motorer, der kan omdanne elektrisk energi til mekaniske bevægelser.

l forbindelse med at vælge truckflåde til lagerhotellet i Padborg lærte DTK af kundens gode erfaringer og valgte derfor at fortsætte med Still.

Domineret af STILL

Kundens truckflåde var domineret af Still-produkter, og efter DTK’s positive erfaringer med driftssikkerhed, serviceniveau og fleksibilitet står der fortsat StillL på stort set alle DTK’s i alt cirka 25 trucks og andet lagerlogistikudstyr.

- Vi oplever Still som en meget seriøs leverandør, der forstår vores behov for konkurrencedygtige, effektive og ikke mindst driftssikre lagerlogistikløsninger, siger Susanne Provstgaard.

- Vi har en fast kontaktperson hos Still i Kolding, Brian Majeske, og han har fuldt fokus på vores behov. Han forstår, at vi driver en virksomhed i næsten døgndrift, så der er ikke plads til nedbrud. Han har skræddersyet serviceaftalerne på vores udstyr, så vi kan sove trygt om natten, tilføjer Susanne Provstgaard.

Still-flåden hos DTK består af et bredt udvalg af blandt andet gaffeltrucks, reachtruck og dobbeltstablere. Udstyret anvendes både til at læsse og losse lastbiler og containere ved læsseramper, til håndtering af paller på højlageret samt plukkeopgaver direkte fra reolerne til opbygning af komplette paller til afskibning.

Lagermedarbejderne er opdelt i teams med fem til seks mand i hver, og de er meget selvkørende med fordeling af arbejdsopgaver, kontrol og ikke mindst opladning, vedligeholdelse og rengøring af de forskellige typer trucks. Stort set hele truckflåden er elektrisk, og de få gasdrevne trucks, der er tilbage i flåden, bliver snart udskiftet med elektriske trucks.

Høj medarbejdersikkerhed

- Hos DTK har vi en kunde, der sætter driftssikkerhed og miljøegenskaber i højsædet. Samtidig er DTK meget fokuseret på medarbejdersikkerhed, så udstyret skal være i orden. Det sikrer vi gennem regelmæssige serviceeftersyn og de lovpligtige kontroller, fortæller Stills Distriktschef Brian Majeske.

- DTK er også en af de virksomheder, som har taget vores sikkerhedsplakater til sig, så de hænger overalt på lageret, hvor truckførerne færdes. Susanne er meget opmærksom på, at truckførerne følger både service- og sikkerhedsinstrukserne, og vi er glade for at kunne hjælpe også på dette område, tilføjer Brian Majeske.

- Vi bliver holdt til ilden, for DTK benchmarker os hele tiden mod konkurrenterne. Det gælder både på driftsøkonomi, driftssikkerhed og serviceniveau, og vi kan glæde os over, at vi hidtil har klaret os rigtig godt i den konkurrence. Vi har for nylig leveret seks nye enheder til DTK inklusiv serviceaftale, og det taler vel for sig selv, fastslår han.

Lokal servicetekniker

Også DTK’s logistikchef Martin Holm Johannsen glæder sig over samarbejdet mellem DTK og Still.

- Vi er så heldige, at vores faste Still-servicetekniker bor lokalt i vores område. Han er meget ærekær og lægger vægt på at servicere os i en fart, hvis vi har et teknisk problem. Teknikeren planlægger selv serviceeftersyn og lovpligtige sikkerhedseftersyn i forhold til vores anvendelse af grejet, så det altid er i tiptop stand, fastslår Martin Holm Johannsen.

- I vores serviceaftaler har vi indbygget en driftssikkerhedsklausul der gør, at Still skal rykke ud inden for en bestemt tid, fra vi fejlmelder en truck. De skal desuden stille erstatningsmateriel til rådighed, hvis de ikke kan få udstyret op at køre inden for en aftalt tid. Den klausul har vi dog ikke haft brug for endnu, så det viser, at Still er deres serviceansvar bevidst, tilføjer han.

Endnu et eksempel på det tætte samarbejde mellem DTK og Still er, at DTK ved flere lejligheder har haft nye produkter og sågar prototyper til test i den daglige drift.

- Vi har bl.a. testet en ny type plukketruck for Still. De kender vores driftsforhold og ville gerne sikre sig, at den nye konstruktion kunne leve op til det hårde slid i den virkelige verden. Både vi og vores medarbejdere tog opgaven på sig, og som forventet klarede prototypen sig over forventning. Det kræver gensidig tillid at blive betroet en sådan opgave, men det gik fint til glæde for begge parter, forsikrer Martin Holm Johannsen.

-hawin

 

6/11 2018
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene