Doosan lægger an til rebranding kampagne
Det koreanske selskab Doosan Bobcat har for nylig lanceret nyheden om, at gaffeltruckdivisionen, Doosan Industrial Vehicles, bliver re-brandet som Bobcat inden for det næste års tid. Det er noget direktøren hos den danske gaffeltruckimportør, Doosan Gaffeltruck Danmark, ser frem til
Af Hans Windeløv
Doosan Bobcat lancerede for nylig nyheden om, at man vil re-brande flere af selskabets divisioner under Bobcat-brandet. Dermed står gaffeltruckdivisionen, Doosan Industrial Vehicles, over for et skift, hvor hele gaffeltruckdivisionens sortiment af Doosan-maskiner bliver rebrandet som Bobcat-maskiner.
Bobcat-brandet er kendt for sine entreprenørmaskiner, men hos Doosan Bobcat vurderer man, at Bobcat-brandet kan løfte gaffeltruckdivisionen og dermed blive en drivkraft i Doosan Bobcats visioner for vækst i gaffeltrucksegmentet.
Udviklingen har været på vej siden Doosan for flere år siden købte Bobcat. Og tidligere på året kom Doosan Bobcats CEO og vicebestyrelsesformand, Scott Park, da også ind på, at Bobcats innovative tilgang til udviklingen af kompakte industrielle maskiner vil styrke Doosan Bobcats rebranding af gaffeltruckdivision under Bobcat-brandet.
Bobcat er et stærkere brand
Direktøren i Doosan Gaffeltruck Danmark, Jens Svejgaard Christensen, ser da også frem til at der kommer skred i rebrandingaffæren.
- Helhedsmæssigt er Bobcat et stærkere brand end Doosan, selvom de først og fremmest er kendt for deres entreprenørmaskiner. Doosan er kendte for sit store og stærke sortiment af både Warehousetruck og gaffeltruck. Bobcats brand er imidlertid så stærkt, at man altså mener, at det gavner gaffeltruckdivisionen at blive rebrandet som Bobcat, siger Jens Christian Svejgaard.
Han var selv på LogiMAT i Stuttgart i år og hørte der nærmere om både planerne og strategien, som bliver udrullet i forbindelse med satsningen.
- Det, vi har hørt, er, at Doosan Bobcats gaffel- og warehouseprogram skifter navn, og at alle maskinerne kommer til at gå under navnet Bobcat. De bliver fremover malet i farverne hvid og orange, og de første maskiner til det europæiske marked bliver lanceret på LogiMAT 2024.
Lageret rykker til Tyskland
Jens Svejgaard Christensen kommer endvidere ind på, at Doosan Bobcats lager i Belgien bliver flyttet til Tyskland.
- Det giver nogle logistiske fordele for de mange importører og forhandlere. Belgien har altid været et utroligt trafikeret sted med risiko for flaskehalse i vareforsyningen til resten af Europa. Det bliver der lavet om på nu.
- Vi har fået meldinger om, at vi kan bestille senere og stadig få reservedele frem dagen efter, ligesom leveringen af maskiner også bliver effektiviseret.
Det er en fleksibilitet, Jens Svejgaard Christensen ser frem til.
Endnu har han ikke diskuteret med resten af ejerkredsen i Doosan Gaffetruck Danmark, hvorvidt gaffeltruckimportøren beholder sit nuværende navn eller skal skifte det ud og få Bobcat med i det.
Det vil i så fald ikke være første gang, selskabet skifter navn, idet det tidligere har heddet Daewoo Gaffeltruck Danmark.
Forhandlere etablerede egen import
Jens Svejgaard Christensen der er indehaver og direktør i gaffeltruckfirmaet, Sydtruck, overtog for godt et år siden posten som direktør i Doosan Gaffeltruck Danmark. Det skete efter den tidligere direktør Bernt Have Jørgensens død i 2022.
Det er dog ikke første gang Jens Svejgaard Christensen sidder for bordenden i selskabet. Allerede inden Bernt Have Jørgensen blev udnævnt til direktør i januar 2019, havde Jens Svejgaard Christensen bestredet posten i nogle år.
Selve selskabet blev stiftet i 2003 som Daewoo Gaffeltruck Danmark af de tre gaffeltruckfirmaer IH Maskiner, Djurs Truckservice og Sydtruck. Og dengang var det altså Daewoos gaffeltruck, man importerede.
- I starten handlede det om, at vi selv ønskede kontrol over importen af maskinerne, så vi dermed kunne købe dem så billigt som muligt. Det var en fin forretning for os som forhandlere, og samtidig var der ingen ambitioner om, at selskabet skulle tjene penge. Den smule overskud, det genererede, blandt andet med salg til andre forhandlere, brugte vi på reklame, siger Jens Svejgaard Christensen.
Endnu en tur op ad rangstigen
Og sådan er det faktisk stadigvæk. I perioden 2006 til 2007 skiftede selskabet imidlertid navn til Doosan Gaffeltruck Danmark. Det skete da Doosan i 2005 købte Daewoo-selskabet.
Godt nok fortsatte man importen af Daewoo-maskiner i en periode, men på længere sigt blev det Doosans maskiner, som blev hentet hjem.
Ikke mindst da Doosan lancerede den nye Pro-5 serie. Doosan-brandets sortiment af gaffeltruck var både større og stærkere end Daewoos. Dermed blev det også interessant for flere danske truckfirmaer at blive officielle forhandlere af Doosans gaffeltruck.
Opkøbet betød også, at ejerstrukturen i det danske selskab skiftede karakter ad flere omgange. I dag er det Sydtruck, Randers Materiel Service og Robbin’s Gaffeltruck, som ejer det, samtidig med at man har to fast tilknyttede forhandlere i LB Truck og E Teknik.
Jens Svejgaard Christensen ser frem til Doosan Bobcats re-brandingkampagne, og han glæder sig til, at gaffeltruckimportøren træder et kvalitetsskridt op ad branding-ranglisten.
Han er spændt på de fremtidige udfordringer med at få skabt opmærksomhed omkring tiltaget med re-branding, og han håber, det skaber mange nye muligheder for gaffeltruckimportøren.