
Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg
Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
De nye Terberg RT283 terminaltraktorer er nu indsat i driften i Malmø, hvor de opererer på flere lokationer i frihavnen og nordhavnen. Terminaltraktorerne flytter omkring 300-400 trailere dagligt.
De håndterer løstrailere, anhængere og husvogne fra RoRo-skibene, bugserer containere til jernbanevogne, oplagrer gods på havnearealer og fragter f.eks. genbrugspapir med de dreje- og hævebare trailere kaldet transliftere.
Myldretid på havnen
Udvidelsen af CMP-flåden er et udtryk for stigende aktiviteter på terminalen i Malmø, der nu tæller et areal på over 250.000 kvadratmeter.
Dagligt er der fire skibsanløb, inklusive en ny Finnlines-færgeforbindelse til Swinoujscie i Polen, der udover passagerer medbringer store godsmængder.
Når skibene er i havn, er de mange Terberg RT283-maskiner i fuld sving med at tømme og fylde skibene med gods.
Operationen med at ”vende” skibene kræver en koncentreret indsats fra CMP-chaufførerne og ikke mindst maskinflåden, der udover Terberg rummer Linde gaffeltruck, Konecranes reachstackere og ekstraudstyr som transliftere og andre tilkoblingsmuligheder.
Effektiv kørsel på ramperne fordrer stor motorkraft, godt udsyn fra kabinen, et vendbart førersæde og firehjulstræk, der sikrer et stabilt vejgreb på alle stigninger.
- Vi har rigtigt gode erfaringer med Terberg terminaltraktorer, der efter vores opfattelse er de bedste på markedet.
-De er nærmest uopslidelige, har godt med motorkraft under hjelmen, høj førerkomfort i kabinen og kører på HVO 100-biobrændsel, der mindsker CO2-påvirkningen.
- De bidrager dermed til vores mål om at være CO2-neutrale på kørende materiel i 2025, udtaler Purchasing Manager Teis Lind fra CMP.
Førerkomfort i højsædet
Hos CMP er det i høj grad chaufførerne, der har indflydelse på indretningen af terminaltraktorerne. De bliver løbende bedt om at komme med input, gode ideer og forbedringsforslag og der tages naturligvis højde for ønskerne ved udskiftning i maskinparken.
Som ekstraudstyr til Terberg RT283 terminaltraktorerne hos Copenhagen Malmö Port har N.C. Nielsen leveret to dreje- og hævebare trailere kaldet transliftere, der effektivt og fleksibelt flytter kassetter med eksempelvis genbrugspapir.
Knapper, instrumentering, vendbart førersæde, spejle med vidvinkel og alle ergonomiske detaljer i kabinen er defineret af CMP-chaufførerne.
- Komforten inde i kabinen spiller en vigtig rolle i løbet af en lang arbejdsdag.
- Vores chauffører har brug for optimale arbejdsbetingelser, ikke mindst når skibene lægger til kaj og der skal køres masser af trailere i pendulfart for at overholde tidsplanen.
- Det kræver stor præcision og en fokuseret køreindsats af vores chauffører og her er komfortniveauet en vigtig medspiller, pointerer Teis Lind fra CMP.
Operationel leasing
CMP har valgt operationel leasing som kommerciel løsning bag Terberg terminaltraktorerne og den øvrige maskinflåde fra N.C. Nielsen.
Purchasing manager Teis Lind fra Copenhagen Malmö Port (CMP) sætter stor pris på samarbejdet med N.C. Nielsen, hvor kombinationen af operationel leasing og bomstærke Terberg terminaltraktorer giver forretningsmæssig fornuft.
Dette er det mest konkurrencedygtige i forhold til kunderne, da CMP derved kender alle månedlige omkostninger ved driften og ikke behøver spekulere på uforudsete omkostninger til vedligeholdelse, maskinernes restværdi efter udfasning eller de løbende serviceindsatser.
- For os giver det forretningsmæssig fornuft at bruge operationel leasing. Det skyldes i høj grad den økonomiske model og at N.C. Nielsen stiller med en stærk serviceorganisation og har meget dygtige servicemontører, der kommer med kort varsel.
- Vi har opbygget et godt samarbejde gennem årene, stiller værkstedsfaciliteter til rådighed på havnen i Malmø og har en tæt dialog om alle tekniske detaljer, forklarer Teis Lind.
-hawin