NC Nielsen
Elektriske gaffeltruck overhaler gas- og dieseltruck

Elektriske gaffeltruck overhaler gas- og dieseltruck

Øget fokus på miljøet har skabt større interesse for eltruck end for gaffeltruck med forbrændingsmotorer. Det mærker man hos Toyota Material Handling som har løsningerne til de mange forskellige behov for eltruck

For fem år siden så man så småt, at der begyndte at ske et skift fra motortruck til elektriske truck i segmentet på op til otte ton. Fordelingen steg siden til ca. 70% elektriske og 30% gas og dieseldrevne. I dag sælges der i perioder helt op til 90% eltrucks. Det er sådan man oplever situationen hos producenten af gaffeltruck, Toyota Material Handling.

Der er forskellige årsager til disse  ændringer og Klaus Jensen, der er produktansvarlig for Toyota gaffeltruck, giver sit bud på nogle af årsagerne til den kraftige stigning i efterspørgslen på eltruck.

- En af de væsentlige årsager er den øgede miljøbevidsthed, der findes ude i virksomhederne.  Derudover er der også ofte krav og ønskede målsætninger fra vores kunder omkring udslip og forurening, når vi indgår nye handler og kontrakter, siger Klaus Jensen. 

Ligeværdige alternativer

Han kommer ind på at man fra EU’s side siden slutningen af 90’erne har forsøgt at begrænse udslippet fra forbrændingsmotorer. Det er sket i etaper, og allerede fra 1. januar 2019 er der kommet yderligere EU-krav om lavere udslip.

I dag designer man eltruck som er ligeværdige alternativer til truck med forbrændingsmotorer. Det gælder både ydeevne, styrke, holdbarhed og førerkomfort. Gaffeltruck med forbrændingsmotor har oftere større dæk og højere frihøjde for at være mere behagelige, når man kører på ujævnt underlag.

Førerkomforten med en god og rummelig førerkabine og aircondition, hører ofte til blandt kundernes ønsker, og nu er det tilgængeligt på alle eltruck. 

Billigere i længden

En eltruck er generelt set dyrere i indkøb end en truck med forbrændingsmotor.

- Men de relativt lave driftsomkostninger, som inkluderer energiforbrug, serviceomkostninger, gensalgsværdi og flere andre ting, gør at eltrucken på længere sigt er et billigere alternativ. 

Klaus Jensen forklarer at besparelserne på en 2,5 tons eltruck, som kører ca. 1200 timer årligt, ligger på omkring 74.000 kroner på en femårig periode, sammenlignet med en forbrændingstruck med de samme specifikationer.

Lithium-Ion

Introduktionen af Lithium-ion batterier har gjort eltrucken mere attraktiv til intensiv kørsel og flerholdskift, da man har elimineret batteriskift. Dette betyder, at man ikke behøver hverken laderum eller specielt udstyr til opladning.

Lithium-ion gør det også muligt at designe batteriet, så det passer til trucken og ikke omvendt. Det giver mulighed for at placere eksempelvis fire celler under gulvet, to celler i hver stolpe, otte celler i modvægten eller seks celler i sidebjælkerne. Det betyder at man kan opbygge trucken, så den passer bedre til kundens behov.

Klaus Jensen er sikker på at man fremover vil se en udvikling for eltruck, der giver mulighed for endnu bedre tilpasning til kundernes forskellige krav og ønsker om førerkomfort og produktivitet, samtidig med at Lithium-ion batterierne gør hverdagen lettere for brugerne.

-hawin

 

 

1/2 2019
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren