Elektriske terminaltraktorer i Alabama
Hyster skal levere 10 nul-emissions batteridrevne terminaltraktorer til APM Terminals' Alabama-lokation
Hyster Company har indgået en aftale om at forsyne APM Terminals med 10 batteridrevne terminaltraktorer på deres lokation Port of Mobile i Alabama.
De elektriske terminaltraktorer, der efter planen bliver leveret i 2024, er en del af en investering på 60 millioner dollars i APM Terminals' pilotprojekter til elektrificering af havneudstyr.
- Vi har forpligtet os til at være de førende i branchen og dermed være ’net zero’ på tværs af scope et, to og tre inden 2040, siger Jelle Burger, Program Lead for Electrification Pilots, APM Terminals.
Han fortsætter:
- Dekarbonisering af vores containerhåndteringsudstyr er en kritisk faktor i vores bestræbelser på at nå disse mål.
- Hyster har været en pålidelig ressource inden for containerhåndteringsudstyr, og vores samarbejde hjælper os med at udvide den globale indsats med de første elektriske Hyster-terminaltraktorer i Nordamerika.
De elektriske terminaltraktorer er designet til at gøre nul-emission mulig. Dermed hjælper de terminalen og andre havne- og distributionsoperationer med at nå målene for ren energi.
- Samtidig gør de det muligt at opretholde diesel-lignende ydelsesniveauer.
- Hver terminaltraktor bliver drevet af et 260 kilowatt-timers litium-ion-batteri, som forventes at give ca. 9,5 timers kontinuerlig driftstid på en fuld opladning.
- Vi ser en klar efterspørgsel på emissionsfrit havneudstyr, herunder terminaltraktorer.
- Vores lange historie med elektrificering af gaffeltrucks og vores banebrydende arbejde med at elektrificere containerhåndteringsudstyr gør os i stand til også at bruge ekspertisen og erfaringerne til terminaltraktorer.
- Og så vi træder altså til for at levere, siger Niek Willems, Manager, Big Truck Global Accounts, Hyster.
- På den måde styrker vi vores forpligtelse til at levere ren energi, så virksomheder, der ønsker at reducere udledningen, får adgang til den løsning, der er mest effektiv og passende til deres unikke anvendelse, uden at gå på kompromis.
Terminaltraktorerne skal fungere i en gruppe, der betjener en skib-til-land-kran i den højproduktive terminal, og de bidrager dermed til at forbinde sø, vej og jernbane på den amerikanske golfkyst.
Når kranen på APM Terminals Mobile losser containere fra skibet, transporterer traktorerne læssede og ulæssede containere mellem kranen og containerpladsen.
Hver traktor har en samlet bruttovægt på 182.000 pund. De elektriske terminaltraktorer, som Hyster har udviklet i samarbejde med Capacity Trucks, og som skal bygges i Texas, er et af flere projekter med fokus på ren energi til havneudstyr, som virksomheden er involveret i.
Aftalen kommer i forlængelse af, at APM Terminals i juli 2023 varslede investeringer på 60 millioner USD i pilotprojekter om elektrificering af havneudstyr, i samarbejde med førende leverandører.
Containerterminalselskabet har forpligtet sig til fuld CO2-neutralitet inden 2040. Det vil man opnå ved at optimere energiforbruget, skifte til grøn elektricitet, vedvarende energi på stedet og ved at elektrificere aktiver.
En del af denne transformation omfatter altså skiftet fra primært dieseldrevet udstyr til elektriske versioner med nul-emission i Heavy Duty segmentet.
-hawin