
En strategisk platform og kilde til inspiration
LogiMAT 2025 er netop slut efter en vellykket tredages begivenhed med et konstant højt besøgstal og endnu en stigning i både antallet af udstillere og udstillingsareal. Det samlede resultat styrker, ifølge arrangøren, EuroExpo Messe- und Kongress, LogiMAT-brandets position som en af verdens førende messer for intralogistik og processtyring
Den internationale intralogistikbranche havde sat hinanden stævne i Stuttgart fra 11. til 13. marts til LogiMAT 2025. Den internationale messe for intralogistiske løsninger og processtyring, blev afholdt under temaet ”Passion for Solutions”.
Og efter tre dage med præsentationer, der fremhævede aktuelle branchetrends, var vurderingen fra både besøgende og udstillere samt eventledelsen positiv.
Arrangørerne bookede 1.625 udstillere fra 40 lande i år, herunder over 300 førstegangsudstillere, som fyldte mere end 125.000 kvadratmeter af bruttoudstillingsarealet på tværs af alle ti fuldt bookede udstillingshaller i Messe Stuttgarts kongrescenter.
- En optimeret planløsning hjalp os med at få plads til flere udstillere ved at frigøre yderligere 1.000 kvadratmeter så der i alt var tale om 68.192 kvadratmeter netto udstillingsareal, forklarer LogiMATs udstillingsdirektør Michael Ruchty fra arrangøren EuroExpo Messe- und Kongress.
Kontrakter og partnerskaber indgået
Mere end hver tredje udstiller i år (35,9 %) kom til Stuttgart fra lande uden for Tyskland - en fjerdedel af dem fra lande uden for Europa.
I løbet af den tre dage lange begivenhed fremviste udstillerne deres seneste produktinnovationer, hvor effektivitet og mere bæredygtige løsninger inden for intern logistik var i fokus. Blandt andet blev omkring 140 europæiske og globale produkter lanceret i løbet af messen.
Mange udstillere rapporterede da også, at de havde underskrevet større kontrakter, lanceret projekter og indledt strategiske partnerskaber - herunder Brabender Group fra Schweiz, leverandøren af forsyningskædeløsninger, Ecovium, batterileverandøren Wiferion, softwarevirksomheden TUP og AI-robotfirmaet Sereact.
I alt 22,1 % af de tilstedeværende branchefolk indgik en kontrakt under messen eller planlagde at gøre det umiddelbart efter.
- De mange aftaler, der blev indgået, understreger LogiMATs karakter som en begivenhed, hvor fagfolk kommer for at gøre forretninger, bekræfter Michael Ruchty.
Besøgstal tæt på rekorden
Den interne logistikbegivenhed tiltrak et konstant højt antal besøgende med i alt 65.719 branchefolk (i 2024 var tallet 67.420), der deltog i løbet af tre dage.
- LogiMAT 2025 matchede næsten sidste års rekordstore antal besøgende på trods af arbejdsnedlæggelser i lufthavne og på offentlige transportmidler i området omkring mødestedet, bemærker Michael Ruchty med tilfredshed.
En analyse foretaget af det uafhængige markedsundersøgelsesinstitut Wissler & Partner fra Basel viste, at halvdelen af de besøgende fagfolk (49,9 %) havde beslutningskompetence i deres virksomheder, og 36,4 % var der med specifikke investeringsprojekter i tankerne.
Fordelt på sektorer kom 55 % af de besøgende fra fremstillingssektoren og 11,2 % fra engros- og detailhandel. Over 40 % af de besøgende rejste mere end 300 km for at deltage, 23,1 % kom fra lande uden for Tyskland, og næsten halvdelen af dem (9,4 %) kom fra Asien, Afrika og Nord- og Sydamerika. Den længste rejse blev foretaget af deltagere fra Australien.
- Med den generelt positive feedback fra branchefolk og udstillere har LogiMAT etableret sig som et barometer for nye tendenser, en netværksplatform og en velfungerende messe på den internationale scene, konkluderer Michael Ruchty.
LogiMAT er stedet det sker
I branchen er der også enighed om at LogiMAT er stedet, man skal være, enten for at udstille eller for at opleve udviklingen i intralogistikindustrien.
- LogiMAT er en ideel mulighed for at tage pulsen på intralogistikbranchen og på logistikbranchen som helhed, siger Manuel López Garcia, executive sales director, Vanderlande Industries.
Han bliver bakket op af Torsten Gerhardt, vicepræsident for corporate product program, Jungheinrich:
- LogiMAT er den vigtigste messe for intralogistik i Europa og et centralt samlingspunkt for innovation og trends i branchen. For os er det en kilde til inspiration og en strategisk platform på én gang, siger han.
Der er mere LogiMAT under opsejling, idet den næste begivenhed allerede så småt er på trapperne. LogiMAT China afholdes nemlig i Shenzhen 24.-26. april 2025. LogiMAT Southeast Asia åbner dørene i Bangkok 15.-17. oktober 2025. Og LogiMAT India vender tilbage til Mumbai 5.-7. februar 2026. Den næste LogiMAT i Stuttgart finder sted 24.-26. marts 2026.
-hawin