NC Nielsen
NC Nielsen
Faktabaseret ledelse på lagergulvet

Faktabaseret ledelse på lagergulvet

Danske Fragtmænds terminal i Taulov har indført flådestyringsværktøjet I_Site, der giver fuldt overblik over terminalens 42 trucks. Det åbner op for en ny verden af data og muligheder for at forebygge ulykker og skader, coache medarbejdere, forbedre arbejdsgange samt optimere driftsøkonomi på hver enkelt enhed

Danske Fragtmænds terminal i Taulov er et travlt sted. Der er cirka 200 lastbiler og 90 trailere, der hvert døgn, fra søndag klokken 20 til fredag klokken 24, bringer eller henter varer ind og ud ad terminalens mange porte.

Terminalen beskæftiger cirka 50 medarbejdere på lagergulvet, der håndterer 42 trucks og store mængder forsendelser på de 16.000 kvadratmeter terminalgulv, som bliver suppleret af 4.000 kvadratmeter lagerhotel. De 42 trucks kører mellem 1500 og 2000 driftstimer hver om året.

- Vi har i mange år samarbejdet med Toyota Material Handling om leasing og servicering af alle typer trucks. Vi anvender alt fra 800 kg el-stablere til 6 tons trucks, fortæller driftskoordinator Bjarne Kristensen og tilføjer:

- Leasingaftalen inkluderer et årligt serviceeftersyn, og så står vi selv for eventuelle skader, der måtte opstå.

 

Tillid, kvalitet og overblik

 

Han begrunder valget af Toyota Material Handling med tillid til kvaliteten, gode serviceteknikere og overblik over truckdriften – både daglig brug og økonomi.

- Cirka halvdelen af vores enheder er udstyret med Smart Access, som betyder, at medarbejderne skal logge sig på enheden, før de kan anvende den. Alle medarbejdere har et armbånd med en RFID-chip, som de bruger, når de logger på enheden. På den måde har vi altid styr på hvem, der anvender hvad og hvornår, fortæller Bjarne Kristensen.

Terminalens enheder er koblet på flådestyringsværktøjet I_Site, der indsamler alle tænkelige data om truck-enhedernes bevægelser.

 

I_Site er smart

 

- I_Site er altså smart. Det må jeg sige. Det giver mig som driftsleder et virkelig detaljeret indblik i fakta om, hvilke belastninger den enkelte truck er ude for, hvordan den enkelte medarbejder behandler udstyr, mulige sikkerhedsproblemer og så videre, fortæller Bjarne.

Han har et tæt samarbejde med en bestemt supportmedarbejder hos Toyota Material Handling, og han modtager lige nu en detaljeret flåderapport hver mandag morgen. Han har selv – i samarbejde med supportmedarbejderen - defineret, hvilke oplysninger rapporten skal indeholde, og hvordan det skal præsenteres.

Derudover kan han løbende selv gå direkte ind i værktøjet og trække de data ud, han måtte have behov for. Det gør han lige nu på computeren, men han planlægger også at installere en app på sin smartphone, så han kan gå ind og se data direkte på stedet, når behovet opstår.

- Værktøjet giver mig en utrolig transparens. Jeg kan se præcis, hvornår en skade er sket, og hvem der har kørt enheden. Jeg kan se mønstre i skader eller nærved-ulykker, som jeg så kan følge op på kollektivt eller direkte sammen med specifikke medarbejdere. Det er virkelig effektivt at have så præcis og faktabaseret viden, der bidrager til at reducere omkostninger og øge sikkerheden, fortæller Bjarne Kristensen.

 

Højere sikkerhed og lavere omkostninger

 

Alle truck er udstyret med chok-sensorer, der registrerer berøringer eller påkørsler på en skala fra 1 til 100. Data fra chok-sensorerne blive registreret i I_Site flådestyringsværktøjet.

Bjarne Kristensen nævner en række eksempler på små og store problemer i hverdagen, som brug af I_Site kan være med til at løse op for. For eksempel at der er 300 meter fra den ene ende af terminalen til den anden, og her er der regelmæssigt problemer med, at medarbejdere parkerer trucken i den ende, hvor udgangen til medarbejder-parkeringspladsen er, mens truckenes korrekte parkeringssted befinder sig i den anden ende.

Hvis trucken samtidig er parkeret med lav strøm på batteriet, er det et problem. Her kan Bjarne Kristensen via webportalen eller app’en se, hvilke førere der har parkeret trucken et forkert sted, eller med lav strøm på batteriet, og derefter tage en ledelsesmæssig dialog med den eller de pågældende fører.

 

 
Fordelene med I_Site tæller også andre eksempler

 

  • Medarbejdere, der forårsager mange påkørsler, kan sættes ned i kørehastighed, så de for eksempel kun kan køre halv hastighed.
  • Vikarer og nye medarbejdere kan have gavn af lavere kørehastighed i en indkøringsperiode.
  • Høje chok-registreringer er indikatorer på nærved-ulykker og kan udløse en automatisk besked direkte til driftsleder og en mulig automatisk reducering af maskinens hastighed, så driftslederen kan følge op med det samme.
  • Analyse af rapporter fra I_Site værktøjet er godt grundlag for en teamleder, der kan præsentere faktabaserede budskaber på det daglige tavlemøde.
  • Det er muligt at lave ratings af medarbejdere baseret på bestemte kriterier for brug af trucks og kørsel. Det kan for eksempel danne basis for en tradition som ”månedens medarbejder”. Det kan direkte bidrage til højere sikkerhed og lavere omkostninger.
  • Værktøjet giver et grundlag for mere præcis og differentieret ledelse af medarbejdere, fordi lederen har masser af data.
  • Værktøjet kan afsløre, hvornår en enhed begynder at være dyr i drift og bør udskiftes.

 

Fremtiden er automatisering og flere data

Bjarne Kristensen fortæller, at terminalen ønsker at indføre automatiserede truck-ruter eller førerløse trucks på et tidspunkt i fremtiden:

- Vi har et stort ønske om at indføre en, to eller tre AGV’er i den nærmeste fremtid. Vi har dog et behov for meget fleksible AGV’er, der både kan fungere som førerløse trucks og tages ud til manuelt brug. Men de førerløse trucks er udstyret med meget dyre sensorer, og risikoen for at der sker skader på de dyre sensorer, når trucken bliver brugt manuelt, er for høj. Vi skal derfor finde en løsning med nogle billigere sensorer, der kan klare mosten i begge brugssituationer.

Han lægger ikke skjul på, at flådestyring er vejen frem for Danske Fragtmænd:

- Der er rigtig mange muligheder for differentieret ledelse og optimering af driftsøkonomien i I_Site og det tilhørende My Fleet, der giver det økonomiske overblik. Det handler blot om at bruge værktøjet og lære det endnu bedre at kende, fortæller han og fremhæver tre gode råd til andre lagerchefer:

  1. Brug et flådestyringsværktøj til bedre ledelse, optimeret drift og økonomisk overblik. Det er guld værd!
  2. Lær at bruge værktøjet fuldt ud. Der er mange muligheder for at tilpasse værktøjet til din specifikke drift.
  3. Brug supporten – det vil hjælpe dig til bedre udnyttelse af værktøjet.

 

-hawin

18/3 2019
  • Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    truck ›To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret
  • Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    truck ›Det er de innovative autonome mobile robotter SOTO fra Jungheinrich datterselskab Magazino, der automatiserer produktionsforsyningen på Bosch Home Comfort Groups anlæg i Wernau, Tyskland
  • Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    truck ›Petersen Tegl har eksisteret siden 1791 og har oplevet mange milepæle gennem årene. Fredag den 29. november 2024 var endnu én af disse dage. Her ankom nemlig 13 nye elektriske Linde X-gaffeltruck til den sønderjyske virksomhed. Dermed var det definitivt slut med en række gas- og dieseltruck
  • Næste generation af Skypod System er klar

    Næste generation af Skypod System er klar

    truck ›Exotec lancerer næste generation af sin løsing, Skypod, som understøtter både pluk af enkeltvarer og kasser og integrerer adskillige af lagerets funktioner såsom indbygget buffer, sekventering og pick-and-pack
  • Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    truck ›Hyster introducerer ny elektrisk gaffeltruck med ICE-lignende ydeevne til indendørs og udendørs arbejde på markedet i Asien og Stillehavsområdet
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    truck ›Den autonome mobile robot SOTO fra Jungheinrichs datterselskab Magazino er blevet kåret som vinder af Best of Industry Award 2024 i kategorien ”Robotics”
  • Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    truck ›De elektriske gaffeltruck Linde E14-E20 og Linde Xi10-Xi20 er verdens mest kraftfulde af sin art. Det viser en omfattende TÜV NORD-test, hvor Linde-truckene er blevet sammenlignet med konkurrerende modeller med løftekapaciteter i intervallet 1,0-2,0 tons. På en række parametre og tilbyder Linde-truckene den bedste ydeevne og samlede driftsøkonomi blandt de testede gaffeltruck