NC Nielsen
NC Nielsen
Fire GMG lifte giver DSB’s S-tog en overhalingDSB tog i foråret sine fire nye GMG lifte i brug. De er dagligt i anvendelse, når de Københavnske S-tog på skift er inde og få en overhaling.

Fire GMG lifte giver DSB’s S-tog en overhaling

Scantruck leverede i foråret fire GMG 1930 ED saxlifte til DSB. Alle fire lifte er udstyret med en specialbygget kurv, som passer til det omfattende slibearbejde på togsættene

DSB vedligeholder året rundt sine S-tog. Det betyder i praksis, at de tages ud af drift, vaskes, slibes ned og males igen, så de er klar til en ny turnus på de Københavnske skinner. Processen har en stram deadline, for togene skal hurtigst muligt tilbage i drift.

For at effektivisere vedligeholdelsesarbejdet har DSB Vedligehold investeret i fire fabriksnye GMG 1930 ED saxlifte hos Scantruck A/S, som også har tilpasset liftene til DSB’s behov.

Asset Manager i DSB, Johnny Esbensen, foran en af de fire GMG lifte, som dagligt er i brug.

- DSB havde brug for lifte, som ikke bare skulle køre lige op og ned. De skulle også kunne komme ind på de krumme steder på S-togene.

- Togsættene har en bestemt form, som der ikke kan laves om på. Vi kunne tilpasse vores lifte til DSB’s behov, og det har været afgørende for, at vi blev valgt som leverandør, siger Lasse Weber, produktchef for GMG lifte hos Scantruck.

God dialog skabte den rigtige løsning
Den danske importør og forhandler af GMG lifte blev kontaktet af DSB med en problemstilling, og derfra var fokus på at finde den rigtige løsning.

Hver en kvadratcentimeter slibes ned med håndkraft. GMG liftene kører langs togsættene med den buede profil, så det tipbare rækværk kommer til sin ret. Her er liftoperatør Sabih Sadiq ved at slibe maling af på oversiden af toget.

- Vi indledte en god dialog, og fik præciseret DSB’s krav til liftene. Kundernes behov er sjældent helt de samme, så det vigtigste er at finde den rigtige løsning, så liftene opfylder behovene fra dag et, siger Lasse Weber.

Det stod hurtigt klart, at DSB’s ønsker ikke kunne klares med en standardløsning.

- Vi tog udfordringen op, og vi endte med ordren, fordi vi både kunne levere liftene og udføre de nødvendige tilpasninger på materiellet, siger Lasse Weber.

Scantruck byggede alle specialløsninger
Liftene anvendes af DSB’s vedligeholdelsesteam, når togsættene skal slibes ned, inden de skal males.

Så tæt kan liftene komme på togsættene.

Slibearbejdet sker manuelt på hver enkelt kvadratcentimeter, og derfor skal medarbejderne kunne komme både i højden og helt ind til togenes ydre profil, som ikke er i lod. Togene er bredest lidt under midten og snævrer ind mod toppen.

Derfor skulle deres nye lifte være i stand til at udskyde og vinkle rækværket under slibearbejdet, så det passede med togenes profil. Det skulle liftene kunne klare i op til tre meters løftehøjde, og det levede Scantrucks løsning med GMG liftene til fulde op til.

Udskuddet på liftene er på medarbejdernes ønske styret af en mekanisk fodpedal.

- Teknisk set kan GMG liftene løfte op til seks meter, men på kundens ønske begrænsede vi liftenes løftehøjde til tre meter. Vores specialister har selv holdt møder direkte med DSB’S malere og deres arbejdsledere, så alle detaljer kunne komme på plads.

- Kurvene er også blevet større efter kundens ønske, så to malere kan arbejde fra liften på samme tid, og vi har selv bygget alle specialløsningerne til DSB, siger Lasse Weber.

- Der blev lavet forskellige forsøg, indtil løsningen og betjeningen sad lige i øjet. Hele forløbet har været meget positivt. Vi stillede forskellige liftmodeller til rådighed, og DSB’s personale har prøvet sig frem for at få afklaret, hvilken der var den rigtige løsning, siger Lasse Weber.

 

Alle fire lifte blev leveret med et specialbygget udskud, så DSB’s folk kan arbejde helt tæt på togene.

 

Alle fire lifte blev taget i brug i april i år, og siden har de ikke stået stille. De er i brug hver dag, hvor op til otte medarbejdere er beskæftiget med slibearbejdet. Når et tog er færdigt og flyttes til malekabinen, holder næste togsæt klar til at få påbegyndt slibearbejdet.

De elektriske lifte holder fint strøm til en hel arbejdsdag med slibning.

-hawin

8/11 2022
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter
  • IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    truck ›Sytten produkter og løsninger fra elleve udbydere på tværs af seks lande når frem til finalerunden i IFOY Award 2025. Fire virksomheder konkurrerer om IFOY Start-up of the Year Award. I år er der dansk deltagelse