NC Nielsen
Fire GMG lifte giver DSB’s S-tog en overhalingDSB tog i foråret sine fire nye GMG lifte i brug. De er dagligt i anvendelse, når de Københavnske S-tog på skift er inde og få en overhaling.

Fire GMG lifte giver DSB’s S-tog en overhaling

Scantruck leverede i foråret fire GMG 1930 ED saxlifte til DSB. Alle fire lifte er udstyret med en specialbygget kurv, som passer til det omfattende slibearbejde på togsættene

DSB vedligeholder året rundt sine S-tog. Det betyder i praksis, at de tages ud af drift, vaskes, slibes ned og males igen, så de er klar til en ny turnus på de Københavnske skinner. Processen har en stram deadline, for togene skal hurtigst muligt tilbage i drift.

For at effektivisere vedligeholdelsesarbejdet har DSB Vedligehold investeret i fire fabriksnye GMG 1930 ED saxlifte hos Scantruck A/S, som også har tilpasset liftene til DSB’s behov.

Asset Manager i DSB, Johnny Esbensen, foran en af de fire GMG lifte, som dagligt er i brug.

- DSB havde brug for lifte, som ikke bare skulle køre lige op og ned. De skulle også kunne komme ind på de krumme steder på S-togene.

- Togsættene har en bestemt form, som der ikke kan laves om på. Vi kunne tilpasse vores lifte til DSB’s behov, og det har været afgørende for, at vi blev valgt som leverandør, siger Lasse Weber, produktchef for GMG lifte hos Scantruck.

God dialog skabte den rigtige løsning
Den danske importør og forhandler af GMG lifte blev kontaktet af DSB med en problemstilling, og derfra var fokus på at finde den rigtige løsning.

Hver en kvadratcentimeter slibes ned med håndkraft. GMG liftene kører langs togsættene med den buede profil, så det tipbare rækværk kommer til sin ret. Her er liftoperatør Sabih Sadiq ved at slibe maling af på oversiden af toget.

- Vi indledte en god dialog, og fik præciseret DSB’s krav til liftene. Kundernes behov er sjældent helt de samme, så det vigtigste er at finde den rigtige løsning, så liftene opfylder behovene fra dag et, siger Lasse Weber.

Det stod hurtigt klart, at DSB’s ønsker ikke kunne klares med en standardløsning.

- Vi tog udfordringen op, og vi endte med ordren, fordi vi både kunne levere liftene og udføre de nødvendige tilpasninger på materiellet, siger Lasse Weber.

Scantruck byggede alle specialløsninger
Liftene anvendes af DSB’s vedligeholdelsesteam, når togsættene skal slibes ned, inden de skal males.

Så tæt kan liftene komme på togsættene.

Slibearbejdet sker manuelt på hver enkelt kvadratcentimeter, og derfor skal medarbejderne kunne komme både i højden og helt ind til togenes ydre profil, som ikke er i lod. Togene er bredest lidt under midten og snævrer ind mod toppen.

Derfor skulle deres nye lifte være i stand til at udskyde og vinkle rækværket under slibearbejdet, så det passede med togenes profil. Det skulle liftene kunne klare i op til tre meters løftehøjde, og det levede Scantrucks løsning med GMG liftene til fulde op til.

Udskuddet på liftene er på medarbejdernes ønske styret af en mekanisk fodpedal.

- Teknisk set kan GMG liftene løfte op til seks meter, men på kundens ønske begrænsede vi liftenes løftehøjde til tre meter. Vores specialister har selv holdt møder direkte med DSB’S malere og deres arbejdsledere, så alle detaljer kunne komme på plads.

- Kurvene er også blevet større efter kundens ønske, så to malere kan arbejde fra liften på samme tid, og vi har selv bygget alle specialløsningerne til DSB, siger Lasse Weber.

- Der blev lavet forskellige forsøg, indtil løsningen og betjeningen sad lige i øjet. Hele forløbet har været meget positivt. Vi stillede forskellige liftmodeller til rådighed, og DSB’s personale har prøvet sig frem for at få afklaret, hvilken der var den rigtige løsning, siger Lasse Weber.

 

Alle fire lifte blev leveret med et specialbygget udskud, så DSB’s folk kan arbejde helt tæt på togene.

 

Alle fire lifte blev taget i brug i april i år, og siden har de ikke stået stille. De er i brug hver dag, hvor op til otte medarbejdere er beskæftiget med slibearbejdet. Når et tog er færdigt og flyttes til malekabinen, holder næste togsæt klar til at få påbegyndt slibearbejdet.

De elektriske lifte holder fint strøm til en hel arbejdsdag med slibning.

-hawin

8/11 2022
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren