NC Nielsen
Fleksibelt sporarbejde med Terberg Zagro

Fleksibelt sporarbejde med Terberg Zagro

Det ligner umiddelbart et par terminaltraktorer, der er kommet på afveje på togskinnerne mellem Langå og Hobro. Men specialmaskinerne Terberg Zagro er udviklet til at kunne køre både på og omkring jernbanespor, og de to fleksible kraftkarle hjælper netop nu med en omfattende sporrenovering for entreprenørvirksomheden M.J. Eriksson

Frem til slutningen af august 2018 fornyer Banedanmark strækningen mellem Langå og Hobro for at gøre banen klar til fremtidens hurtigere el-tog.

Det er en kompliceret logistik-opgave, hvor belægning, sveller og skinner graves op og anlægges på ny. Det sker med et 400 meter langt arbejdstog af specialmaskiner og materialevogne, der trækkes af en Terberg Zagro.

I projektperioden er jernbanesporene på strækningen lukket helt af. M.J. Eriksson A/S har råderet over skinnerne og hver Terberg Zagro trækker et samlet togsæt på 2.500 tons frem og kan fleksibelt køre tilbage på sporforløbet med materialevogne.

De kan også stå helt af skinnerne ved overskæringer eller banegårde og dermed køre på offentlig vej igen.

Alternativ til lokomotiv

På denne vis er en Terberg Zagro et fleksibelt alternativ til et lokomotiv, der på mange måder er uhensigtsmæssig til denne slags sporarbejde:

– Vi valgte Terberg Zagro af flere årsager. Vi kan fleksibelt flytte rundt med de to maskiner, hoppe af sporet hvor det er nødvendigt, og det kan et lokomotiv altså ikke. Sammenlignet med et lokomotiv er de markant billigere i anskaffelsespris og driftsomkostninger til blandt andet dieselolie, og tilmed kan vi bruge vores egne maskinførere til at køre dem. Vi ser mange forretningsmæssige fordele ved de to specialmaskiner, fortæller projektleder Sven-Åge Sletbak fra M.J. Eriksson A/S.

M.J. Eriksson havde længe været på udkig efter nye specialmaskiner til de mange banerenoveringer i Danmark. N.C. Nielsen blev kontaktet, et team fik demonstreret maskinen på containerterminalen i Trelleborg i Sverige og snart blev kontrakten underskrevet.

Så gik et ret stort dokumentations- og myndighedsarbejde i gang, inden maskinerne landede i Danmark og kunne sættes i drift.

– Maskinerne giver nye mobile muligheder. Vi kan køre i begge retninger på sporet, og de kan også udføre andre transportopgaver på byggepladserne. Udover den store trækkraft vil jeg fremhæve kabinekomforten, hvor maskinførerne nyder godt af blandt andet klimaanlæg, kameraer, affjedret førersæde og bredt udsyn. Vores mænd bruger mange timer på maskinerne og komforten bidrager til arbejdsglæden, fortæller instruktør Keld Røjskjær fra M.J. Eriksson.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over at kunne levere disse specialmaskiner i et tæt samarbejde med hollandske Terberg og tyske Zagro:

- Det har været et rigtigt godt samarbejde hen over landegrænserne, hvor mange mennesker i flere virksomheder har arbejdet i samme retning. De to specialmaskiner er tilpasset specifikt til behovene hos M.J. Eriksson, og vi har fået ordnet alle godkendelser og tilladelser fra myndighederne på relativ kort tid. Maskinerne skulle i arbejdstøjet med det samme, så anlægs-arbejdet fortsat kan køre på skinner, udtaler Key Account Manager Søren W. Christensen fra N.C. Nielsen.

-hawin

16/11 2018
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren