Fleksibelt sporarbejde med Terberg Zagro

Fleksibelt sporarbejde med Terberg Zagro

Det ligner umiddelbart et par terminaltraktorer, der er kommet på afveje på togskinnerne mellem Langå og Hobro. Men specialmaskinerne Terberg Zagro er udviklet til at kunne køre både på og omkring jernbanespor, og de to fleksible kraftkarle hjælper netop nu med en omfattende sporrenovering for entreprenørvirksomheden M.J. Eriksson

Frem til slutningen af august 2018 fornyer Banedanmark strækningen mellem Langå og Hobro for at gøre banen klar til fremtidens hurtigere el-tog.

Det er en kompliceret logistik-opgave, hvor belægning, sveller og skinner graves op og anlægges på ny. Det sker med et 400 meter langt arbejdstog af specialmaskiner og materialevogne, der trækkes af en Terberg Zagro.

I projektperioden er jernbanesporene på strækningen lukket helt af. M.J. Eriksson A/S har råderet over skinnerne og hver Terberg Zagro trækker et samlet togsæt på 2.500 tons frem og kan fleksibelt køre tilbage på sporforløbet med materialevogne.

De kan også stå helt af skinnerne ved overskæringer eller banegårde og dermed køre på offentlig vej igen.

Alternativ til lokomotiv

På denne vis er en Terberg Zagro et fleksibelt alternativ til et lokomotiv, der på mange måder er uhensigtsmæssig til denne slags sporarbejde:

– Vi valgte Terberg Zagro af flere årsager. Vi kan fleksibelt flytte rundt med de to maskiner, hoppe af sporet hvor det er nødvendigt, og det kan et lokomotiv altså ikke. Sammenlignet med et lokomotiv er de markant billigere i anskaffelsespris og driftsomkostninger til blandt andet dieselolie, og tilmed kan vi bruge vores egne maskinførere til at køre dem. Vi ser mange forretningsmæssige fordele ved de to specialmaskiner, fortæller projektleder Sven-Åge Sletbak fra M.J. Eriksson A/S.

M.J. Eriksson havde længe været på udkig efter nye specialmaskiner til de mange banerenoveringer i Danmark. N.C. Nielsen blev kontaktet, et team fik demonstreret maskinen på containerterminalen i Trelleborg i Sverige og snart blev kontrakten underskrevet.

Så gik et ret stort dokumentations- og myndighedsarbejde i gang, inden maskinerne landede i Danmark og kunne sættes i drift.

– Maskinerne giver nye mobile muligheder. Vi kan køre i begge retninger på sporet, og de kan også udføre andre transportopgaver på byggepladserne. Udover den store trækkraft vil jeg fremhæve kabinekomforten, hvor maskinførerne nyder godt af blandt andet klimaanlæg, kameraer, affjedret førersæde og bredt udsyn. Vores mænd bruger mange timer på maskinerne og komforten bidrager til arbejdsglæden, fortæller instruktør Keld Røjskjær fra M.J. Eriksson.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over at kunne levere disse specialmaskiner i et tæt samarbejde med hollandske Terberg og tyske Zagro:

- Det har været et rigtigt godt samarbejde hen over landegrænserne, hvor mange mennesker i flere virksomheder har arbejdet i samme retning. De to specialmaskiner er tilpasset specifikt til behovene hos M.J. Eriksson, og vi har fået ordnet alle godkendelser og tilladelser fra myndighederne på relativ kort tid. Maskinerne skulle i arbejdstøjet med det samme, så anlægs-arbejdet fortsat kan køre på skinner, udtaler Key Account Manager Søren W. Christensen fra N.C. Nielsen.

-hawin

16/11 2018
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter