Flere maskiner til Gothenburg RoRo Terminal

Flere maskiner til Gothenburg RoRo Terminal

Tidligere på året har Gothenburg RoRo Terminal fået leveret yderligere to nye Konecranes Reachstackere SMV 4638 TC5, som erstatter to ældre maskiner fra 2013. Samt yderligere en elektrisk gaffeltruck Konecranes SMV E-VER 16-1200C

Gothenburg RoRo Terminal er Skandinaviens største RoRo & Rail terminal og en vigtig del af den svenske import- og eksportkæde. Terminalen håndterer op mod 6 millioner tons gods eller 320.000 enheder hvert år. Alt fra rullende gods, trailere, biler, containere, stål, papir, træ, specialgods samt jernbanevogne. Fartøjer fra destinationer som Gent, Immingham, Zeebrugge og Brevik anløber havnen regelmæssigt. Gothenburg RoRo Terminal har siden december 2022 også været driftsoperatør for Kombiterminal.

-I og med der nu findes så mange nye muligheder, der kan realiseres – ikke mindst når Kombiterminalens tilknytning til den intraeuropæiske rorosøfart bliver tydeligere, siger Nina Jedevin Jonsson, Change Manager på Gothenburg RoRo terminal.

-Vi kan koble terminalens omfattende jernbanetrafik fra Norrland til den kommende grønne søfartskorridor via Gent, for videre jernbanetransport til Tyrkiet. Nu kan vi transportere bæredygtigt til og fra kontinentet og England, via jernbane, terminal og hav. Bæredygtighed er vigtigt for os, og målet er at mindske vores CO2-udslip med hele 70% inden 2030. Så nu tager vi yderligere skridt for at blive klimaneutrale og specialister på bæredygtighed. Satsningen gøres i alle led og på alle niveauer, understreger Nina Jedevin Jonsson.

Göran Dittmer, Bridge Manager Workshop på Gotenburg RoRo terminal, siger om leveringen af de nye maskiner:

-Satsningen betyder blandt andet et dybere samarbejde med køretøjsproducenter med henblik på udvikling af optimale køretøjer og pilotprojekter sammen med vores partnere, hvor N.C. Nielsen er et godt eksempel. N.C. Nielsen har samarbejdet med os i mange år og har altid været på forkant, når det gælder teknisk udvikling og tilpasning af maskiner efter kundens behov.

Göran Dittmer uddyber:

-Vores nye Konecranes reachstackers er udstyret med Flow Drive, hvilket betyder, at de bruger ca. 30% mindre brændstof. Udover at det er godt for miljøet, øger det aktionstiden mellem tankninger, hvilket giver et højere produktivitetsniveau. Og CO2-aftrykket fra vores nye Konecranes eltruck i løbet af 21 dages drift svarer til, hvad en almindelig dieseltruck lukker ud på en normal dag i drift. Udviklingen foregår hele tiden, hvilket er nødvendigt, hvis vi skal nå vores mål frem mod 2030.
Vi sidder også i en projektgruppe, hvor vi sammen ser på mulighederne for at anvende brintgas som drivmiddel. Og det havde vi nok ikke gjort uden en partner som N.C. Nielsen

-lipe

 

28/8 2023
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen