Dansk produceret mobil robot skaber interesse i logistikbranchen og industrisektoren

" /> Dansk produceret mobil robot skaber interesse i logistikbranchen og industrisektoren

" />
Flere robotter til intern transport

Flere robotter til intern transport

Dansk produceret mobil robot skaber interesse i logistikbranchen og industrisektoren

Salgspotentialet er stort og det samme gælder interessen for den dansk udviklede mobil robot kaldet MiR100. Det vurderer i hvert fald Lars Christensens, som er direktør hos forhandleren Automazion.

Virksomheden har mange demonstrationer af robotten ude hos kunder, som dækker de fleste industrier i Danmark og strækker sig til sundhedssektoren. Alle stederne er der et kæmpe potentiale for effektivisering af den interne transport med den intelligente transportør.

- Markedet for selvkørende køretøjer, de såkaldte AGV’er, er kæmpestort, siger Lars Christensen og forklarer at der er et uudnyttet potentiale, alene i Danmark.

Som han ser situationen er der mulighed for at skabe endnu en dansk robotsucces til stede, også når der tænkes på export, hvor markedet er endnu større.

Selvkørende logistik

Mobilrobotten MiR100 produceres og er udviklet hos Mobile Industrial Robots i Odense og kan køre såkaldt taxa-, bus- eller postkørsel mellem forskellige punkter og personer i et firma eller på et sygehus. Den flytter prøver, dokumenter eller større genstande mellem medarbejderne, hvor der behov for en intern selvkørende logistik løsning.

Nem og hurtig programmering, som man udfører via computer, tablets eller smart phones, er en af de grundlæggende ideer bag robotten.

Den kører selv rundt via intelligent kørsel med 3D kamera, når først den har fået indlæst et kort over virksomhedens infrastruktur. Den kører uden om genstande og mennesker eller stopper helt ved fare for kollision ved hjælp af de indbyggede scannere.

100 kilo last

Farten er på 6,5 kilometer i timen eller mindre efter forholdene, og den kan køre 12 timer eller 20 km, før den skal genoplades. Robotten har en maksimal lastevægt på 100 kilo, og lastefladen er som en halv EU palle. Enheden er konstrueret, så man kan udstyre den med en lang række moduler. Arbejdsmodulerne tilbydes som individuelle og standardløsninger.

MiR100 koster 150.000 kroner med en pay back tid på godt og vel et år eller mindre.

-hawin

 

2/10 2014
  • Hyster er tilbage i Danmark

    Hyster er tilbage i Danmark

    truck ›Tektra blev i sommeren 2025 udnævnt til officiel Hyster-forhandler. Hos Hyster ser man frem til samarbejdet, der skal styrke material handling-brandet i Danmark
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk