NC Nielsen
Forebyggende renovering af højlageretCarlsberg har fire gearmotorer siddende på hver kran. En til Y-akse, en til X-akse og to på pallegaflen, der henter pallerne fra hylderne. Der er 18 kraner på højlageret.

Forebyggende renovering af højlageret

18 gearmotorer fra SEW-Eurodrive, som styrer palleanlægget på Carlsbergs højlager i Fredericia, skal renoveres for at bevare driftssikkerheden på den mest miljørigtige måde. Det sker trin for trin ved at renovere en motor ad gangen

På Carlsbergs højlager i Fredericia sørger gearmotorer fra SEW-EURODRIVE for at flytte op mod 1600 paller i timen. Gearmotorerne styrer de 40 meter høje og 110 meter lange kraner, som fragter paller i alle retninger – både op, ned, til højre og til venstre.

For at bevare samme driftssikkerhed som de seneste 13 år, hvor gearmotorerne har kørt med høj pålidelighed, har Carlsberg, SEW-EURODRIVE og SSI Schaefer, som drifter og vedligeholder anlægget, i samråd besluttet at samtlige gearmotorer skal gennemgås og renoveres fra top til tå.

Der er tale om y-akse gearmotorerne, som flytter paller op og ned, som i år skal totalrenoveres én efter én. Gearmotorerne har kørt siden 2008 med kun to olieskift, så nu er det blevet tid til at give dem den helt store tur.

Miljørigtig forlængelse af anlæggets levetid

Når Carlsberg vælger at renovere de eksisterende gearmotorer frem for at skifte dem ud med nye, har det den fordel, at der ikke skal fabrikeres en masse nye dele.

Hoveddelen af reparationen består af tid på værkstedet, hvilket gør det til en miljørigtig forlængelse af anlæggets levetid.

SEW-Eurodrive står for at demontere enhederne, fragte dem til eget værksted i Vejle, renovere dem og til slut igen montere dem på kranerne.

Montering og demontering foregår i samarbejde mellem SEW-Eurodrive og SSI Schäfer.

Ekstra gearmotor på y-aksen

For at undgå nedetid har SSI Schäfer en ekstra y-akse gearmotor stående på lager, som bliver fragtet til SEW's værksted i Vejle, for at få en total renovering.

Denne enhed bliver sat på palleanlægget, som selv kører enheden ind til den palleplads i højlageret, som er nærmest gearmotorens placering på kranen. Der køres desuden en tom palle ind i området omkring gearmotoren, som sidder i seks meters højde.

Herefter bliver der oprettet en arbejdsplatform ved pallepladserne, så der kan arbejdes i området.

Den eksisterende gearmotor demonteres på kranen og placeres på den tomme palle i reolen. Herefter monteres den ny-renoverede enhed på kranen.

Alt værktøj og mandskab forlader kranen, og den ‘gamle’ gearmotor køres ud af anlæggets ny-renoverede gearmotor, så den forsvarligt kan lastes på en lastbil.

Hver anden uge

Denne proces gentages, og på den måde bliver der renoveret en gearmotor hver anden uge. Demontering og montering af gearmotorer tager ca. fem timer pr. gang.

Sikkerheden er essentiel for alle involverede parter - Carlsberg, SSI Schaefer og SEW-Eurodrive - derfor bruges der udelukkende godkendt løftegrej, bæreseler og værktøj, som er beregnet til denne type opgaver i højden.

-hawin

 

6/12 2021
  • Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    truck ›Mitsubishi Forklift Trucks introducerer Essential serien – en ny, budgetvenlig serie af lagerprodukter, der er designet til lav- og mellemintensiv drift på tværs af forskellige anvendelsesområder
  • Kompakt palleløfter til indendørs brug

    Kompakt palleløfter til indendørs brug

    truck ›Baoli lancerer den nye palleløfter KBP 14-20, med Li-Ion-batterier, der gør håndtering af materialer over korte afstande nem og enkel
  • Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    truck ›Opgraderingen af Doosan Bobcat Material Handlings faciliteter i Sint-Niklaas i Belgien betyder optimale forhold for inspektion og kundespecifik klargøring af de gaffeltruck som kommer fra fabrikken i Korea
  • Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    truck ›Både Manitou- og Komatsu-maskiner solgt direkte på udstillingen – nu skal der følges op på masser af kontakter
  • Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    truck ›Hvordan løfter man et teknologisk niveau, der i forvejen er højt og har bevist sit værd i mange år? Nu er Linde kommet med et svar på spørgsmålet, da de netop har introduceret en ny serie af elektriske gaffeltruck til de globale markeder. Så velkommen til Linde 1251 elektriske gaffeltruck
  • Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    truck ›ReBeL Move er navnet på det autonome logistikkøretøj, som tyske igus præsenterer. Det kan transportere små enheder med en nyttelast på op til 35 kg og sættes ifølge producenten i drift lige så hurtigt som en robotplæneklipper
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer