Frauenhofer vil gøre bytrafikken flyvende
En Albacopter er en krydsning mellem en multikopter og et svævefly inspireret af albatrossen. Det er også den tyske forskningsorganisations bud på en autonom drone, som i fremtiden måske kan fragte mere og andet end varer
I Fraunhofer ALBACOPTER® Lighthouse Project tager seks Fraunhofer-institutter fat på de tekniske og sociale spørgsmål, der er forbundet med UAM Urban Air Mobility.
Under ledelse af Fraunhofer Institute for Transportation and Infrastructure Systems IVI har forskerne udviklet et fly, der med inspiration fra albatrossen, glider på en særlig effektiv måde.
Flyet bliver bl.a. vist på den fælles Fraunhoferstand (D11, i hal B1) på IAA MOBILITY-messen i München i disse dage.
Udfordringerne ved lufttransport i byer
Elektriske multikoptere tilbyder fordelene ved VTOL-agilitet - det vil sige vertikal takeoff og landing - samtidig med at de opfylder sikkerheds- og miljøkriterier, men deres rækkevidde og nyttelastkapacitet er ekstremt begrænset på grund af deres lave effektivitet og lave energilagringstæthed.
-Større vinger ville kunne forbedre fartøjernes energibalance betydeligt ved at give dem mulighed for at svæve i lange perioder. På den anden side vil disse vinger vanskeliggøre start og landing i byområder. For at gøre UAM økonomisk levedygtig kræves der desuden VTOL-fly, der flyver autonomt, men det indebærer AI-baserede kontrolsystemer, som skaber yderligere sikkerhedsrisici. forklarer Frauenhofers forskere.
Af denne grund kan det antages, at UAM i fremtiden vil blive etableret via en bred vifte af veje, og at de involverede rumfartsteknologier vil være lige så varierede som deres brugssager i sektorer som logistikdroner, lufttaxaer, rednings- og overvågningsdroner og landbrugsteknik.
ALBACOPTER®-fyrtårnsprojektet
Projektet førte i 2021 til lanceringen af et Fraunhofer-fyrtårnsprojekt med det formål at bygge en flyvende platform, der kunne kombinere en multikopters smidighed med et svæveflys effektivitet.
-Med ALBACOPTER® sigter vi mod at udvikle et eksperimentelt fly, der kombinerer en multikopters manøvredygtighed med en albatros' evne til at svæve over lange afstande med minimal brug af energi, forklarer Prof.
Matthias Klingner, projektleder og direktør for Fraunhofer IVI. supplerer:
-Nogle af de ekstraordinære egenskaber ved dette eksperimentelle VTOL-glider omfatter dronekroppe og lastcontainere fremstillet af bæredygtige materialer, højtydende koaksiale fremdriftssystemer, kraftfulde multisensorsystemer til at opfatte miljøet og overvåge funktionaliteter samt fejlsikre elektroniske systemer ombord, herunder en AI-baseret autopilot.
-lipe