NC Nielsen
Fremad i alle retninger

Fremad i alle retninger

Selv på ujævnt underlag nærmest svæver den nye Combi-MR4 afsted både med og uden last. CombiLifts nye multidirektionelle 4-vejs truck er effektive, manøvredygtige - og optimerer pladsudnyttelsen

Af Hans Windeløv

Siden Combilift lancerede sin første C4000-model i 1998 har både multidirektionel kørsel og lageroptimering været et vigtigt kendetegn for virksomhedens brede vifte af varehåndteringsløsninger.

Efter 24 år og på baggrund af stor erfaring fra indretning af lagre, udvikling og produktion af truckløsninger og efter tusindvis af udviklingstimer og masser af feedback fra kunderne er den her. CombiLifts nye Combi-MR4.

Combi-MR4 er en 4-hjulet elektrisk drevet multidirektional reach-truck. Den benytter Combilifts nye Dynamic 360 grader styring, som giver rotation på hvert hjul, og som CombiLift-direktør, Martin McVicar, kom ind på ved online-præsentationen, arbejder gaffeltrucken sig afsted i et nærmest svævende og glidende flow og skifter retning, fremad og til siden i en og samme bevægelse.

- Den minder om en luftpudebåd, når den bevæger sig på lageret. Dermed er den både effektiv og manøvredygtig. Den klarer kørsel på skiftende underlag på lageret uden problemer, og dermed er det muligt at håndtere varer mellem lastbilerne og lageret i en proces med en og samme truck. Uanset om det handler om at tømme lastbilerne og indlagre varerne eller om at plukke varer og læsse lastbilerne, forklarede Martin McVicar.

Bedre pladsudnyttelse på lageret

Combi-MR4 Dynamic 360 har en skydemast, som trækker godset ind bag hjulene og placerer det på en meget lav platform, som fungerer som lastbord under kørsel og dermed skaber en endnu højere sikkerhed på lageret.

Combilift er samtidig kendt for at lave materiel, som kan køre i reolgange helt ned til 2.3 meter og dermed spare plads i bygningerne.

Samtidig betyder den lave platform, at hylderne kan komme tættere på – og i mange tilfælde giver mulighed for endnu et bærelag i palle- og grenreolerne. På den måde sparer man endnu mere plads, siger Ulrick Staudal, fra CombiLifts danske afdeling.

MR-4 Dynamic 360-serien er indtil videre klar til markedet med kapaciteter fra 2500 kilo til 4500 kilo, en løsning der i høj grad lader sig udmærke ved evnen til håndtering af indkommende gods, lagring, plukning samt udgående gods.

Intuitiv styring

Førerkomfort og sikkerhed er også vigtige træk ved maskinerne, som endvidere ’leverer varen’ ud fra et ergonomisk synspunkt: En førerkabine med godt udsyn, multifunktions all-in-one joystick og AC-elektrisk servostyring sikrer kontinuerlig kørsel med en meget enkel og ligetil betjening.

Den leddelte bagaksel med de to bagerste gummidrev giver optimal trækkraft til udendørs brug og sikrer samtidig en smidig og præcis truckplacering. Den store manøvredygtighed har Combilift opnået via sin egenudviklet styringssoftware - Dynamic 360 grader.

Konceptet er ifølge Martin McVicar meget enkelt, intuitivt og meget nemt at betjene. Operatørerne kan med det nye koncept positionere og orientere sig uden at skulle stoppe og ændre køretilstand, et lille twist i joysticket lader maskinen krabbe sig fra A til B – med 4-hjulsstyringen.

Multidirektionel optimering af trælasthandelen

Combilift tester og afprøver altid alle nye produkter for at sikre, at alt er i orden. Efter de første Combi-MR4 enheder med kapacitet på tre ton blev færdige, udviklede man tillige en model på 4.5 ton.

Det skete på anmodning fra en af Combilifts mange forhandlere, som trak CombiLifts ingeniører med ind i dialogen hos en af deres kunder.

Pilotprojektet fandt sted hos en stor hollandsk leverandør af træprodukter og byggematerialer, som ønskede en procesoptimering af deres lagre.

Med 104 byggemarkeder i landet skal samarbejdet nu vise sit værd. Maskinerne er allerede taget i brug en del af stederne og flere er på vej.

Martin McVicar forklarer, at man hos trævareleverandøren er glad for den igangværende succesfulde implementering af de nye Combi-MR4 trucks.

- Takket være design, platformhøjde og vort nye Dynamic 360 styresystem er 4-hjulet, 4-vejs truck blevet noget, alle kan betjene med store fordele for deres logistik. Det sikrer en optimal pladsudnyttelse såvel som effektivisering af virksomhedens processer.

- Jeg er da heller ikke i tvivl om, at vor nye elektriske model vil udvide Combilifts kundebase, vi ser frem til at vise Combi-MR4 frem for vores eksisterende forhandlere og potentielle nye kunder under LogiMAT Intralogistics-messen i Stuttgart i slutningen af maj, siger Martin McVicar.

Optimal udnyttelse af lageret

Mere end 70.000 maskiner er produceret siden Combilift blev grundlagt i 1998. Det er ikke mindst erfaringen fra det brede samarbejde med kunderne, som giver truckproducentens ingeniører og udviklingsafdelinger en masse nye ideer, som siden bliver til produkter og løsninger.

- Vore kunder har behov for maskiner til deres håndtering, men det er løsningerne, som gør hele forskellen. Vort team af logistikeksperter udarbejder i tæt samarbejde med kunderne indretning af lagre, visualisering af vare flow – og sluttelig 3D-animering af det færdige projekt. Og det er netop også tilfældet med den nye Combi-MR4-truck, hvor både kunderne og CombiLift kommer ud på den helt rigtige side af et fælles projekt, siger Ulrick Staudal.

De nye maskiner kører allerede i dag i Danmark og Sverige, hvor kunder med store krav til driften har testet dem til det yderste, siger Ulrick Staudal.

6/5 2022
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde