Fremad i alle retninger

Fremad i alle retninger

Selv på ujævnt underlag nærmest svæver den nye Combi-MR4 afsted både med og uden last. CombiLifts nye multidirektionelle 4-vejs truck er effektive, manøvredygtige - og optimerer pladsudnyttelsen

Af Hans Windeløv

Siden Combilift lancerede sin første C4000-model i 1998 har både multidirektionel kørsel og lageroptimering været et vigtigt kendetegn for virksomhedens brede vifte af varehåndteringsløsninger.

Efter 24 år og på baggrund af stor erfaring fra indretning af lagre, udvikling og produktion af truckløsninger og efter tusindvis af udviklingstimer og masser af feedback fra kunderne er den her. CombiLifts nye Combi-MR4.

Combi-MR4 er en 4-hjulet elektrisk drevet multidirektional reach-truck. Den benytter Combilifts nye Dynamic 360 grader styring, som giver rotation på hvert hjul, og som CombiLift-direktør, Martin McVicar, kom ind på ved online-præsentationen, arbejder gaffeltrucken sig afsted i et nærmest svævende og glidende flow og skifter retning, fremad og til siden i en og samme bevægelse.

- Den minder om en luftpudebåd, når den bevæger sig på lageret. Dermed er den både effektiv og manøvredygtig. Den klarer kørsel på skiftende underlag på lageret uden problemer, og dermed er det muligt at håndtere varer mellem lastbilerne og lageret i en proces med en og samme truck. Uanset om det handler om at tømme lastbilerne og indlagre varerne eller om at plukke varer og læsse lastbilerne, forklarede Martin McVicar.

Bedre pladsudnyttelse på lageret

Combi-MR4 Dynamic 360 har en skydemast, som trækker godset ind bag hjulene og placerer det på en meget lav platform, som fungerer som lastbord under kørsel og dermed skaber en endnu højere sikkerhed på lageret.

Combilift er samtidig kendt for at lave materiel, som kan køre i reolgange helt ned til 2.3 meter og dermed spare plads i bygningerne.

Samtidig betyder den lave platform, at hylderne kan komme tættere på – og i mange tilfælde giver mulighed for endnu et bærelag i palle- og grenreolerne. På den måde sparer man endnu mere plads, siger Ulrick Staudal, fra CombiLifts danske afdeling.

MR-4 Dynamic 360-serien er indtil videre klar til markedet med kapaciteter fra 2500 kilo til 4500 kilo, en løsning der i høj grad lader sig udmærke ved evnen til håndtering af indkommende gods, lagring, plukning samt udgående gods.

Intuitiv styring

Førerkomfort og sikkerhed er også vigtige træk ved maskinerne, som endvidere ’leverer varen’ ud fra et ergonomisk synspunkt: En førerkabine med godt udsyn, multifunktions all-in-one joystick og AC-elektrisk servostyring sikrer kontinuerlig kørsel med en meget enkel og ligetil betjening.

Den leddelte bagaksel med de to bagerste gummidrev giver optimal trækkraft til udendørs brug og sikrer samtidig en smidig og præcis truckplacering. Den store manøvredygtighed har Combilift opnået via sin egenudviklet styringssoftware - Dynamic 360 grader.

Konceptet er ifølge Martin McVicar meget enkelt, intuitivt og meget nemt at betjene. Operatørerne kan med det nye koncept positionere og orientere sig uden at skulle stoppe og ændre køretilstand, et lille twist i joysticket lader maskinen krabbe sig fra A til B – med 4-hjulsstyringen.

Multidirektionel optimering af trælasthandelen

Combilift tester og afprøver altid alle nye produkter for at sikre, at alt er i orden. Efter de første Combi-MR4 enheder med kapacitet på tre ton blev færdige, udviklede man tillige en model på 4.5 ton.

Det skete på anmodning fra en af Combilifts mange forhandlere, som trak CombiLifts ingeniører med ind i dialogen hos en af deres kunder.

Pilotprojektet fandt sted hos en stor hollandsk leverandør af træprodukter og byggematerialer, som ønskede en procesoptimering af deres lagre.

Med 104 byggemarkeder i landet skal samarbejdet nu vise sit værd. Maskinerne er allerede taget i brug en del af stederne og flere er på vej.

Martin McVicar forklarer, at man hos trævareleverandøren er glad for den igangværende succesfulde implementering af de nye Combi-MR4 trucks.

- Takket være design, platformhøjde og vort nye Dynamic 360 styresystem er 4-hjulet, 4-vejs truck blevet noget, alle kan betjene med store fordele for deres logistik. Det sikrer en optimal pladsudnyttelse såvel som effektivisering af virksomhedens processer.

- Jeg er da heller ikke i tvivl om, at vor nye elektriske model vil udvide Combilifts kundebase, vi ser frem til at vise Combi-MR4 frem for vores eksisterende forhandlere og potentielle nye kunder under LogiMAT Intralogistics-messen i Stuttgart i slutningen af maj, siger Martin McVicar.

Optimal udnyttelse af lageret

Mere end 70.000 maskiner er produceret siden Combilift blev grundlagt i 1998. Det er ikke mindst erfaringen fra det brede samarbejde med kunderne, som giver truckproducentens ingeniører og udviklingsafdelinger en masse nye ideer, som siden bliver til produkter og løsninger.

- Vore kunder har behov for maskiner til deres håndtering, men det er løsningerne, som gør hele forskellen. Vort team af logistikeksperter udarbejder i tæt samarbejde med kunderne indretning af lagre, visualisering af vare flow – og sluttelig 3D-animering af det færdige projekt. Og det er netop også tilfældet med den nye Combi-MR4-truck, hvor både kunderne og CombiLift kommer ud på den helt rigtige side af et fælles projekt, siger Ulrick Staudal.

De nye maskiner kører allerede i dag i Danmark og Sverige, hvor kunder med store krav til driften har testet dem til det yderste, siger Ulrick Staudal.

6/5 2022
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen