Førerløse lastbiler rydder sne i lufthavne

Førerløse lastbiler rydder sne i lufthavne

En enkelt chauffør styrer konvoy med fire sammenkoblede lastbiler i Mercedes-Benz testprojekt

De fire 25 meterlange lastbiler med deres 8 meter brede sneplove er et imponerende syn, når de ruller ned ad landingsbanen.

Alle – på nær én – er også helt førerløse. Det kan lade sig gøre med det sammenkoblende system kaldet Remote Truck Interface, hvor én af lastbilerne leder, mens de andre følger efter. Alle fire biler er ens udstyret, og de kan alle skifte mellem at være leder eller følger.
Chaufføren vælger en bil fra en flåde med tilgængelige sættevognskombinationer og definerer den som lederbil. Derefter kan chaufføren via et kontrolpanel vælge nummer og rækkefølge på de andre biler i konvojen. Det er chaufførens ansvar at kontrollere plove og andet udstyr, mens bilerne styres af hinanden og af GPS.

Lastbilerne indgår i projektet 'Automated Airfield Ground Maintenance' (AAGM), som Daimler driver sammen med selskabet Fraport, der repræsenterer cirka 20 lufthavne verden over.

Netop lufthavne er med deres indhegnede områder, klare kørselsveje og streng kontrol af køretøjer de perfekte miljøer for selvkørende biler. Snerydning er blot ét eksempel på, hvordan teknikken kan bruges i praksis.

Uforudsete snefald er et af de største problemer for dagens lufthavne. Med førerløse lastbiler kan én person stå for en stor del af snerydningen, og det styrker beredskabet gevaldigt. Man kan nøjes med at have én medarbejder på vagt og alligevel komme i gang med snerydningen. Hurtig reaktionsevne er vigtig, når det gælder lufthavne.
Det samme princip kan også anvendes til såning, græsklipning og en række andre vedligeholdelsesarbejder i lufthavne.


Fakta:
Lastbilerne i projektet er Mercedes-Benz Arocs 2045 AS med firehjulstræk, udstyret med den nyeste generation af OM 470 LA-motoren (Euro VI) på 428 hk / 2100 Nm. Alle har desuden dobbelt GPS-tracking (DGPS) og avanceret kommunikationsteknologi (V2V-kommunikation).

-lipe

2/11 2017
  • Hyster er tilbage i Danmark

    Hyster er tilbage i Danmark

    truck ›Tektra blev i sommeren 2025 udnævnt til officiel Hyster-forhandler. Hos Hyster ser man frem til samarbejdet, der skal styrke material handling-brandet i Danmark
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk