Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne

Teknologisk Udsyn-Humanoide robotter: Når robotterne ligner mennesker, er navnet på en ny rapport, som Teknologisk Institut offentliggjorde i forbindelse med årets ROBOTBRAG 2025 i Odense i først i maj i år.

Rapporten belyser det aktuelle stadie for humanoide robotter og kortlægger potentialet for dem i dansk erhvervsliv.

- Humanoide robotter er næste store teknologiske spring, og vi kommer til at forholde os til dem. Danmark er allerede stærke på automatisering og samarbejdende robotter, men humanoide robotter kræver, at vi rykker hurtigt - med testmiljøer i virkeligheden, fokus på arbejdsmiljø og klare etiske rammer, siger adm. direktør Juan Farré, Teknologisk Institut, og fortsætter:

- Spørgsmålet er ikke, om de kommer – men hvordan vi bliver gode kolleger til humanoide robotter, så de bliver en del af den danske måde at samarbejde på - hvor mennesket forbliver i centrum.

Industri, logistik og sundhedspleje
Den nye rapport fastslår, at humanoide robotter globalt står overfor en markant udvikling, hvor markedet ventes at vokse 45-50 procent årligt.

Teknologien har potentiale til at revolutionere sektorer som industri, logistik og sundhedspleje ved at kunne udføre opgaver i menneskeskabte miljøer – fra produktionslinjer til ældrepleje. Humanoide robotter har altså særlige fordele i miljøer, hvor traditionelle robotter kommer til kort.

 

Rapporten har samlet indsigter fra over 15.000 forskningspublikationer, 6.000 patenter og interviews med danske og internationale eksperter og virksomheder. Den viser, at selvom teknologien har stort potentiale, er langt de fleste danske virksomheder afventende.

Stadig på en tidligt stadie
Teknologien er stadig på et tidligt stadie og kræver betydelige fremskridt inden for f.eks. batteriteknologi, finmotorik og styrke. De humanoide robotter har på nuværende tidspunkt også stadig for svage kroppe til at kunne gøre en forskel hos de fleste virksomheder.

Derfor er de fleste danske virksomheder ifølge rapporten stadig afventende; de ønsker at se teknologien bevist i praksis, før de selv investerer. F.eks. vurderer Grundfos i rapporten, at der kan gå op til 15 år, før teknologien er moden nok til fuld integration i produktionen hos dem.

Energinet håber på løsning af farlige og krævende opgaver
Anderledes ser danske Energinet, der ejer og udvikler el- og gasnet i Danmark, på potentialet i den nærmeste fremtid. Innovationsafdelingen hos Energinet håber på at kunne få løst farlige og krævende opgaver i energisektoren, og derfor planlægger de også at teste de humanoide robotter af i løbet af næste år.

– De her humanoide robotter kan potentielt blive en gamechanger for os. Det ville jo være fantastisk at have en eller flere humanoide robotter, der bor fast ude på vores offshore-stationer, så det kun er i yderste nødstilfælde, at vi skal have mennesker derude, fortæller robotspecialist i innovationsafdelingen hos Energinet Alexander Frederiksen.

Teknologiovervågning skal styrkes
Rapporten peger på tre centrale veje frem for Danmark.

For det første skal teknologiovervågningen styrkes, så danske virksomheder bedre kan følge udviklingen og indgå i pilotprojekter. For det andet bør Danmark positionere sig som international nøglespiller gennem samarbejde og standarder. Endelig anbefaler Teknologisk Institut i rapporten etablering af praksisnære testmiljøer, hvor robotterne kan afprøves i sektorer som sundhed og logistik.

– Ved at engagere os aktivt i udviklingen af standarder og retningslinjer kan Danmark præge fremtidens robotteknologi, selv om vi næppe bliver producenter af komplette humanoide robotter. Det afgørende er, at vi skaber konkret viden og involverer de virksomheder, der kan få størst udbytte af teknologien, siger centerchef Henrik Jacobsen, Teknologisk Institut.

-lipe

 

13/5 2025
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien