Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne

Teknologisk Udsyn-Humanoide robotter: Når robotterne ligner mennesker, er navnet på en ny rapport, som Teknologisk Institut offentliggjorde i forbindelse med årets ROBOTBRAG 2025 i Odense i først i maj i år.

Rapporten belyser det aktuelle stadie for humanoide robotter og kortlægger potentialet for dem i dansk erhvervsliv.

- Humanoide robotter er næste store teknologiske spring, og vi kommer til at forholde os til dem. Danmark er allerede stærke på automatisering og samarbejdende robotter, men humanoide robotter kræver, at vi rykker hurtigt - med testmiljøer i virkeligheden, fokus på arbejdsmiljø og klare etiske rammer, siger adm. direktør Juan Farré, Teknologisk Institut, og fortsætter:

- Spørgsmålet er ikke, om de kommer – men hvordan vi bliver gode kolleger til humanoide robotter, så de bliver en del af den danske måde at samarbejde på - hvor mennesket forbliver i centrum.

Industri, logistik og sundhedspleje
Den nye rapport fastslår, at humanoide robotter globalt står overfor en markant udvikling, hvor markedet ventes at vokse 45-50 procent årligt.

Teknologien har potentiale til at revolutionere sektorer som industri, logistik og sundhedspleje ved at kunne udføre opgaver i menneskeskabte miljøer – fra produktionslinjer til ældrepleje. Humanoide robotter har altså særlige fordele i miljøer, hvor traditionelle robotter kommer til kort.

 

Rapporten har samlet indsigter fra over 15.000 forskningspublikationer, 6.000 patenter og interviews med danske og internationale eksperter og virksomheder. Den viser, at selvom teknologien har stort potentiale, er langt de fleste danske virksomheder afventende.

Stadig på en tidligt stadie
Teknologien er stadig på et tidligt stadie og kræver betydelige fremskridt inden for f.eks. batteriteknologi, finmotorik og styrke. De humanoide robotter har på nuværende tidspunkt også stadig for svage kroppe til at kunne gøre en forskel hos de fleste virksomheder.

Derfor er de fleste danske virksomheder ifølge rapporten stadig afventende; de ønsker at se teknologien bevist i praksis, før de selv investerer. F.eks. vurderer Grundfos i rapporten, at der kan gå op til 15 år, før teknologien er moden nok til fuld integration i produktionen hos dem.

Energinet håber på løsning af farlige og krævende opgaver
Anderledes ser danske Energinet, der ejer og udvikler el- og gasnet i Danmark, på potentialet i den nærmeste fremtid. Innovationsafdelingen hos Energinet håber på at kunne få løst farlige og krævende opgaver i energisektoren, og derfor planlægger de også at teste de humanoide robotter af i løbet af næste år.

– De her humanoide robotter kan potentielt blive en gamechanger for os. Det ville jo være fantastisk at have en eller flere humanoide robotter, der bor fast ude på vores offshore-stationer, så det kun er i yderste nødstilfælde, at vi skal have mennesker derude, fortæller robotspecialist i innovationsafdelingen hos Energinet Alexander Frederiksen.

Teknologiovervågning skal styrkes
Rapporten peger på tre centrale veje frem for Danmark.

For det første skal teknologiovervågningen styrkes, så danske virksomheder bedre kan følge udviklingen og indgå i pilotprojekter. For det andet bør Danmark positionere sig som international nøglespiller gennem samarbejde og standarder. Endelig anbefaler Teknologisk Institut i rapporten etablering af praksisnære testmiljøer, hvor robotterne kan afprøves i sektorer som sundhed og logistik.

– Ved at engagere os aktivt i udviklingen af standarder og retningslinjer kan Danmark præge fremtidens robotteknologi, selv om vi næppe bliver producenter af komplette humanoide robotter. Det afgørende er, at vi skaber konkret viden og involverer de virksomheder, der kan få størst udbytte af teknologien, siger centerchef Henrik Jacobsen, Teknologisk Institut.

-lipe

 

13/5 2025
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft