GXO booster effektiviteten i distributionscenter med ny AI-løsning fra Körber
Körbers Operator Eye hjælper den globale udbyder af kontraktlogistik med at reducere plukkefejl med op til 75%
Körber har, i et udviklingssamarbejde med GXO Logistics, der er udbyder af kontraktlogistik, skabt AI-løsningen, Operator Eye.
Løsningen sporer fejl, som gentager sig i plukkeprocessen, den minimerer automatisk nedetid og reducerer menneskelig indgriben.
GXO kontaktede Körber i 2021 med henblik på at få en kamerabaseret overvågningsløsning til Körbers K.Handle Layer Picker. Målet var at hjælpe personalet med at løse de fejl, som var forårsaget af slip-sheets og plastfolie.
På baggrund af feedback fra GXOs personale, udviklede og testede Körber en innovativ digital tillægsløsning til deres Layer Picker.
Det resulterede i den AI-baserede ’Operator Eye’, der benytter et kamerasystem til kontinuerligt at opfange fejl under plukkeprocessen og skabe algoritmer, som lærer operatørens handlinger.
Den anvender så disse læringer til at opdage problemer, tilpasse driften og træffe beslutninger om, hvornår den skal stoppe eller fortsætte – ligesom en autonom bil.
- Samarbejdet med GXO har gjort dette projekt muligt, siger Hans-Henrik Jensen, leder af Körber Layer Picker kompetencecenter og CEO Körber Supply Chain DK.
GXO har løbende forbedringer og digital innovation øverst på deres strategiske dagsorden, hvilket har muliggjort hurtig udvikling og skabt værdi for begge parter.
En af de store fordele ved AI-løsningen er, at den øger effektiviteten af maskineriet, uden at operatøren skal ændre adfærd.
Når Operator Eye har lært nok af operatøren, nulstiller den automatisk maskinen, hvilket forbedrer tilgængeligheden og ydeevnen.
Selvom Operator Eye er udviklet til Körbers Layer Picker, kan den også indbygges i andre typer af maskiner, som operatører skal nulstille efter en visuel kontrol – for eksempel pallekraner, hvor løs plastfolie ofte forårsager stop.
- Vi var meget glade for at samarbejde med Körber under udviklingen af Operator Eye. Det er et godt eksempel på vores engagement omkring brugen af innovativ teknologi, som gør vores distributionscentre mere sikre, effektive og produktive.
- Sammen med vores andre teknologier er det med til at gøre arbejdet for vores kolleger mere tilfredsstillende, da det giver mulighed for at tilføre større værdi til deres roller gennem aktiviteter som fx identificering af kompatibilitetsproblemer og fejlfinding af udstyr, fortæller Gavin Williams, administrerende direktør for GXO, Storbritannien og Irland.
GXO benytter også Operator Eyes dataindsamling til at granske og forbedre driften og services for sine kunder. For eksempel til at identificere problematisk emballagedesign – en hjælp til leverandørerne, så de kan optimere indpakningen til hurtig og problemløs håndtering.
-hawin