Heavy handling-løsning til transport af grabberne hos HOFOR En Terberg RT223 med svanehals trækker en Seacom roll trailer, der er påmonteret en specialudviklet transportplatform. Grabben placeres oven på platformen og fastgøres med stropper og kæder.

Heavy handling-løsning til transport af grabberne hos HOFOR

N.C. Nielsen har bidraget til den grønne omstilling på HOFOR Amagerværket. Der er projekteret, udviklet og leveret en samlet Heavy handling-løsning til at håndtere seks store grabber, der sidder på to gigantiske pelikan-kraner på havnefronten. Grabberne bliver brugt til at tømme tonsvis af træflis fra de mange bulkskibe, der lægger til kaj ved Amagerværket

På havnefronten opererer to hydrauliske pelikan-kraner, der har travlt med at losse flis fra skibene. Årligt anløber omkring 350 skibe med deres last af certificeret træflis, der stammer fra Danmark og resten af verden.

Træflisen løftes over på transportbånd, og den kører til lukkede lagerhaller for tjek af urenheder, inden den lander i en 70 meter høje kedelbygning, hvor forbrændingen foregår.

Intakt forsyningskæde

Havnekraner og grabber er et vitalt led i forsyningskæden. For hver af kranerne skiftes mellem en grab på 15 kubikmeter, en grab på 21 kubikmeter og en clamp-shield grab, der bruges til at fjerne de sidste rester af træflis i skibets bund.

Havnekranerne manøvrerer hurtigt, effektivt og med stor præcision og afkobler grabberne automatisk, så de står tilbage på havnearealet.

Gigantiske pelikan-kraner på Amagerværket losser certificeret træflis fra skibe over på store transportbånd. Den største grab kan have 21 kubikmeter i en ”mundfuld”.

Den intense udviklingsproces udmøntede sig i en specialudviklet Heavy handling-løsning i samarbejde mellem HOFOR og N.C. Nielsen.

Efter møder, besøg af projektgruppe hos N.C. Nielsen og detaljerede tekniske beregninger blev koden knækket: En Terberg RT223 med svanehals, fire Seacom roll trailere og to specialdesignede transportplatforme skulle klare den daglige håndtering af de tonstunge grabber.

- Vi har været vidt omkring for at løse denne særlige problemstilling. Vi nåede frem til, at vi måtte konstruere transportplatformene ud fra formatet, funktionen og vægten af de store grabber, både når de er udfoldede og samlede. Det blev til to stærke transportplatforme, der sammen med roll trailere, svanehals og terminaltraktor udgør en komplet Heavy handling-løsning, fortæller Key account manager Søren Kristensen fra N.C. Nielsen.

Heavy handling i hovedstaden

Platformenes solide stålkonstruktioner måtte bygges i fire dele af hensyn til vejtransporten til værket, hvor de blev boltet sammen på pladsen. Samtidig har N.C. Nielsen i samarbejde med HOFOR også konstrueret en ”urtepotte” til transport af polypgrabberne i lukket tilstand, hvis de skulle gå i stykker – fra havnekajen til det nyopførte grabværksted.

Grabberne skal flyttes med jævne mellemrum, når en kran har brug for en anden grab eller grabben skal transporteres hen til det nærliggende serviceværksted. Grabben måler over seks meter i diameter.

Løsningen til intern transport er også båret af sund fornuft, en gennemprøvet teknologi og et solidt transportudstyr, som tåler det hårde slid på havnen.

Den firhjulstrukne Terberg RT223 terminaltraktor har en skammelkapacitet på 35.000 kilo, så der er kraftoverskud til at manøvrere med transportplatforme og trailere, når grabberne skal bugseres sikkert, effektivt og hurtigt til rette sted på pladsen.

Sektionsleder Rene Christiansen fra HOFOR glæder sig over Heavy handling-løsningen fra N.C. Nielsen og fremhæver den fleksible, hurtige og sikre transport af de tonstunge grabber.

For HOFOR Amagerværket har det været altafgørende med en enkel transportløsning, der passer ind i forsyningsselskabets grønne filosofi:

- Vi er i gang med en kæmpe transformationsproces, hvor der er fokus på grøn omstilling. For os er det en stor forandring at gå fra et kulfyret anlæg til et biomasseanlæg, der kan forsyne flere hundrede tusinde forbrugere med grøn energi.

- Vi er glade for N.C. Nielsen-løsningen, der passer perfekt til vores grønne profil og behov for en enkel, sikker og effektiv transport af kranernes grabber, udtaler sektionsleder Rene Christiansen fra HOFOR Amagerværket.

-hawin

18/2 2021
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland