NC Nielsen
Heavy handling-løsning til transport af grabberne hos HOFOR En Terberg RT223 med svanehals trækker en Seacom roll trailer, der er påmonteret en specialudviklet transportplatform. Grabben placeres oven på platformen og fastgøres med stropper og kæder.

Heavy handling-løsning til transport af grabberne hos HOFOR

N.C. Nielsen har bidraget til den grønne omstilling på HOFOR Amagerværket. Der er projekteret, udviklet og leveret en samlet Heavy handling-løsning til at håndtere seks store grabber, der sidder på to gigantiske pelikan-kraner på havnefronten. Grabberne bliver brugt til at tømme tonsvis af træflis fra de mange bulkskibe, der lægger til kaj ved Amagerværket

På havnefronten opererer to hydrauliske pelikan-kraner, der har travlt med at losse flis fra skibene. Årligt anløber omkring 350 skibe med deres last af certificeret træflis, der stammer fra Danmark og resten af verden.

Træflisen løftes over på transportbånd, og den kører til lukkede lagerhaller for tjek af urenheder, inden den lander i en 70 meter høje kedelbygning, hvor forbrændingen foregår.

Intakt forsyningskæde

Havnekraner og grabber er et vitalt led i forsyningskæden. For hver af kranerne skiftes mellem en grab på 15 kubikmeter, en grab på 21 kubikmeter og en clamp-shield grab, der bruges til at fjerne de sidste rester af træflis i skibets bund.

Havnekranerne manøvrerer hurtigt, effektivt og med stor præcision og afkobler grabberne automatisk, så de står tilbage på havnearealet.

Gigantiske pelikan-kraner på Amagerværket losser certificeret træflis fra skibe over på store transportbånd. Den største grab kan have 21 kubikmeter i en ”mundfuld”.

Den intense udviklingsproces udmøntede sig i en specialudviklet Heavy handling-løsning i samarbejde mellem HOFOR og N.C. Nielsen.

Efter møder, besøg af projektgruppe hos N.C. Nielsen og detaljerede tekniske beregninger blev koden knækket: En Terberg RT223 med svanehals, fire Seacom roll trailere og to specialdesignede transportplatforme skulle klare den daglige håndtering af de tonstunge grabber.

- Vi har været vidt omkring for at løse denne særlige problemstilling. Vi nåede frem til, at vi måtte konstruere transportplatformene ud fra formatet, funktionen og vægten af de store grabber, både når de er udfoldede og samlede. Det blev til to stærke transportplatforme, der sammen med roll trailere, svanehals og terminaltraktor udgør en komplet Heavy handling-løsning, fortæller Key account manager Søren Kristensen fra N.C. Nielsen.

Heavy handling i hovedstaden

Platformenes solide stålkonstruktioner måtte bygges i fire dele af hensyn til vejtransporten til værket, hvor de blev boltet sammen på pladsen. Samtidig har N.C. Nielsen i samarbejde med HOFOR også konstrueret en ”urtepotte” til transport af polypgrabberne i lukket tilstand, hvis de skulle gå i stykker – fra havnekajen til det nyopførte grabværksted.

Grabberne skal flyttes med jævne mellemrum, når en kran har brug for en anden grab eller grabben skal transporteres hen til det nærliggende serviceværksted. Grabben måler over seks meter i diameter.

Løsningen til intern transport er også båret af sund fornuft, en gennemprøvet teknologi og et solidt transportudstyr, som tåler det hårde slid på havnen.

Den firhjulstrukne Terberg RT223 terminaltraktor har en skammelkapacitet på 35.000 kilo, så der er kraftoverskud til at manøvrere med transportplatforme og trailere, når grabberne skal bugseres sikkert, effektivt og hurtigt til rette sted på pladsen.

Sektionsleder Rene Christiansen fra HOFOR glæder sig over Heavy handling-løsningen fra N.C. Nielsen og fremhæver den fleksible, hurtige og sikre transport af de tonstunge grabber.

For HOFOR Amagerværket har det været altafgørende med en enkel transportløsning, der passer ind i forsyningsselskabets grønne filosofi:

- Vi er i gang med en kæmpe transformationsproces, hvor der er fokus på grøn omstilling. For os er det en stor forandring at gå fra et kulfyret anlæg til et biomasseanlæg, der kan forsyne flere hundrede tusinde forbrugere med grøn energi.

- Vi er glade for N.C. Nielsen-løsningen, der passer perfekt til vores grønne profil og behov for en enkel, sikker og effektiv transport af kranernes grabber, udtaler sektionsleder Rene Christiansen fra HOFOR Amagerværket.

-hawin

18/2 2021
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde