Heavy handling-løsning til transport af grabberne hos HOFOR En Terberg RT223 med svanehals trækker en Seacom roll trailer, der er påmonteret en specialudviklet transportplatform. Grabben placeres oven på platformen og fastgøres med stropper og kæder.

Heavy handling-løsning til transport af grabberne hos HOFOR

N.C. Nielsen har bidraget til den grønne omstilling på HOFOR Amagerværket. Der er projekteret, udviklet og leveret en samlet Heavy handling-løsning til at håndtere seks store grabber, der sidder på to gigantiske pelikan-kraner på havnefronten. Grabberne bliver brugt til at tømme tonsvis af træflis fra de mange bulkskibe, der lægger til kaj ved Amagerværket

På havnefronten opererer to hydrauliske pelikan-kraner, der har travlt med at losse flis fra skibene. Årligt anløber omkring 350 skibe med deres last af certificeret træflis, der stammer fra Danmark og resten af verden.

Træflisen løftes over på transportbånd, og den kører til lukkede lagerhaller for tjek af urenheder, inden den lander i en 70 meter høje kedelbygning, hvor forbrændingen foregår.

Intakt forsyningskæde

Havnekraner og grabber er et vitalt led i forsyningskæden. For hver af kranerne skiftes mellem en grab på 15 kubikmeter, en grab på 21 kubikmeter og en clamp-shield grab, der bruges til at fjerne de sidste rester af træflis i skibets bund.

Havnekranerne manøvrerer hurtigt, effektivt og med stor præcision og afkobler grabberne automatisk, så de står tilbage på havnearealet.

Gigantiske pelikan-kraner på Amagerværket losser certificeret træflis fra skibe over på store transportbånd. Den største grab kan have 21 kubikmeter i en ”mundfuld”.

Den intense udviklingsproces udmøntede sig i en specialudviklet Heavy handling-løsning i samarbejde mellem HOFOR og N.C. Nielsen.

Efter møder, besøg af projektgruppe hos N.C. Nielsen og detaljerede tekniske beregninger blev koden knækket: En Terberg RT223 med svanehals, fire Seacom roll trailere og to specialdesignede transportplatforme skulle klare den daglige håndtering af de tonstunge grabber.

- Vi har været vidt omkring for at løse denne særlige problemstilling. Vi nåede frem til, at vi måtte konstruere transportplatformene ud fra formatet, funktionen og vægten af de store grabber, både når de er udfoldede og samlede. Det blev til to stærke transportplatforme, der sammen med roll trailere, svanehals og terminaltraktor udgør en komplet Heavy handling-løsning, fortæller Key account manager Søren Kristensen fra N.C. Nielsen.

Heavy handling i hovedstaden

Platformenes solide stålkonstruktioner måtte bygges i fire dele af hensyn til vejtransporten til værket, hvor de blev boltet sammen på pladsen. Samtidig har N.C. Nielsen i samarbejde med HOFOR også konstrueret en ”urtepotte” til transport af polypgrabberne i lukket tilstand, hvis de skulle gå i stykker – fra havnekajen til det nyopførte grabværksted.

Grabberne skal flyttes med jævne mellemrum, når en kran har brug for en anden grab eller grabben skal transporteres hen til det nærliggende serviceværksted. Grabben måler over seks meter i diameter.

Løsningen til intern transport er også båret af sund fornuft, en gennemprøvet teknologi og et solidt transportudstyr, som tåler det hårde slid på havnen.

Den firhjulstrukne Terberg RT223 terminaltraktor har en skammelkapacitet på 35.000 kilo, så der er kraftoverskud til at manøvrere med transportplatforme og trailere, når grabberne skal bugseres sikkert, effektivt og hurtigt til rette sted på pladsen.

Sektionsleder Rene Christiansen fra HOFOR glæder sig over Heavy handling-løsningen fra N.C. Nielsen og fremhæver den fleksible, hurtige og sikre transport af de tonstunge grabber.

For HOFOR Amagerværket har det været altafgørende med en enkel transportløsning, der passer ind i forsyningsselskabets grønne filosofi:

- Vi er i gang med en kæmpe transformationsproces, hvor der er fokus på grøn omstilling. For os er det en stor forandring at gå fra et kulfyret anlæg til et biomasseanlæg, der kan forsyne flere hundrede tusinde forbrugere med grøn energi.

- Vi er glade for N.C. Nielsen-løsningen, der passer perfekt til vores grønne profil og behov for en enkel, sikker og effektiv transport af kranernes grabber, udtaler sektionsleder Rene Christiansen fra HOFOR Amagerværket.

-hawin

18/2 2021
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft