NC Nielsen
Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus

Er det helt ligetil at tjekke slid på gaflerne? Hvordan finder man ud af, om hydrauliske slanger står til udskiftning?

Hvad siger eksempelvis reglerne om slitage, der med tiden udvider løftekæderne på gaffeltrucken?

Og hvordan efterprøver og beregner man, om kæderne er blevet længere?

Det er bare nogle af de spørgsmål, gaffeltruckmekanikerne skal have styr på, når de foretager det lovpligtige årlige hovedeftersyn af gaffeltrucks og andet materiel ude hos kunderne.  

Netop hovedeftersynet udgør et kerneområde for brancheforeningen, GAFSAM, der er sammenslutningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører.

Kursusdeltagerne tjekker og beregner slid på løftekæderne for at kunne vurdere, om kæderne skal skiftes eller kan klare endnu 12 måneder.

Formanden for foreningen, Søren Bro, der er indehaver af LB Truck Service, går faktisk så langt som til at sige, at hovedeftersynet er selve GAFSAMSs DNA.

- Eftersynet, de justeringer og reparationer, der kan være en konsekvens af det, og den endelige godkendelse og mærkning af kundernes udstyr er det, som garanterer, at materiellet er sikkert at bruge i de næste 12 måneder.

- Derfor er det vigtigt, at kvaliteten i de eftersyn, vore medlemmer foretager, er tårnhøj. Kun på den måde har vi kundernes fulde tillid, siger Søren Bro.

Klædt på til opgaverne
Det er Arbejdstilsynet, som fastsætter de regler og bestemmelser, som udstyret skal overholde for at blive godkendt.

Det sker blandt andet ud fra de forskrifter, gaffeltruck- og maskinproducenterne anviser for vedligeholdelse og fuld funktionalitet og efterfølgende sikker brug af materiellet.

For at sikre kvaliteten af hovedeftersyn udført af GAFSAMs medlemmer har brancheforeningen sammen med uddannelsesstedet, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, HEG i Aars udviklet et tredages hovedeftersynskursus.

De tre dage på kursus hos Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, HEG, i Aars styrker deltagerne til både det årlige hovedeftersyn at truck og til de daglige opgaver med service og vedligeholdelse af kundernes maskiner.

Det ruster deltagerne til at foretage eftersynet og skærper deres indsigt i regler, standarder og styrker deres teoretiske og praktiske tilgang til efterprøvningen af materiellet.

Dygtige montører styrker GAFSAM og hele branchen
Faglæger på HEG, Bo Skov Hansen, har været med til at udvikle kurset. Han bifalder brancheforeningens bestræbelser på at styrke de kompetencer, der skal i spil i forbindelse med hovedeftersynet.   

- Montører, der arbejder hos GAFSAMs medlemsvirksomheder, er ikke nødvendigvis uddannet som gaffeltruckmekanikere. Nogle er lastvognsmekanikere eller maskinmestre.

- Andre igen er smede eller noget helt fjerde. Det er heller ikke alle GAFSAMs medlemsvirksomheder, der er dedikerede gaffeltruckfirmaer.

- De tilbyder måske eftersyn af både gaffeltruck og mange andre slags maskiner.

- Men selvom montørerne fra medlemsvirksomhederne er utroligt dygtige uanset deres baggrund, kan GAFSAMs krav om et bestået hovedeftersynskursus kun styrke GAFSAM og branchen som helhed, forklarer Bo Skov Hansen.

Hovedeftersynsmappen – en tro følgesvend
På kurset får deltagerne en indføring i de mange regelsæt og får vejledning til de tjeklister, som er nyttige, når de er i gang med eftersynet ude hos kunderne.

Kurset bliver afsluttet med en prøve. Består deltagerne den, opnår de en certificering, der er adgangsbilletten til, at de kan foretage det årlige hovedeftersyn for GAFSAMs medlemmer.  

- Deltagerne får på kurset grundlæggende styr på, hvad de skal gennemgå og tjekke i forbindelse med hovedeftersynet.

- De lærer, hvordan de efterprøver, om de enkelte komponenter og deres samspil med andre dele og helheder lever op til reglerne og standarderne på områderne for de enkelte maskintyper, forklarer Bo Skov Hansen.

Faglæreren har endvidere hjulpet GAFSAM med at lave en ‘Hovedeftersynsmappe’, der hjælper montørerne på vej med overblikket over stoffet.

Gaffelslid bliver målt og beregnet i forhold til tolerancerne.

Den er struktureret, så brugerne hurtigt får indsigt i de regler og standarder, der gælder for de forskellige maskintyper og produkter.

Montørerne bruger den i det daglige arbejde, men den kommer virkelig til sin ret ved det årlige hovedeftersyn.

- Man kan nemt slå op og se, hvordan man beregner, om tolerancerne for eksempelvis slid af hydraulikslanger er overholdt.

- Eller man kan se, om det er efterprøvning og beregninger ud fra standarder eller leverandørernes egne anvisninger, som gælder ved tjek og eventuel udskiftning af forskellige maskindele, siger Bo Skov Hansen.

Løbende opdatering af ændringer
Regler og standarder for vedligeholdelse af gaffeltruck og maskindelene bliver dog løbende opdateret.

Hovedeftersynsmappen bliver anvendt under kurset, lilgesom den kommer i anvendelse under det lovpligtige årlige hovedeftersyn.

Både af maskinleverandørerne og af Arbejdstilsynet. Det er ændringer, som GAFSAM følger til dørs.

- Regelændringer, opdateringer og nye standarder bliver af Arbejdstilsynet som regel samlet sammen og implementeret ca. hvert femte eller sjette år.

- I den forbindelse opdaterer GAFSAM og HEG ved Bo Skov Hansens mellemkomst hovedeftersynsmappen. Og ligeledes opdaterer han kurset til nye medarbejdere blandt GAFSAM-medlemmerne, forklarer Søren Bro, og bliver suppleret af Bo Skov Hansen:

- Måske er der ændringer i sikkerhedsmarginerne i forhold til beregning af tilladt slid på løftekæderne. Det kan også være nye regler for, hvornår og af hvem reparationer af gafler er tilladt.

- De nye ændringer bliver gennemgået på kurset. Vi beregner eksempler på tavlen og følger op med løsning af konkrete opgaver ude i maskinhallen. Dermed kommer både teorien og den praktiske indsats på plads på en lang række områder.

- Og samtidig styrker det montørerne i brugen af mappen. Det løfter montørernes kompetencer og gør dem skarpe til det årlige hovedeftersyn, siger han.

Service, reparationer og hovedeftersyn
De montører, som allerede er certificeret for år tilbage, får også en opdateret hovedeftersynsmappe. Også de skal efterfølgende tage et kursus.

Faglærer på HEG, Bo Skov Hansen, har styr på regler og standarder og opdateringen af dem, når det gælder gaffeltruck til varehåndtering på bl.a. lagre og i logistikcentre.

Her er der dog tale om et onlinekursus, som hovedsageligt fokuserer på de konkrete ændringer og opdateringer af stoffet. Også dette kursus bliver afsluttet med en prøve, som deltagerne skal bestå.

- Vi lægger stor vægt på, at montørerne i branchen og blandt GAFSAMs medlemmer har de rette kompetencer. De laver jo en del service og reparationer til dagligt på kundernes materiel.

- Hovedeftersynet og godkendelsen af maskinerne er garantien for, at de er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Måske er konsekvensen af hovedeftersynet, at trucken skal gennemgå nogle få reparationer.

- En endelig godkendelse bliver så udskudt til reparationen er foretaget. Hovedsagen er, at kurset og mappen garanterer, at materiellet får lavet et professionelt eftersyn at montører, som har styr på tingene, siger Søren Bro.

 

 

11/11 2024
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år
  • Andrea Stach er ny salgsdirektør hos Baoli Emea

    Andrea Stach er ny salgsdirektør hos Baoli Emea

    truck ›Leverandøren af gaffeltruck og lagerhåndterings maskinel, Baoli EMEA, har netop udnævnt af Andrea Stach som ny salgsdirektør