Hurtigere flytning mellem robotter og transportbånd

Hurtigere flytning mellem robotter og transportbånd

ROEQs lancerer GuardCom-system Hårdfør sensorteknologi til lynhurtig kommunikation mellem ROEQs topmoduler og transportbåndet. Den nye løsning erstatter udviklingstunge, wifi-afhængige tredjeparts setups, som ofte resulterer i forsinkelser og fejl

Ustabilt wifi er et kendt problem i virksomhederne idag. Når forskellige devices i en logistikapplikation kommunikerer via komplicerede setups, hvor data udveksles mellem mobile robotter, tredjeparts modtagestationer og transportbånd, kan der ske kostbare fejl, hvis wifi-netværket går ned.

ROEQ har selv oplevet problemerne. Derfor lancerer man nu GuardCom, en trådløs kommunikationsløsning, der lader robotter fra Mobile Industrial Robots (MiR) monteret med ROEQs topmoduler kommunikere direkte med transportbåndene, inden transport af emner går i gang. Løsningen består af to dele: GuardCom er installeret på den stationære transportbåndsstation, mens GuardCom Connect sidder på den autonome mobile robot.

Flere forskellige GuardCom Connects kan samarbejde med den samme GuardCom og omvendt. GuardCom er kompatibel med alle stationære transportbåndløsninger og erstatter trådløse tredjeparts devices.

- Med GuardCom kan vi levere en sikker, pålidelig og omkostningseffektiv løsning, der reducerer ventetid, fejl og øger sikkerheden i forbindelse med intern transport, siger Michael Ejstrup Hansen, CEO hos ROEQ, og fortsætter:

-GuardCom fuldender forsyningskæden ved at sikre en effektiv og gnidningsløs automatiseret logistik, som er hurtigere og lettere at integrere, med deraf følgende lavere installationsomkostninger.

Stopanordning og alarm, der kalder på operatør
Når den mobile robot når frem til transportbåndet, får GuardCom besked om, at robotten står klar til at modtage eller aflevere gods. Informationen sendes herefter retur til robotten, så den også ved, at transportbåndet er parat. Når overflytningen er færdig, modtager begge enheder signal om, at nu er det sikkert for robotten at køre videre.

GuardCom integreres i det stationære system via ganske få kabler. Kommunikationen mellem GuardCom og den mobile robot er fuldstændig trådløs og kører via gennemprøvet, hårdfør sensorteknologi. GuardCom omfatter tillige en stopanordning på transportbåndsstationen, der automatisk føres op og sikrer at emner ikke kan passere, hvis den mobile robot ikke er klar til at modtage dem. Og en alarm fortæller, at operatøren bør gå hen til stedet og afhjælpe situationen - eller den giver robotten besked på at trille lidt tilbage.

ROEQs amerikanske distributør, Hartfiel Automation, ser GuardCom-systemet som en ny måde at bruge robotter på:

-Tidligere var det nødvendigt med væsentlige mekaniske tilpasninger og tredjeparts hardware for at kunne styre logikken bag dét at flytte varer fra en stationær transportbåndsstation over på en mobil robot. Det gjorde tingene en hel del dyrere og projektgennemførslen længere, siger Scott Albrech, VP of Advanced Control Technologies hos Hartfiel Automation. Han uddyber:

-I ROEQ GuardCom-systemet er disse udfordringer minimeret eller elimineret. Resultatet er færre risici, færre omkostninger og hurtigere implementering hos brugerne.

Topmoduler justerer selv arbejdshøjden
ROEQ lancerer nu også de nye TR500 Auto og TR1000 Auto topmoduler med løftemekanismer, der selv kan indstille deres arbejdshøjde. Med dem kan MiRs største robotter - MiR500 og MiR1000, som håndterer 500, respektive 1.000 kilo - helt automatisk hente og aflevere varer i højder fra 55 op til 80 cm over gulvet.

-Meget ofte kræver det eksisterende udstyr i virksomhederne, at varer hentes i én højde over gulvet, mens det afleveres i en anden. Det kan løftemekanismen på vores nye topmoduler nu klare - selv for meget tunge varers vedkommende, siger Michael Ejstrup Hansen

ROEQ har også udvidet sin produktvifte med topmodulerne TR125 Manual 250 og TR125 Auto 250. Begge er kompatible med MiRs seneste robot, MiR250.

Hos MiR ser produktchef Frederik Spangtoft Poulsen frem til, at de nye ROEQ-produkter bliver sat i drift på MiR-robotter:

-Vi byder de nye produkter velkommen i MiRGo-familien, der allerede tæller adskillige løsninger fra ROEQ.

-lipe

30/9 2020
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte