NC Nielsen
Hurtigere flytning mellem robotter og transportbånd

Hurtigere flytning mellem robotter og transportbånd

ROEQs lancerer GuardCom-system Hårdfør sensorteknologi til lynhurtig kommunikation mellem ROEQs topmoduler og transportbåndet. Den nye løsning erstatter udviklingstunge, wifi-afhængige tredjeparts setups, som ofte resulterer i forsinkelser og fejl

Ustabilt wifi er et kendt problem i virksomhederne idag. Når forskellige devices i en logistikapplikation kommunikerer via komplicerede setups, hvor data udveksles mellem mobile robotter, tredjeparts modtagestationer og transportbånd, kan der ske kostbare fejl, hvis wifi-netværket går ned.

ROEQ har selv oplevet problemerne. Derfor lancerer man nu GuardCom, en trådløs kommunikationsløsning, der lader robotter fra Mobile Industrial Robots (MiR) monteret med ROEQs topmoduler kommunikere direkte med transportbåndene, inden transport af emner går i gang. Løsningen består af to dele: GuardCom er installeret på den stationære transportbåndsstation, mens GuardCom Connect sidder på den autonome mobile robot.

Flere forskellige GuardCom Connects kan samarbejde med den samme GuardCom og omvendt. GuardCom er kompatibel med alle stationære transportbåndløsninger og erstatter trådløse tredjeparts devices.

- Med GuardCom kan vi levere en sikker, pålidelig og omkostningseffektiv løsning, der reducerer ventetid, fejl og øger sikkerheden i forbindelse med intern transport, siger Michael Ejstrup Hansen, CEO hos ROEQ, og fortsætter:

-GuardCom fuldender forsyningskæden ved at sikre en effektiv og gnidningsløs automatiseret logistik, som er hurtigere og lettere at integrere, med deraf følgende lavere installationsomkostninger.

Stopanordning og alarm, der kalder på operatør
Når den mobile robot når frem til transportbåndet, får GuardCom besked om, at robotten står klar til at modtage eller aflevere gods. Informationen sendes herefter retur til robotten, så den også ved, at transportbåndet er parat. Når overflytningen er færdig, modtager begge enheder signal om, at nu er det sikkert for robotten at køre videre.

GuardCom integreres i det stationære system via ganske få kabler. Kommunikationen mellem GuardCom og den mobile robot er fuldstændig trådløs og kører via gennemprøvet, hårdfør sensorteknologi. GuardCom omfatter tillige en stopanordning på transportbåndsstationen, der automatisk føres op og sikrer at emner ikke kan passere, hvis den mobile robot ikke er klar til at modtage dem. Og en alarm fortæller, at operatøren bør gå hen til stedet og afhjælpe situationen - eller den giver robotten besked på at trille lidt tilbage.

ROEQs amerikanske distributør, Hartfiel Automation, ser GuardCom-systemet som en ny måde at bruge robotter på:

-Tidligere var det nødvendigt med væsentlige mekaniske tilpasninger og tredjeparts hardware for at kunne styre logikken bag dét at flytte varer fra en stationær transportbåndsstation over på en mobil robot. Det gjorde tingene en hel del dyrere og projektgennemførslen længere, siger Scott Albrech, VP of Advanced Control Technologies hos Hartfiel Automation. Han uddyber:

-I ROEQ GuardCom-systemet er disse udfordringer minimeret eller elimineret. Resultatet er færre risici, færre omkostninger og hurtigere implementering hos brugerne.

Topmoduler justerer selv arbejdshøjden
ROEQ lancerer nu også de nye TR500 Auto og TR1000 Auto topmoduler med løftemekanismer, der selv kan indstille deres arbejdshøjde. Med dem kan MiRs største robotter - MiR500 og MiR1000, som håndterer 500, respektive 1.000 kilo - helt automatisk hente og aflevere varer i højder fra 55 op til 80 cm over gulvet.

-Meget ofte kræver det eksisterende udstyr i virksomhederne, at varer hentes i én højde over gulvet, mens det afleveres i en anden. Det kan løftemekanismen på vores nye topmoduler nu klare - selv for meget tunge varers vedkommende, siger Michael Ejstrup Hansen

ROEQ har også udvidet sin produktvifte med topmodulerne TR125 Manual 250 og TR125 Auto 250. Begge er kompatible med MiRs seneste robot, MiR250.

Hos MiR ser produktchef Frederik Spangtoft Poulsen frem til, at de nye ROEQ-produkter bliver sat i drift på MiR-robotter:

-Vi byder de nye produkter velkommen i MiRGo-familien, der allerede tæller adskillige løsninger fra ROEQ.

-lipe

30/9 2020
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling