Hyster leverer hydrogendrevet ReachStacker
Hyster Europe har udviklet og leveret en emissionsfri hydrogendrevet brændselscelletruck til havnen i Valencia. Det er en maskine, som også er på vej ind i havneoperationerne i Hamburg, og snart kommer turen til resten af Europa. I Danmark er der også interesse for maskinen, lyder meldingen fra Hyster-Yale Groups regionschef for Norden, Benno Bonde
Af Hans Windeløv
Containerhåndtering er en vigtig del af logistikoperationerne på havnene rundt om i verden. Hyster er kendt for at levere materiel, som kan håndtere og stable containere.
Tidligere håndterede dieseldrevne ReachStackers containerne, men da havne, terminaler og transportcentre satser på at blive mere miljøvenlige, har Hyster arbejdet på udviklingen af maskiner med brændselsceller.
Elektriske emissionsfri ReachStackers har producenten også i sortimentet. Imidlertid er det svært at forsyne maskinerne med en batterikapacitet, som kan levere tilstrækkelig strøm til at holde en stor elektrisk containertruck i gang i et helt skift. Ifølge Hyster-Yale Group kræver det enten meget store batterier, eller opladning flere gang i løbet af skiftet.
Det tager tid, kræver detaljeret planlægning, holder ReachStackeren ud af drift og reducerer dermed produktiviteten. Samtidig risikerer man at den nødvendige opladningsmængde kræver mere strøm, end elnettet kan levere.
En ren energibærer
Det er blandt andet disse årsager, som har ført til, at Hyster Europe har arbejdet på udviklingen af flere alternative energiløsninger, der vil gøre store containertruck med ’Zero emission’ og stor ydeevne til en realitet.
Det er udviklingen af den emissionsfri elektriske Hyster ReachStacker med en brændselscelle, der bruger brint som brændstof, et godt eksempel på.
Brændselscellen omdanner brint (H2) til elektricitet, og det forlænger ReachStackerens oppetid. Den nyeste løsning af ReachStackeren har en tankvolumen, som er acceptabelt i forhold til kørselsrækkevidde og driftstimer i havneoperationerne.
Den første brændselscelle Hyster Reachstacker har udviklet til det europæiske marked er leveret til havnen i Valencia som en del af det europæiske Horizon 2020-program og H2Ports-projekt, der er finansieret af FCH-JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) og støttet af Valenciaport Foundation.
Hyster gør klar til resten af Europa
Havneprojektet har givet mulighed for at udvikle og teste containerhåndteringstruck i ’real-life’-operationer på MSC Terminal Valencia (MSCTV).
Det giver værdifuld information om, hvordan teknologien kan anvendes til at hjælpe havne- og terminalindustrien med at udvikle sig til en ’low carbon’ og ’zero-emission’ sektor.
I Danmark ser regionschef for Hyster-Yale Group i Norden, Benno Bonde, frem til at teknologien og de nye brændselscelle- og hydrogendrevne terminaltruck bliver udbredt i Europa og dermed også i Danmark og resten af Norden.
- Hyster er nået langt med udviklingen af den effektive brændselscelleteknologi. Faktisk er Hyster ’firstmover’ på området. Vi leverede verdens første hydrogendrevne containertruck til Fenix Marine Service på havnen i Los Angeles i USA i efteråret 2022, og er ud over Valencia også så småt på vej til at levere maskiner til havnen i Hamburg. Begge steder kører maskinerne i pilotprojekter, siger Benno Bonde og fortsætter:
- En stor del af succeserne i de projekter, vi har sat i gang, er, at Hyster-Yale Group har sit eget fuel-cell firma, som både producerer og leverer hydrogen. Vi arbejder på at sikre infrastrukturen for energileveringen, de steder vi kører pilotprojekter. Og det er en forsyning, vi på længere sigt vil gøre tilgængelig for langt flere operatører. Dermed er der styr på den samlede pakke, og vi forudser, at det vil gøre teknologien og de nye brændselscelledrevne containertruck attraktive for en lang række kunder i hele Europa.