NC Nielsen
NC Nielsen
Hyster leverer hydrogendrevet ReachStacker

Hyster leverer hydrogendrevet ReachStacker

Hyster Europe har udviklet og leveret en emissionsfri hydrogendrevet brændselscelletruck til havnen i Valencia. Det er en maskine, som også er på vej ind i havneoperationerne i Hamburg, og snart kommer turen til resten af Europa. I Danmark er der også interesse for maskinen, lyder meldingen fra Hyster-Yale Groups regionschef for Norden, Benno Bonde

Af Hans Windeløv

Containerhåndtering er en vigtig del af logistikoperationerne på havnene rundt om i verden. Hyster er kendt for at levere materiel, som kan håndtere og stable containere.

Tidligere håndterede dieseldrevne ReachStackers containerne, men da havne, terminaler og transportcentre satser på at blive mere miljøvenlige, har Hyster arbejdet på udviklingen af maskiner med brændselsceller.

Elektriske emissionsfri ReachStackers har producenten også i sortimentet. Imidlertid er det svært at forsyne maskinerne med en batterikapacitet, som kan levere tilstrækkelig strøm til at holde en stor elektrisk containertruck i gang i et helt skift. Ifølge Hyster-Yale Group kræver det enten meget store batterier, eller opladning flere gang i løbet af skiftet.

Det tager tid, kræver detaljeret planlægning, holder ReachStackeren ud af drift og reducerer dermed produktiviteten. Samtidig risikerer man at den nødvendige opladningsmængde kræver mere strøm, end elnettet kan levere.

En ren energibærer
Det er blandt andet disse årsager, som har ført til, at Hyster Europe har arbejdet på udviklingen af flere alternative energiløsninger, der vil gøre store containertruck med ’Zero emission’ og stor ydeevne til en realitet.

Det er udviklingen af den emissionsfri elektriske Hyster ReachStacker med en brændselscelle, der bruger brint som brændstof, et godt eksempel på.

Brændselscellen omdanner brint (H2) til elektricitet, og det forlænger ReachStackerens oppetid. Den nyeste løsning af ReachStackeren har en tankvolumen, som er acceptabelt i forhold til kørselsrækkevidde og driftstimer i havneoperationerne.

Den første brændselscelle Hyster Reachstacker har udviklet til det europæiske marked er leveret til havnen i Valencia som en del af det europæiske Horizon 2020-program og H2Ports-projekt, der er finansieret af FCH-JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) og støttet af Valenciaport Foundation.

Hyster gør klar til resten af Europa
Havneprojektet har givet mulighed for at udvikle og teste containerhåndteringstruck i ’real-life’-operationer på MSC Terminal Valencia (MSCTV).

Det giver værdifuld information om, hvordan teknologien kan anvendes til at hjælpe havne- og terminalindustrien med at udvikle sig til en ’low carbon’ og ’zero-emission’ sektor.

I Danmark ser regionschef for Hyster-Yale Group i Norden, Benno Bonde, frem til at teknologien og de nye brændselscelle- og hydrogendrevne terminaltruck bliver udbredt i Europa og dermed også i Danmark og resten af Norden.

- Hyster er nået langt med udviklingen af den effektive brændselscelleteknologi. Faktisk er Hyster ’firstmover’ på området. Vi leverede verdens første hydrogendrevne containertruck til Fenix Marine Service på havnen i Los Angeles i USA i efteråret 2022, og er ud over Valencia også så småt på vej til at levere maskiner til havnen i Hamburg. Begge steder kører maskinerne i pilotprojekter, siger Benno Bonde og fortsætter:

- En stor del af succeserne i de projekter, vi har sat i gang, er, at Hyster-Yale Group har sit eget fuel-cell firma, som både producerer og leverer hydrogen. Vi arbejder på at sikre infrastrukturen for energileveringen, de steder vi kører pilotprojekter. Og det er en forsyning, vi på længere sigt vil gøre tilgængelig for langt flere operatører. Dermed er der styr på den samlede pakke, og vi forudser, at det vil gøre teknologien og de nye brændselscelledrevne containertruck attraktive for en lang række kunder i hele Europa. 

28/4 2023
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter
  • IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    truck ›Sytten produkter og løsninger fra elleve udbydere på tværs af seks lande når frem til finalerunden i IFOY Award 2025. Fire virksomheder konkurrerer om IFOY Start-up of the Year Award. I år er der dansk deltagelse
  • Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    truck ›Med "Best Product"-priserne på LogiMAT 2025 hædrer juryen en trio af innovative, fremsynede nye produkter der effektiviserer, og øger automatisering- og procesoptimeringsgraden inden for intralogistik